حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد حجر بن عدی و اهانت به بارگاه ایشان در سوریه گفت: حُجر فرزند عَدی و عَدی از تبار حاتم طایی است، حاتم طایی از چهره های بسیار معروف و شناخته شده دوران جاهلیت عرب است که به وجود و سخاوت و بخشش معروف بوده است و به او مثلها زدند.
وی افزود: این صفات، نشان دهنده شخصیت اخلاقی بسیار برجسته این مرد بوده است. به رغم اینکه ایشان اسلام را درک نکرد و توفیق هدایت را پیدا نکرد، اما وجود مقدس پیامبر(ص) از ایشان تمجید کرد و در برخی از روایت وارد شده که حاتم به خاطر جود و سخاوت وارد جهنم نمی شود هر چند وارد بهشت هم نخواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: این شخصیت اخلاقی برجسته، فرزندی مانند عَدی را تحویل می دهد، در واقع حُجر از این تبار است. تاریخ می گوید که این شخصیت به حضرت امیر(ع) بسیار علاقمند بود و بسیار عشق می ورزید و به نحوی ذوب در شخصیت حضرت بوده است. در میان یاران امام علی(ع)، شخصیتی مانند حُجر کم هستند.
وی با اشاره به اینکه در جنگ صفین دو تا از فرزندان و پسران حجر به شهادت رسیدند، بیان کرد: تاریخ می گوید وقتی معاویه حجر را مورد ملامت قرار داد و به او گفت: دیدی علی، حسن و حسین را زنده نگه داشت و فرزندان تو را به میدان و مسلخ فرستاد و کشته شدند. او به شدت به معاویه عتاب و پرخاش کرد و گفت: من چیزی در پای عظمت و شخصیت و بزرگی علی فدا نکردم. بنابراین حجر بن عدی، شخصیت بسیار دوست داشتنی و وفادار به حضرت امیر(ع) بود.
نصیری تصریح کرد: طبیعی است که همه مسلمانان باید به چنین شخصیتی احترام کنند و باید یاد و خاطره چنین انسانهای وارسته ای در اذهان بماند و ماندگار شود و به ویژه برای شیعیان به خاطر اینکه ایشان از مکتب تشیع و اهل بیت(ع) دفاع ویژه ای داشت.
وی افزود: آن چیزی که امروز در سوریه شاهد هستیم در ادامه همان روندی است که وهابیت و نگاه متحجرانه و نگاه همراه با عناد با آموزه های دینی سالهاست در گوشه و کنار جهان اسلام را شاهد هستیم. اینها نه تنها با تشیع و آموزه های اهل بیت(ع) و این مکتب مخالف هستند. با همه نمادهای انسان صالح و نمادهای دینداری و باورهای عموم مسلمانان مخالف هستند.
این محقق و کارشناس مذهبی تأکید کرد: ما شاهد هستیم عموم مسلمانانی که وارد مکه و مدینه می شوند مخصوصا در مدینه شاهد آزارهای وهابیت هستند. بنده بارها شاهد بودم که افرادی با عشق و علاقه زیادی مایل بودند که دست شان به ضریح پیامبر(ص) برسد اما سربازان نمی گذارند. در بقیع شیعه و غیر شیعه می خواهند ابراز علاقه و ارادت داشته باشند به بزرگان صحابه و آنهایی که شایسته احترام بودند، ولی اینها مانع می شوند.
وی افزود: تخریب اماکن و قبور در همین راستا تعریف می شود و اینها جزء پدیده های جهل و بغض و کینه ورزی است که البته ریشه اش را باید در آثار ابن تیمیه سراغ بگیریم که آثارش مانده گار شده است.
رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد تصریح کرد: برخورد این طیف از سلفیها و وهابیها که به صورتهای مختلف در سوریه خودش را نشان داده ازجمله در مورد اهانت به بارگاه حضرت رقیه(س)، سکینه(س) و سلمان(ع) بوده است. کار را به جایی رساندند که حتی حامیان آنها در مورد حمایت با درنگ و تردید مواجه شدند و آنها علت اینکه از حمایت جدی آنچنان که در لیبی شاهد بودیم، اذعان می کنند که اینها طالبان دومی هستند که چه بسا اگر روزی بر سوریه حاکم شوند همان تفکر و روند طالبانیسم را پیاده خواهند کرد که آن وقت سر از یازده سپتامبر سر در خواهند آورد و تبعات و پیامدها و تلخیهایش را حتی غرب هم خواهد دید.
نصیری بیان کرد: به هر روی باید از حوادثی که در سوریه اتفاق افتاده است تأسف بخوریم و اظهار تأثر کنیم. یک قطره خونی که از مسلمانی در آن کشور ریخته می شود موجب تأثر و نگرانی ماست و هر اهانتی که به مراکز و اماکن مقدس و بارگاه های اهل بیت(ع) و یادگارهای رسالت و نبوت می شود مایه حزن و اندوه ماست. از خدا می خواهیم که شر این فتنه را به پاک ترین وجه، وجهی که مصلحت جهان اسلام و مسلمانان هست ختم به خیر بفرماید.