بهروز غریب‌پور سرپرست گروه تئاتر "آران" که این روزها مشغول تولید اپرای آذری‌زبان "لیلی و مجنون" است، از بی‌توجهی مسئولان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در قبال این اثر ملی ابراز تعجب کرد.

بهروز غریب‌پور که این روزها اپرای عروسکی "مولوی" را در قالب رپرتوآر اپراهای عروسکی گروه تئاتر "آران" به صحنه برده درباره وضعیت تولید اپرای عروسکی "لیلی و مجنون" به خبرنگار مهر گفت: تصورم این است اگر مسئولان فرهنگی نگاهی به جمعیت مشتاقی که هر شب در تالار فردوسی تماشاگر اپرای عروسکی "مولوی" هستند، بیندازند شاهد حرکتی مناسب در روند فرهنگسازی می‌شویم.

وی با اشاره به تبلیغات کلامی که تماشاگران اپرای عروسکی "مولوی" برای تماشای این نمایش انجام می‌دهند و همچنین مخاطبانی که چندین‌بار این اثر نمایشی را تماشا کرده‌اند، یادآور شد: افراد مسنی که از تئاتر دوری می‌کنند به تماشای اپراهای عروسکی گروه تئاتر "آران" می آیند و خانواده ها نیز با رغبت تمام بلیت این اپراها را تهیه کرده و تماشاگر آنها می‌شوند.

کارگردان اپراهای عروسکی "حافظ" و "عاشورا" تأکید کرد: تمام حرف‌هایی که مدیران و مسئولان فرهنگی در راستای فرهنگسازی در میان اقشار مختلف جامعه می‌گویند در آثار گروه تئاتر "آران" متجلی شده است اما گروه ما همیشه برای تولیدات خود با مشکلات حمایتی مواجه می‌شود.

غریب‌پور با اشاره به اینکه همواره بعد از نامه‌نگاری و پیگیری حمایت‌هایی از اپراهای عروسکی گروه "آران" شده است، ادامه داد: در حال حاضر با حمایتی که اعضای گروه می کنند و سرمایه اندکی که بنده برای تولید اپرای "لیلی و مجنون" گذاشته‌ام کار تولید این اثر را پیش می بریم و هفته آینده نیز کارگاه ساخت عروسک های این اپرا را راه می اندازیم.

امیدی به حمایت از اپرای "لیلی و مجنون" ندارم

این هنرمند شناخته‌شده تئاتر تصریح کرد: گمانم این بود مسئولان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی از تولید این اپرای عروسکی آذری‌زبان حمایت می‌کنند اما گویا سرشان گرم است و فکر نکنم چنین حرکت ملی و فرهنگی را ببینند. امیدی ندارم کسی ما را برای تولید اپرای عروسکی "لیلی و مجنون" حمایت کند.

سرپرست گروه تئاتر "آران" درباره حمایت‌هایی که بنیاد فرهنگی رودکی و اداره کل هنرهای نمایشی می‌توانند از تولید اپرای "لیلی و مجنون" داشته باشند، یادآور شد: بنیاد رودکی اساسا وظیفه‌ای برای تولید ندارد و به لحاظ برگزاری کارگاه‌ها و در اختیار قرار دادن سالن برای اجرای اپراها همواره با ما همکاری داشته است. توقع من از مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

غریب‌پور ادامه داد: درست است که در گذشته بعد از پیگیری‌های متعدد حمایت‌هایی از گروه ما برای تولید اپراهای عروسکی شد اما تصورم این است که گروه تئاتر "آران" امتحان خود را در حفظ فرهنگ و هنر و اشاعه آن پس داده است. اگر به جای مدیران و مسئولان بودم و می‌دیدم که فردی روی بزرگان ایران و موسیقی و فرهنگ ایرانی کار می‌کند و در راستای بقای میراث فرهنگی کشور قدم بر می‌دارد از او حمایت می کردم.

اپرای "سعدی" را هم تنها گذاشتند

وی با اشاره به پیشنهاد رئیس دانشگاه شیراز برای تولید اپرای عروسکی "سعدی" گفت: من کار روی این اپرا را شروع کردم اما سفارش‌دهنده این اپرا نتوانست اسپانسرهای مورد نیاز برای حمایت از تولید اثر را جذب کند. این در حالی است که شیراز مهد سعدی و حافظ است.

گروه تئاتر "آران" قصد دارد اپرای عروسکی "لیلی و مجنون" را در سال جاری تولید و اجرا کند. این گروه در حال حاضر رپرتوآر اپراهای عروسکی خود شامل "مولوی"، "حافظ"، "رستم و سهراب"، "مکبث" و "عاشورا" را آغاز کرده و قرار است تا پایان سال جاری ادامه دهد. این اپراها در کشورهای مختلف اروپایی به صحنه رفته اند و با استقبال منتقدان و صاحبنظران و مخاطبان کشورهای میزبان مواجه شده اند.