رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی از همکاری‌های مشترک این موسسه با دانشگاه بصره در حوزه‌های خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند خبر داد و گفت: ایجاد مرکز منطقه‌ای اقیانوس شناسی غرب آسیا در ایران از موضوعات مطرح است که طرف عراقی با آن موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر وحید چگینی در نشست همکاری این موسسه با دانشگاه بصره در خصوص ایجاد مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی با اشاره به اهداف برگزاری این نشست، افزود: این نشست در راستای همکاری در حوزه‌های خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند میان موسسه ملی اقیانوس شناسی و دانشگاه بصره برگزار شد.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی با اشاره به امضای تفاهم نامه میان استاندار بصره و استاندارد خوزستان در خصوص همکاری در حوزه اروند رود، اظهار داشت: باتوجه به پتانسیل‌های موسسه، این همکاری‌ها در حوزه‌های حوزه‌های خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند توسعه خواهد یافت.

وی با اشاره به توانمندی‌های دانشگاه بصره در این حوزه‌ها خاطرنشان کرد: این دانشگاه دارای 5 دپارتمان فیزیک دریا، شیمی و آلودگی دریا، زیست شناسی دریا، زمین شناسی دریا و آبزیان و شیلات است و در طول 38 سال فعالیت طرح‌های تحقیقاتی بسیاری را در این زمینه‌ها اجرایی کردند.

چگینی با اشاره به بودجه‌های اختصاص داده شده به دانشگاه بصره، یادآور شد: این اعتبارات در راستای بازسازی بصره در دو بخش خانه سازی و اروند رود هزینه خواهد شد.

وی توافق در خصوص ایجاد مرکز منطقه‌ای اقیانوس شناسی در غرب آسیا را از دیگر موضوعات مطرح در این نشست ذکر کرد و ادامه داد: در این مذاکرات طرف عراقی موافقت خود را در زمینه ایجاد مرکز منطقه‌ای اقیانوس شناسی اعلام کرده است.

سابقه تاسیس مرکز منطقه‎‌ای اقیانوس شناسی

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی با بیان اینکه پیشنهاد ایجاد این مرکز 2 سال قبل در نشست وزرای عضو IOC (کمیسیون بین الدول اقیانوس شناسی) ارائه شد، گفت: متعاقب آن نماینده‌ای از سوی این کمیسیون برای بررسی توانمندی‌های موسسه به ایران فرستاده شد.

وی با تاکید بر اینکه گزارش ارزیابی‌ها در خصوص ایران مثبت بوده است، اضافه کرد: قرار است در جلسه عمومی IOC که در تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد، این موضوع به بحث گذاشته شود و در صورت تایید برای تصویب نهایی به اجلاس عمومی یونسکو ارجاع داده می‌شود.

چگینی با بیان اینکه در صورت تایید این مرکز اولین مرکز اقیانوس شناسی از نوع دوم در دنیا خواهد بود، گفت: مراکز نوع اول با حمایت مالی یونسکو مدیریت می‌شود ولی مراکز نوع دوم کلیه هزینه‌ها از سوی کشور میزبان تامین خواهد شد ولی از حمایت‌های معنوی یونسکو بهره می‌برد.