فرمانده مرزباني استان كردستان گفت: طي سه سال گذشته هيچ مرزنشيني به علت تردد غيرمجاز و قاچاق كالا با تير پليس كشته نشده است.

سردار عزت الله رشیدیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه استان کردستان با اقلیم کردستان عراق هم مرز است، اظهار داشت: خوشبختانه اقلیم کردستان عراق هیچ تهدیدی برای مرزهای ایران ندارد و رابطه ای صمیمانه و برادرانه میان دو طرف برقرار است.

مرزبانان ایران و اقلیم کردستان عراق به صورت فصلی و ماهانه ملاقات های مرزی دارند و تاکنون مشکلی به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: 227 کیلومتر مرز مشترک با عراق میله گذاری شده است و  صادرات کالا از سه بازارچه رسمی انجام می شود. ضمن اینکه برای رفاه و معیشت مرزنشینان سه گذرگاه مرزی در این استان وجود دارد که 10 هزار نفر عضو آن هستند. این موضوع باعث شده است اشتغالزایی افزایش یابد و دیگر مرزنشینان به سمت قاچاق کالا و کوله بری سوق پیدا نکنند.

به گفته فرمانده مرزبانی استان کردستان طی سه سال گذشته با توجه به راه اندازی این گذرگاهها به ویژه در بانه و مریوان هیچ مرزنشینی از سوی پلیس کشته و مجروح نشده است.

رشیدیان با رد کاهش قاچاق انسان افزود: انسداد مرز در غرب کشور چند لایه است و با استفاده از سیم خاردار، حبس کانال و تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی قاچاق کالا و انسان بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی با رد قاچاق دام از مرزهای این استان افزود: قاچاق دام به ندرت از کردستان انجام شده است ضمن اینکه در کردستان قسمت زیادی از مرز در محاصره برف و بوران بود که اجازه تردد را به هیچ فردی نمی داد. انتظار ما این است که دستگاهها به وظایف خود عمل کنند و اجازه ندهند دام قاچاق شود. در رابطه با سوخت قاچاق نیز اگر کنترل هایی لازم وجود داشته باشد قطعا قاچاق کاهش پیدا می کند.

وی در پایان گفت: استان کردستان یکی از موفق ترین استان ها در تعامل میان مرزبانان و مرزنشینان است و کاهش قاچاق کالا در این استان موید این موضوع است.