رئیس جمهوری پیشین فرانسه، اروپا را یک منطقه ناهماهنگ ارزیابی کرده و با تاکید بر اینکه آلمان نباید تنها رهبر اروپا باشد گفت منطقه یورو به موتور مشترک فرانسه-آلمان نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "والری گیسکارد"، رئیس جمهوری پیشین فرانسه در گفتگو با "اشتوتگارتر ناخریشتن" در پاسخ به این پرسش که آیا ما هنوز می توانیم از یک موتور آلمان-فرانسه که اروپا را پیش می برد سخن بگوییم اظهار داشت: به وضوح می توان دید که دو اروپا وجود دارد. اروپایی با بیست و هفت عضو که به زودی بیست و هشت نفره می شود. این یک منطقه اقتصادی بدون هماهنگی واقعی است. هماهنگی باید توسط کشورهای منطقه یورو که توسط آلمان و فرانسه رهبری می شوند به وجود آید. آلمان برای این منظور آمادگی دارد اما فرانسه هنوز اقدامات کافی را در این راستا انجام نداده است.

وی افزود: در این میان این مسئله قابل توجه است که منطقه یورو، دومین ارز جهانی از هیچ نهاد مناسب و ساختار سیاسی برخوردار نیست. منطقه یورو به یک رئیس نیاز دارد که آلمان می تواند این نقش را بر عهده گیرد و یک دبیر کل می خواهد که فرانسه می تواند آن را عهده دار شود. این موتور درست هماهنگی است که ما باید آن را در پیش گیریم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که سیستم اروپایی با 27 عضو دیگر نمی تواند به این شکل کار کند و به راه خود ادامه دهد.

گیسکارد در ادامه خاطر نشان کرد که اتحادیه اروپا می تواند گسترش یابد اما دیگر یک اروپای یکپارچه و هماهنگ نخواهد بود، بلکه یک اتحادیه تجاری خواهد بود که مانند آن در جاهای دیگر دنیا هم وجود دارد. نبود نیروی رهبری در اروپا نگران کننده است. در حال حاضر رهبری منحصر به فرد برای اروپا را آلمان بر عهده دارد که نباید تنها بماند. فرانسه باید بیشتر خود را درگیر این مسئله کند.