برگزاری کنفرانس بین المللی در سوریه در ماه جاری، تشویق دولت و مخالفان برای حضور بر سر میز مذاکرات و تاکید بر راه حل سیاسی در این کشور و احترام به استقلال و تمامیت ارضی سوریه از جمله توافقات وزیر خارجه روسیه و همتای آمریکایی در نشست روز گذشته در کاخ کرملین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سرگئی لاوروف و جان کری خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی در سوریه در ماه جاری، تشویق دولت و مخالفان برای حضور بر سر میز مذاکرات و تلاش برای راه حل سیاسی در این کشور و احترام به استقلال و تمامیت ارضی سوریه شدند.

گفته می شود که این کنفرانس ادامه مذاکرات کشورهای عضو "گروه اقدام" است که ژوئن گذشته در ژنو با هدف حل بحران سوریه برگزار شد.

هشدار درباره بدتر شدن اوضاع در سوریه

کری در کنفرانس خبری مشترک با لاوروف گفت: اگر طرفین بر سر میز مذاکرات حاضر نشوند، اوضاع در سوریه بدتر می شود و بر میزان خشونت ها در این کشور افزوده خواهد شد.

تاکید بر راه حل دیپلماتیک در سوریه

لاوروف نیز مذاکره را ابزاری مناسب برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه خواند و از توافق روسیه و آمریکا برای حل مشکل سلاح شیمیایی و برقراری ثبات در این کشور خبر داد.

کری در آغاز مذاکرات در کاخ کرملین خطاب به ولادیمیر پوتین گفت: تلاش برای پایان دادن به تنش ها در سوریه از جمله موضوعاتی است که دو دشمن جنگ سرد می توانند با یکدیگر همکاری کنند.

تاکید کری بر همکاریهای منسجم تر واشنگتن و مسکو

کری افزود: آمریکا بر این باور است که مسکو و واشنگتن منافع مشترکی در قبال سوریه، ثبات در منطقه و ندادن اجازه به افراطیون برای ایجاد مشکلات در منطقه و سراسر جهان دارند.

وی همچنین درباره یافتن راه حل مشترک در قبال سوریه ابراز امیدواری کرد و گفت:  آمریکا و روسیه در ژوئن گذشته از راه حل سیاسی در این کشور حمایت کردند اما درباره چگونگی اجرای آن هنوز اختلافاتی وجود دارد.

کری گفت: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا بر این باور است که روسیه و آمریکا می توانند همکاری قابل توجهی را در قبال کره شمالی، ایران و همچنین روابط اقتصادی داشته باشند.

واشنگتن در پی عادی سازی روابط با مسکو

سفر کری به روسیه در راستای تلاشهای واشنگتن برای بهبود روابط با مسکو است که از زمان بازگشت پوتین به کاخ کرملین در یک سال گذشته به دلیل حقوق بشر و سوریه رو به سردی گراییده است.

وزارت خارجه روسیه سال گذشته گزارشی 56 صفحه ای را درباره وضعیت حقوق بشر در آمریکا منتشر کرد که در این گزارش به شدت نسبت به نقض این موضوع در ایالات متحده انتقاد شده است. در این گزارش همچنین آمریکا به عنوان کشوری اعلام شد که در آن نابرابری اجتماعی در حال رشد است. وزارت خارجه روسیه همچنین آمریکا را متهم کرده که در کشورهای دیگر نیز حقوق بشر را نقض می کند.

در همین رابطه "سرگئی ریابکف" معاون وزیر خارجه روسیه خطاب به اعضای دومای روسیه گفته است: مقامات آمریکا به جای آنکه به دنبال گفتگو بر اساس احترام متقابل و ویژگی های یکسان کشورها باشند، بدنبال انتقاد و نصیحت کردن کشورهای دیگر هستند. ریابکف در ادامه آمریکا را متهم به بازداشت غیر قانونی افراد، برخورد با زندنیان خارج از سیستم قانونی، محدود کردن آزادی بیان و اینترنت، جلوگیری از مشارکت افراد مجاز برای شرکت در انتخابات، ربودن افراد، شکنجه و .. کرد.

دویچه وله نیز در گزارشی نوشت: مسکو و واشنگتن در تلاش برای پایان دادن به اختلافات در سوریه هستند و در نشست روز گذشته طرفین موافقت خود را برای برگزاری کنفرانس بین المللی و مذاکره درباره سوریه اعلام کردند.

واشنگتن پست نیز در مطلبی نوشت: روسیه و آمریکا از تلاشهای دیپلماتیک جدید خود با هدف پایان دادن به خشونت ها در سوریه و همکاری بیشتر با یکدیگر در قبال این کشور خبر دادند.