به رغم اعلام رئیس نمایشگاه امسال کتاب تهران مبنی بر پرداخت طلب ناشران خارجی از نمایشگاه بیست و چهارم تا آخر ساعات اداری روز 9 اردیبهشت، مبالغ مربوطه هم اکنون در حال پرداخت به نمایندگان ایرانی این ناشران خارجی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اسماعیلی، رئیس نمایشگاه امسال کتاب تهران روز 9 اردیبهشت در حاشیه بازدید خبرنگاران از روند آماده‌سازی این نمایشگاه به خبرنگاران اعلام کرد: بخشی از طلب ناشران خارجی امروز به حساب ارزی آنها واریز می‌شود.

وی درباره میزان این طلب هم یادآور شد: مبلغ این بدهی 3.7 میلیون دلار است که ما می‌خواستیم آن را روز شنبه هفته جاری (7 اردیبهشت) به حساب ارزی ناشران طلبکار واریز کنیم ولی به دلیل تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در تقویم سال میلادی این کار به امروز (9 اردیبهشت) موکول شد و طی روز جاری و از طریق بانک عامل ما در مالزی به حساب ارزی آنها واریز خواهد شد.

اسماعیلی همچنین از دستور رئیس‌جمهور برای پرداخت طلب ناشران خارجی از دوره بیست و پنجم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد و ابراز امیدواری کرده بود، بدهی مربوط به این نمایشگاه هم به زودی به حساب ارزی ناشران یاد شده واریز شود.

اما بر اساس صحبت‌های نمایندگان ناشران خارجی در ایران، تا روز هفتم این نمایشگاه یعنی دهم این نمایشگاه 19 اردیبهشت وجهی بابت طلب این دسته از ناشران از نمایشگاه بیست و چهارم وصول نشده است. علی اسماعیلی رئیس نمایشگاه امسال کتاب تهران در همین روز به خبرنگار مهر گفت: ما فهرست ناشران طلبکار نمایشگاه بیست و چهارم را به همراه ارز مربوطه که حواله شده، فرستاده‌ایم.

وی در پاسخ به این سئوال که ممکن است موسسه اعتباری خارجی خلف وعده کرده باشد و این مبالغ را به حساب ارزی ناشران خارجی طلبکار پرداخت نکرده باشد، افزود: نه چنین چیزی امکان ندارد. در هر حال این پول‌ها حواله شده، ولی ممکن است به حساب ناشر مربوطه واریز نشده باشد که این هم طی روزهای آتی برطرف می‌شود.

احد رضایی، مدیرعامل انتشارات ویژه نشر که نمایندگی حدود 37 ناشر خارجی را بر عهده دارد، صبح امروز سه‌شنبه 24 اردیبهشت به خبرنگار مهر گفت: از حدود 500 هزار دلار طلب ناشرانی که ما نماینده آنها در ایران هستیم، حدود 150 هزار دلار واریز شده و تتمه آن هم در حال پرداخت است.

وی ابراز امیدواری کرد، بدهی نمایشگاه بیست و پنجم به ناشران خارجی هم در آینده نزدیک پرداخت شود.

همچنین محمود آموزگار، مدیرعامل انتشارات آمه که نماینده حدود 15 ناشر خارجی را در ایران به عهده دارد، از پرداخت بخشی از طلب این تعداد ناشر خارجی از نمایشگاه بیست و چهارم خیر داد و به خبرنگار مهر گفت: قرار است تا آخر هفته جاری طی دو پرداخت مابقی طلب ناشرانی که ما آنها را در ایران نمایندگی می‌کنیم، پرداخت شود.

علی گل‌اندامیان، مدیر انتشارات کتاب نگارستان آبی هم که نمایندگی انحصاری انتشارات آلمانی اشپرینگر (springer) را در ایران بر عهده دارد، به خبرنگار مهر گفت: این ناشر در نمایشگاه بیست و چهارم حضور نداشت، اما از نمایشگاه بیست و پنجم حدود یک میلیون و 300 هزار دلار طلب دارد که هنوز اقدامی برای پرداخت آن صورت نگرفته است.

همچنین حامد میرزابابایی، مدیرمسئول انتشارات دانش کتیبه که نمایندگی بیش از 30 ناشر انگلیسی، فرانسوی و عربی را در ایران بر عهده دارد،‌ در گفتگو با خبرنگار مهر از پرداخت 100 درصد طلب این دسته از ناشران از نمایشگاه بیست و چهارم خبر داد.

وی به رقم این طلب اشاره‌ای نکرد و درباره بدهی نمایشگاه بیست و پنجم نیز به ناشران خارجی یادآور شد: این بخش از مطالبات ناشران خارجی ما هنور پرداخت نشده است.

اکبر ارشدی، مدیرعامل انتشارات ختن نیز که نمایندگی دو موسسه انتشاراتی الزویر و کمبریج (پزشکی) را بر عهده دارد، در این باره به خبرنگار مهر گفت: ما بخش عمده‌ای از طلبمان را دریافت کرده‌ایم.

وی نیز به رقم وجوه مربوطه اشاره‌ای نکرد، اما یادآور شد: بخشی از طلب الزویر و کمبریج (پزشکی) که مربوط به نمایشگاه بیست و پنجم است، نیز در روزهای گذشته واریز شده است.

یادآور می‌شود، بر اساس اعلام مسئولان نمایشگاه کتاب تهران در دوره بیست و چهارم (اردیبهشت ماه سال 1390) طلب ناشران خارجی از این دوره که تا قبل از شروع نمایشگاه پرداخت نشده بود، حدود 4 میلیون یورو بوده است.