رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: برخلاف برخی از کشورهای صنعتی در جامعه ما عدم تقارن علم و اقتصاد وجود دارد که این مسئله بسیار برجسته است. علت آن و راه حل آن نیاز به نظریه پردازی دارد تا بتوانیم یک راه حل جدید بیابیم و در صورت موفقیت ما به سمت یک جامعه پیشرفته نزدیک خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر صادق واعظ زاده رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که چهارشنبه 18 اردیبهشت در کتابخانه ملی برگزار شد، طی سخنانی به موضوع علم و پیشرفت اشاره کرد و گفت: در تاریخ انقلاب اسلامی زیاد پیش نیامده که نخبگان به امری بپردازند که نیاز مبرم جامعه باشد و نتیجه آن مستقیم درفضای زندگی مادی و معنوی مردم دخالت داشته باشد. حرکت پیشرفت اسلامی چنین حرکتی است که مقام معظم رهبری بدان فرمان دادند و نخبگان نیز در آن مشارکت کردند.

وی افزود: از نظر استدلالی معلومات پرکیفیت مقدمه تغییر و تحول به سمت بهبود اجتماع است. شاخص های بین المللی سطح آموزش و آموزش عالی را به عنوان یکی از شاخص های پیشرفت و توسعه عنوان می کنند، اما در جامعه ما شاید برای اولین بار با وضعیت خاصی روبرو هستیم که تا حدودی با سابقه تاریخی کشورهای صنعتی متفاوت است اگرچه در غرب حرکت یک حرکت فکری بود و بعد از رنسانس کسانی مثل دکارت و بیکن مسائل نظری را مطرح کردند، اما همزمان با آنها شاخه عمل نیز شروع شد که بسیاری از آنها مبتنی بر پیشرفت های نظری نبود و غالبا بر اساس دستاوردهای تجربی ابداعاتی را ارائه می کردند.

دکتر واعظ زاده با اشاره به فاصله تولید علم با تولید کالا و صنعت در برخی از کشورها به وضعیت ایران در این زمینه پرداخت و گفت: شاید بتوان گفت که برای اولین بار در تاریخ معاصر دنیا با حیرت تمام با دستاوردهای علمی ایران مواجه می شود و البته قبل از انقلاب با فکر و فرهنگ مواجه بودیم اما انعکاس بسیار کمتری در دنیا داشت. اما امروز محصولات علمی ایران در مجامع علمی مطرح است.

رئیس مرکز اگلوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به دیدگاه استاد مطهری در زمینه جایگاه علم در ایران گفت: شهید مطهری یادآور می شود که ایرانیان ذاتا علم جو بودند اما در نظام طبقاتی ساسانی اجازه شکوفایی این استعداد ذاتی را نداشتند و با ورود اسلام و بر هم زدن این نظام طبقاتی استعدادها شکوفا شد. انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که رهبری آن را یک عالمی که در چند حوزه دانش داشت به عهده گرفت و با کمک علما هدایت جامعه را مدیریت کرد.

واعظ زاده افزود: بخش علم و آموزش ما جدای از مباحث اقتصادی، پیشرفت داشته است. برخلاف برخی از کشورهای صنعتی در جامعه ما عدم تقارن علم و اقتصاد وجود دارد که این مسئله بسیار برجسته است. علت آن و راه حل آن نیاز به نظریه پردازی دارد تا بتوانیم یک راه حل جدید بیابیم و در صورت موفقیت ما به سمت یک جامعه پیشرفته نزدیک خواهیم شد.سئوالی که پیش می آید این است که چگونه جامعه ای که از نظر معنوی و فکری و علمی گام های بلندی را برداشته است می تواند پیشرفت کلی جامعه را رقم بزند که این مسئله احتیاج به نظریه پردازی مناسب دارد. ما اعتقاد داریم دانشمندان ما در ایران و سخت کوشی آنها مبتنی بر دیدگاه اسلام است اما آیا می شود همین را که در مورد کار و تلاش و کسب روزی حلال در دین ما وجود دارد در حوزه پیشرفت به کار گرفت؟ و آیا با روش علمی می توان به حوزه های دیگر اجتماع آن را تسری داد؟

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پایان با اشاره بر لزوم حضور عالمان و متفکران در تصمیم سازی های کشور برای دستیابی به پیشرفت تاکید کرد: امروز یک گسستی بین متفکران و حوزه های تصمیم گیری کشور داریم که اگر پیوندی بین این دو برقرار شود و در تصمیمات اساسی کشور که در مراجع قانونی اتخاذ می شود بر اساس دیدگاههایی باشد که در دانشگاهها و حوزه ها صورت می گیرد، ما نتایج بهتری را در زمینه پیشرفت کسب خواهیم کرد.