پلدختر - خبرگزاری مهر: مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان تخرب منابع طبیعی در این استان را نگران کننده ارزیابی کرد و از خسارت کوچ زودهنگام عشایر به مراتع استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بهاروندی عصر یکشنبه در جلسه شورای کشاورزی شهرستان پلدختر اظهار داشت: امروز از منابع طبیعی به عنوان بستر حیات نام می برند و زندگی انسان ها به این منابع بستگی دارد.

وی وضعیت تخریب منابع طبیعی استان لرستان را نگران کننده توصیف کرد و گفت: این تخریب ناشی از عوامل متعددی است و چنانچه این روند در سال های آینده ادامه داشته باشد آثاری از منابع طبیعی در استان وجود نخواهد داشت.

مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان با بیان اینکه جنگل‎های زاگرس 40 درصد آب کشور را تأمین می‎کنند گفت: جنگلهای لرستان 12درصد آب‎های کشور را در خود جای داده و حفظ این سرمایه ضروری است.

بهاروندی یکی از عوامل تخریب مراتع را وجود دام مازاد بر مرتع دانست و بیان داشت: سالانه دو میلیون واحد دامی عشایر کوچ‎رو از استان‎های همجوار وارد مراتع استان لرستان می‎شوند که این امر آسیب جدی به مراتع را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه حرکت عشایر کوچ‎رو زودتر از موعد منجر به خسارت و تخریب مراتع استان شده است، ادامه داد: کوچ زودهنگام عشایر استانهای همجوار لرستان موجب وارد آمدن خسارات زیادی به مراتع این استان که در مسیر کوچ عشایر قرار دارد می شود که باید برای این امر تدابیری اندیشیده شود.

بهاروندی همچنین با اشاره به گسترش جنگل های زاگرس در 11 استان کشور بیان داشت: وجود این جنگلها در راستای جلوگیری از فرسایش خاک در زاگرس بسیار موثر است به طوریکه جنگل های زاگرس به عنوان جنگل های حفاظتی معروف و نامیده می شوند.

وی با بیان این که 70 درصد تخريب عرصه‌هاي طبيعي توسط انسان صورت مي‌گيرد، تصریح کرد: در راستای حفاظت از اين عرصه‌ها فرهنگ مردم باید ارتقا یابد و اگر مشاركت مردمي در حفاظت از عرصه‌هاي منابع طبيعي را نداشته باشيم، منابع طبيعي از عوامل انساني مصون نخواهد ماند.