عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تجهیز مناطق حفاظت شده کشور به دوربین های مدار بسته جهت حفظ گونه های حیات وحش تأکید کرد و افزود: همچنین افزایش جرایم زیست محیطی راهکاری موثر در کاهش تخلفات است.

کمال‌الدین پیرموذن در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این مطلب، افزود: مناطق حفاظت شده کشور به دلیل اینکه جایگاه بسیاری از گونه های ارزشمند محیط زیست ایران است باید تحت کنترل های شدید از سوی مسئولان سازمان محیط زیست قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حفظ گونه های حیات وحش کشور تصریح کرد: وسعت مناطق حفاظت شده کشور حدود 17 میلیون هکتار است که باید تدابیری توسط مسئولان سازمان مربوطه برای تجهیز این مناطق صورت گیرد.

به گفته وی، البته نصب دوربین های مداربسته در مناطق حفاظت شده با وسعتی که دارند هزینه بالایی در بردارد لذا این اقدام نیازمند تخصیص اعتبارات لازم از سوی مسئولان دولت و افزایش جرایم تخلفات زیست محیطی است.

پیر موذن با بیان اینکه وظیفه آحاد جامعه است تا در حفاظت از محیط زیست و گونه‌ های نادر جانوری فعال باشند، اظهار داشت:  مسئولان نیز باید با جدیت بیشتری باید در برابر مسایل زیست محیطی تلاش کنند چرا که در همه جای دنیا احترام به حیات وحش و صیانت از گونه‌های جانوری اصلی پذیرفته شده است.

به گزارش مهر، این درحالی است که به فاصله دو هفته از به گلوله بسته شدن محیط بانان دنا، سرهنگ حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در اظهار نظر عجیبی گفت: تشدید قوانین و افزایش جریمه‌ها تلفات را در نیروهای یگان بیشتر می‌کند!

وی که ظاهرا این ایده عجیب را به مرور در ذهن خود پرورانده و بر آن باور دارد، در توجیه سخنان خود مثال آورد و افزود: اگر یک جریمه ۱۰۰ هزار تومانی و سه ماه زندان برای یک متخلف به پنج سال زندان و ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند آن فرد حتما محیط بان را می‌کشد تا تمام آثار جرم را مخفی کند بنابراین افزایش جریمه‌ها آثار و تبعات منفی در پی دارد.

بدین ترتیب برخلاف آنچه اکثریت قریب به اتفاق دوست داران محیط زیست و حتی بسیاری از مسئولان مرتبط مطرح می‌کنند، سرهنگ خیلدار تلویحا خواستار کاهش جریمه ها می‌شود تا به زعم ایشان، محافظت از محیط بانان بیشتر شود اما انگار این مقام انتظامی اصلا هیچ توجهی به این مسئله  ندارد  که هدف از تشکیل نهادی که ایشان در راس آن قرار گرفته چیست؟!

 شهرام امیری شریفی مدیر انجمن دیده بان حقوق حیواناتن دراین باره گفته: اشتباه استراتژیک سرهنگ آنجا آشکار می‌شود که بدانیم ظاهرا نه تنها ایشان هیچ استنباط درستی از افزایش نرخ جرایم قانونی در بازدارندگی شکارچیان از تخلف نداشته، بلکه حتی لازمه وجودی نهاد یگان حفاظت محیط زیست را درک نکرده است وگرنه راهکارهای دم دستی تری مانند خانه نشین کردن ماموران سخت کوش این یگان برای حفاظت از خوی برخی شکارچیان، وجود دارد.

به اعتقاد وی، باز هم می شود سخنان دلسوزانه این مقام انتظامی را اینگونه تصحیح کرد که می‌بایست جرایم به بالاترین سطح ممکنه افزایش پیدا کند تا تعداد شکارچیانی که خطر می‌کنند، اندک شده و کمبود محیط بانان به چشم نیاید و در نهایت می بایست با اتخاذ راهکارهایی (مانند اختصاص ردیف بودجه خاص یا حتی تزریق همین جرایم دریافت شده) محیط بانان را به گونه ای تجهیز کرد که از امکانات به روز حفاظتی بهره گرفته و یا دست کم جلیقه های ضد گلوله برای مواقعی که ریسک کارشان بالاست در اختیارشان گذاشته شود نه آنکه به عنوان مثال آنها را با دست خالی به جنگ قانون شکنان بفرستیم و بگوییم جریمه را زیاد نکنید تا کشته نشوند!

شریفی افزود: در غیر این صورت یا مانند اتفاق عجیب رخ داده در دماوند، گونه ای نادر همچون پلنگ در حضور رئیس محیط زیست منطقه،- به جای بیهوش شدن با فشنگ مخصوص،- با کلت کمری کشته می شود، یا محیط بانان هدف گلوله شکارچیان قرار می گیرند، یا اظهارنظرهای عجیب و سلیقه ای جای سخنان کارشناسی را می گیرد و خلاصه هر اتفاقی ممکن است روی بدهد جز وقوع اتفاقی برنامه ریزی شده که می تواند منجر به پاسداشت میراث گرانبهای کشورمان بشود!