حجت الاسلام رحیم جعفری در حاشیه مراسم تئاتر اردیبهشت در فرهنگسرای کومش سمنان به خبرنگار مهر، اظهار داشت: تعزیه به عنوان یکی از مردمی ترین رویدادهای مهم هنری و مذهبی یک واقعیت است که به لحاظ ویژگی های منحصر خود مثل معرفت، احساس و عاطفه، حماسه و رزم و اتصال به چشمه بیکران و بی انتهای اهل بیت(ع) به خصوص سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) طلایه دار و حافظ بی ادعا و مبلغ بزرگ ترین رخداد فرهنگی، تاریخی و سیاسی یعنی واقعه کربلاست.
وی با بیان اینکه از طرف دیگر تعزیه به شریان های پاک تاریخی ایران باستان هم متصل است که به تعبیری می شود آن را هنر دینی و ملی نام نهاد افزود: در بررسی های به عمل آمده این هنر بومی و غیر وارداتی، ارتباط و تاثیرات معجزه آسایی را به مردم منتقل کرده و عمق این ادعا به نحوی است که خیلی از مجالس تعزیه بیش از پنج ساعت بیننده خود را میخکوب کرده و تا پایان آخرین جزء اجرایی آن، آن را همراهی می کند به شکلی که گاهی بعضی از شرکت کنندگان بازیگر نقش ها می شوند.
مسئول دفتر تعزیه مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه مردم حقیقتا خواسته ها و آرزوهای خودشان را در این مجالس مطرح و دنبال می کنند و نیازها و مطلوبات خود را با تماشای این آثار جست و جو می کنند اظهار کرد: ما به عنوان متولی و مسئول این هنر و تشکیلات مسئول هستیم که چه مقدار به جایگاه و ارزش و سپس به تعالی و رشد و ترقی آن فکر کرده و انجام وظیفه کرده ایم.
جعفری افزود: استان هایی که به استناد مکاتبه مرکز نمایش خود را برای امور تعزیه معرفی کردند 10 استان همدان، هرمزگان، آذربایجان شرقی، زنجان، مرکزی، خراسان رضوی، ایلام، خراسان جنوبی، قم و گلستان هستند.
وی ضمن تاکید بر اینکه تعزیه هنری زنده است و اسباب و ادوات خاص خود را دارد اظهار کرد: این هنر همانند رودخانه ای است که می توان از هر قسمت آن آبی برداشت.
مسئول دفتر تعزیه مرکز هنرهای نمایشی با بیان اینکه ماهيت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرايی نيست تصریح کرد: اين وزارتخانه بيشتر به سياستگذاریهای كلان در عرصه فرهنگ و هنر مشغول است و با هدايت، حمايت و نظارت خود صحت اجرای برنامههای فرهنگی و هنری را بررسی میكند.
وی افزود: يكی از مقولات مهم در عرصه فرهنگ و هنر عرصه هنرهای نمايشی است كه به ويژه در سالهای اخير اشاعه و گسترش توليدات آثار نمايشی با ماهيت دينی و يا ساختار آیينی بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است و تعزيه و ساير آیينهای نمايشی به عنوان ميراث ماندگار هنر نمايشی ايرانی از جمله آنهاست.
جعفری با بیان اینکه خوشبختانه نهادهای گوناگونی در اين عرصه به امر پژوهش، آموزش و توليد و اجرا مشغولند كه دفتر تعزيه اداره كل هنرهای نمايشی و بنياد علمی و فرهنگی تعزيه از جمله آنهاست گفت: در سال گذشته تعامل خوبی بين این نهادها برقرار بود و هر دوی اين مراكز فرهنگی و هنری تلاش كردند مكمل برنامههای يكديگر باشند تا اجرای آنها از پشتوانه علمی و پژوهشی قابل قبولی برخوردار باشد.
ریيس شورای راهبردی تعزيه بنياد علمی و فرهنگی تعزيه و همايشهای آیينی اضافه كرد: ساماندهی گروههای تعزيه، شناسنامهدار كردن آنها از جمله اولويتهای دفتر تعزيه و بنياد تعزيه بود و اعتقاد دارم كه اگر به تعزيه و آیينهای نمايشی ايرانی بهای بيشتری داده شود از آنجا كه همه توليدات آن ملی و متكی به سرمايه بومی ايرانی است خواهد توانست در آينده نزديك به يكی از قطبهای مؤثر در رونق چرخه اقتصادی مبدل شود.
جعفری همچنین گفت: تداوم برنامههای مصوب دفتر تعزيه همچون برگزاری سوگوارههای ملی كه امسال دومين دوره آن در كيفيت مطلوبتری برگزار خواهد شد، نشستهای همانديشی كه با حضور پيشكسوتان تعزيه امسال نيز داير میشوند از جمله مقولاتی است كه میتواند تعزيه و آیينهای نمايشی ايرانی را به عنوان يكی از شاخصههای فرهنگی و هنری برای جذب گردشگر و درآمدزايی بيشتر آن معرفی كند.
وی با اشاره به فعالیت مرکز هنرهای نمایشی اظهار کرد: یکی از فعالیت های این دفتر شناسایی مراکز فعالی است که به شکل معنادار و جهت دار در حوزه تعزیه فعالیت دارند.
مسئول دفتر تعزیه مرکز هنرهای نمایشی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه ماموریت با عنوان هدایت، نظارت و حمایت دارد و اجرا جزو وظایف وزارتخانه محسوب نمی شود خاطرنشان کرد: اگر چه بالاجبار کار اجرایی را برعهده گرفتیم، ولی این موارد جزو ضروریات محسوب می شود و سه اصل یاد شده در اولویت قرار دارد؛ بنابر این طبیعتا از همکاری تمامی مراکز خصوصی یا نیمه خصوصی در گسترش این طرح استقبال می کنیم.
جعفری در خاتمه با اشاره به اینکه هنر تعزیه علاوه برعناصر نمایش که در واقع در تئاتر و بخشهای دیگر وجود دارد سرشار از معرفت، حکمت، عرفان و احساس است.