به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، محمود احمدی نژاد ظهر امروز دوشنبه در مراسم رونمایی از مرمت و ساماندهی 600 مسجد تاریخی با بیان اینكه در رویكرد های موجود در معماری و شهرسازی چند اشكال عمده وجود دارد، گفت: اولین اشكال عدم معرفت و انعكاس آن در اندیشه معماری و شهرسازی است كه در حقیقت شهرسازی نوعی انعكاس درونی و اندیشه مردم در هر زمان است.
رئیس جمهور ادامه داد: باید در حوزه معرفت و اندیشه، كارهای جدی صورت گیرد؛ تا زمانی كه در كاركردهای اجتماعی تعریف ما از انسان تعریفی تك بعدی باشد،انعكاس ما در روابط و زندگی اجتماعی همان چیزی خواهد بود كه امروز شاهد آن هستیم.
احمدی نژاد با بیان اینكه امروز غربی ها براساس تعریف روشنی كه از انسان برای خود ارائه داده اند در سایر حوزه ها عمل می كنند، اظهار داشت: نمی شود كه ما همان تعریفی كه غربی ها برای انسان ارائه داده اند را برداشته و انتظار داشته باشیم انعكاس آن در جامعه، كمال آفرین و توحیدی باشد بلكه این كار و ارائه تعریف درست از انسان نیازمند كسانی است كه به فهم متعالی از انسان رسیده باشند و آن را بروز دهند.
رئیس جمهور با اشاره به اینكه در خصوص كاركردها و نقش آفرینی های اجتماعی مساجد هیچ گونه آموزشی ارایه نمی شود و این موضوع در درس ها و متون تدریسی جایی ندارد، گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی داشته باشیم كه در حوزه های علمیه فرض بر آن باشد كه روحانی مسجد به نوعی یك مهندس اجتماعی بوده و می خواهد روابط اجتماعی را تمرین كند.
وی با تاكید بر اینكه امروز بالاترین و ارزشمندترین تعریف از انسان ازلی، ابدی، كمال یافته و شكوفا شده در اختیار ملت ایران است، تصریح كرد: باید مبانی نظری خود را بر همین پایه تعریف كنیم.
احمدی نژاد با اشاره به اینكه نقش مسجد انسجام بخشی و هم افزایی در جامعه است و باید در آن اخلاص، عبودیت و اخلاق حاكم باشد، گفت: اخلاق در برخورد اجتماعی انسان ها با یكدیگر گسترش می یابد و باید از سوی كسانی كه خود دارای مراتبی در اخلاق هستند، بیان شود.
احمدی نژاد تصریح كرد: ما باید به عمق مكتب و فرهنگ خود بازگردیم و در این راستا مساجد مهم ترین نقش را در بازیابی هویتی خواهند داشت.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت و جایگاه میراث فرهنگی كشور و اینكه این میراث نشان دهنده ویژگی های برجسته ملت ایران است، گفت: صیانت از میراث فرهنگی در حقیقت صیانت از هویت و موجودیت ملت است.
احمدی نژاد با بیان اینكه رابطه یك ملت با میراث فرهنگی خود مانند رابطه یك درخت با ریشه است، تصریح كرد: اگر یك ملت بی هویت شود و میراث فرهنگی خود را كه در حقیقت سیر تداوم تاریخی و هویت آن ملت است از دست بدهد، موجب سقوط آن ملت خواهد بود.
رئیس جمهور با تجلیل از اقدام سازمان فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص مرمت و ساماندهی مساجد تاریخی و اماكن مذهبی در كشور تصریح كرد: امروز 600 مسجد كه انعكاس اندیشه كمال جویی ملت ایران در معماری و شهرسازی هستند به دست متخصصان كشور حفظ، بازسازی و برخی از آنها احیا شده است كه این كار بزرگی است و باید این راه ادامه داشته و سعی كنیم تا همه میراث ملموس كشور به خصوص مساجد حفظ و مرمت شده و در مرتبه ای بالاتر در خصوص كاركردهای مساجد فعالیت شود.
وی با بیان اینكه ایران سرزمین عدالت، توحید، كمال جویی و اندیشه های بلند است و به همین دلیل در هر نقطه ای از این كشور مسجد یا بنایی وجود دارد كه در اوج محاسبه گری معماری انعكاسی از این خصوصیات است، گفت: باید میراث فرهنگی كشور را حفظ كنیم چرا كه این میراث خط سیر تاریخی ما را نشان داده و درسی برای فردای ملت ایران است.
رئیس جمهور با بیان اینكه امام راحل و رهبری معظم انقلاب بر لزوم تقویت كاركردهای مساجد تاكید داشتند، تصریح كرد: معتقدم تقویت كاركردهای گسترده مساجد و فعالیت در این زمینه بسیار مهم تر از ایجاد ساختمان های عریض و طویل است.
احمدی نژاد با بیان اینكه روند حركت ملت ایران روندی رو به جلو، پرشتاب و به سمت قله های عزت و پیشرفت است، گفت: البته بعضاً لرزش ها و تلاطم هایی در این حركت وجود دارد اما مسیر حركت ملت مسیر درستی است و به فضل الهی در آینده ای نزدیك افق های روشنی رو به ملت ایران و جامعه بشری باز شده و نقش حقیقی مساجد به صورت گسترده تر خود را در زندگی اجتماعی ملت، نشان خواهد داد.
احمدی نژاد با اشاره به اهمیت و نقش مسجد اظهار داشت: از نقش های اصلی مسجد تمرین توحید و عبودیت است؛ توحید نقطه آغاز و كانون اصلی همه معرفت ها، كمالات و اندیشه های متعالی است.
رئیس جمهور بر لزوم تقویت كاركردها و نقش آفرینی های اجتماعی مساجد به منظور تغییر روش ها و اندیشه موجود در شهرسازی و معماری تاكید كرد.
وی اظهار داشت: مسجد و صیانت از میراث فرهنگی یك ملت دو جزء از اركان یك جامعه پیشرو و سعادتمند است.
رئیس جمهور خاطر نشان كرد: انسان برای رسیدن به خدا و قله های كمال خلق شده است و شرط اول آن، راه توحید است و بقیه ارزش ها به تبع توحید است و اگر توحید نباشد باقی مسائل هدایت گر و كمال آفرین نخواهد بود.
احمدی نژاد با بیان اینكه عبودیت، مكمل توحید عبودیت است، اظهار داشت: توحید بدون عبودیت معنایی ندارد و انعكاس توحید در وهله اول همان عبودیت است، هر چه درجه عبودیت بالاتر باشد، معرفت، كمال و جلوه گری خدا هم بالاتر خواهد بود.
وی ادامه داد: مسجد كانون توحید و عبودیت است كه اولین موجودیتش همان توحید و عبودیت می باشد.
احمدی نژاد اظهار داشت : آزادی،كمال، رشد و شكوفایی و تحقق همه آرزوهای فطری انسان در سایه توحید و عبودیت شكل می گیرد و كه همه اینها با وصل شدن به خزانه علم الهی و خلاقیت و قدرت الهی در سایه این عبودیت معنا می یابد.
رئیس جمهور مساجد را كانون و محل تمرین امامت و ولایت عنوان كرد و گفت: هر مكتب و اندیشه ای برای تحقق اهداف خود در جامعه انسانی نیازمند سازماندهی و برنامه اجتماعی است كه بدون آن سازمان و برنامه اهداف مد نظرش محقق نخواهد شد. اندیشه توحیدی و سازماندهی اجتماعی نیز حول محور امامت محقق می شود.
رئیس جمهور با بیان اینكه مسجد محل تمرین امامت است، تصریح كرد: اگر امام از نقش مسجد برداشته شود، مسجد كاربرد و معنایی نخواهد داشت.
احمدی نژاد خاطر نشان كرد: مسجد برای اتصال به آسمان و تمرین یك سازماندهی اجتماعی و محور مدیریت و کانون های اجتماعی است که به دلیل ارتباطش با مسائل اجتماعی باید این مسائل در مسجد مطرح و مدیریت شود.
احمدی نژاد از مشخصههای دیگر مسجد را زندگی جمعی عنوان و تصریح کرد: باید در مسجد مسائل اجتماعی را بیاموزیم و مدیریت کنیم و مسجد بدون این مشخصهها معنا و مفهومی حقیقی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: مسجد محور، مرکز و کانون محلات و مناطق شهری است و باید در شهرسازی ها به این موضوع توجه داشت.
احمدی نژاد با بیان اینکه برای دستیابی به زندگی متعالی باید نقش و جایگاه مسجد در شهرسازی و معماری انعکاس داشته باشد، خاطرنشان کرد: مسجد کانون نشر اندیشه، معرفت و مدیریت محله و منطقهای و شهری است که همه اینها در کنار یکدیگر یک سازماندهی اجتماعی را بوجود می آورند.
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
رئیس جمهور با اشاره به اینکه مساجد كشور كانون اخلاق و محبت هستند و جامعه ما، جامعه اي ديني، معنوي، كمال جو و تعالي آفرين است، گفت: نقش مسجد انسجام بخشي و هم افزايي در جامعه است و اگر نقش مسجد از سازماندهي اجتماعي حذف شود، جامعه دچار سردرگمي خواهد شد.