سنندج - خبرگزاری مهر: پژوهشگر و محقق موسیقی کردی گفت: اجرای موسیقی جدید در مراسم ها اصالت و غناي موسیقی سنتی را به حاشیه کشانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی احمدی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم یک روز با موزیک فلکلور کردی در دانشگاه پیام نور مرکز سنندج اظهار داشت: موسیقی کردی دارای مرزهای گسترده و موسیقی اورامی یکی از قدیمی ترین موسیقی های دنیا است که براساس مستندات تاریخی حداقل 10 هزار سال قبل از میلاد مسیح در مناطق کردنشین جاری بوده است.

وی بیان کرد: در مناطق کردنشین موسیقی براساس مراسم، جایگاه، شان و موقعیت افراد نواخته می شد و هر مراسمی یک نوع خاص از موسیقی را می طلبیده است که امروزه با ورود برخی آهنگ های بدون هويت و غنا به مراسم ها جایگاه و شان اصلی موسیقی را متاثر و آن را متزلزل کرده است.

پژوهشگر و محقق موسیقی کردی با بیان اینکه روند تعلیم و تربیت موسیقی در منطقه ما علمی نیست، افزود: توجه به سنت های تاریخی و زنده کردن آن در عرصه موسیقی با استفاده از ارائه مقالات آکادمیک، حمایت از اساتيد برتر حوزه "سیاه چمانه"، به روزكردن آثار گذشتگان و بسترسازی در جامعه برای ارج نهادن به آثار ارزشمند لازمه حمایت از آثار فاخر و حفظ اصالت در آنها است.

احمدی جریان سازی در بخش آهنگ های قدیمی را لازم دانست و یادآور شد: موسیقی رکن اصلی زندگی در جوامع مدرن است و نقش پررنگی در جای جای زندگی افراد دارد و جایگاه اقتصادی موسیقی بالاتر از نفت و کمتر از دارو است که بیانگر اهمیت بالای این صنعت است.

شاعر و استاد زبان کردی نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: موسیقی هنر ذاتی انسان است که ارتباط هر ملت با این هنر آن را از شرارت و بدی دور می کند.

رحیم لقمانی با اشاره به اینکه موسیقی نشانگر هنر و زبان انسان است، ادامه داد: در منطقه کوهستانی آثار موسیقی نشات گرفته از طبیعت و امور روزمره اجرا می شده است و با توجه به اینکه ریتم پنج هجایی در بدنه موسیقی کردی جریان دارد تنها از نظر مفهومی متغییر است.

وی مطالعه آکادمی در حوزه موسیقی کردی را ارزشمند دانست و عنوان کرد: موسیقی مقام که زادگاهش منطقه اورامان است در تعریف سرشت کوهستانی و سخت اورامان و نیز دین زرتشت بیان شده است.

استاد زبان کردی یادآور شد: ریتم و وزن زبانی موسیقی منطقه اورامان تند و طولانی است و هجاها براساس سبک و سیاق زندگی روزمره مردم اجرا می شود که این خود گواهی بر اصیل و رسن بودن موسیقی در این منطقه دارد.

در این مراسم چند تن از هنرمندان به اجرای برنامه پرداختند و در پایان نیز به آنها لوح تقدیر و تندیس مراسم اهدا شد.