تبریز – خبرگزاری مهر: تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در حالی برای دومین سال متوالی عنوان نایب قهرمانی رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور در فصل 92-91 را از آن خود کرد که فقط با تغییر نتیجه یک بازی می توانست عنوان قهرمانی دوازدهمین دوره لیگ حرفه ای را کسب کند.

به گزارش خبرنگار مهر، تراکتورسازی در واپسین هفته از دوازدهمین دوره رقابتهای فوتبال لیگ برتر با پیروزی برابر تیم پرسپولیس تهران و به لطف توقف خانگی تیم سپاهان برابر آلومینیوم هرمزگان موفق شد برای دومین سال متوالی عنوان نایب قهرمانی را به نام خود ثبت کند اما این نایب قهرمانی تراکتورسازان می توانست به عنوانی بهتر، یعنی قهرمانی در لیگ برتر تبدیل شود.

تراکتورسازی در طول فصل جاری و در 34 مسابقه ای که انجام داد، 18 بار برابر حریفان به پیروزی رسید، 11 بار مجبور به تقسیم امتیازات با حریفان شد و در پنج مسابقه از کسب امتیاز محروم ماند که حاصل آن کسب 65 امتیاز بود. این در حالیست که تیم استقلال که با 67 امتیاز قهرمان لیگ دوازدهم شد و تنها تفاوت نتایج این تیم با تراکتورسازان، ثبت یک پیروزی به جای یک تساوی بود.

با این اوصاف و با نگاهی به جدول رده بندی مسابقات و همچنین نتایجی که تراکتورسازی در فصل 92-91 کسب کرد، حسرت پیروز نشدن در برخی بازی ها بیشتر از قبل می شود، بازی هایی که به اصطلاح سه امتیاز آن ها قبل از آغاز بازی در اختیار تراکتور بود و یا به تعبیر فوتبالی ها، تراکتورسازی قبل از آغاز بازی یک بر صفر از حریف پیش بود اما نتایجی که در پایان این نوع بازی ها به ثبت رسید، باعث افسوس هواداران شد و همان نتایج دست سرخپوشان تبریز را از جام دور نگه داشت.

تراکتورسازی در فصل جاری برخی نتایج دور از انتظار به ثبت رساند که خیلی ها را نگران آخر فصل کرد، آخر فصلی که سرخپوشان دو امتیاز کم آوردند و قهرمانی را تقدیم رقیب خود استقلال کردند.

مهم ترین این دیدار ها، مصاف تراکتورسازی با استقلال در تهران بود. هنگامی که برای این دیدار ها تحلیل های قبل از بازی نوشته می شود، از چنین بازی هایی به عنوان یک دیدار شش امتیازی یاد می شود و اکنون که فصل به پایان رسیده، این واقعیت آشکار می شود که دیدار های رو در روی تیم های رقیب با یکدیگر حقیقتا شش امتیازی است و سه امتیازی که از تیمی گرفته می شود، به حساب تیم رقیب واریز می شود و این یعنی شش امتیاز عقب افتادن تیم بازنده از تیم رقیب.

برای مثال تراکتورسازی چنانچه می توانست دیدار برگشت خود برابر استقلال را در ورزشگاه آزادی حتی با تساوی به پایان برساند، در پایان لیگ 66 امتیازی می شد و تیم استقلال با 65 امتیاز به کار خود پایان می داد که با این شرایط تیم تبریزی فاتح لیگ دوازدهم می شد.

فارغ از مصاف مهم تراکتورسازی در خانه استقلال، تیم تبریزی در برخی دیدار ها هم نتایجی گرفت که باعث نگرانی بحق هواداران شد. به عنوان مثال می توان به دیدارهای خانگی تراکتورسازی برابر تیم هایی همچون سایپا، صبا، داماش و آلومینیوم در نیم فصل اول و دیدار برابر ذوب آهن و فولاد در نیم فصل دوم اشاره کرد که تراکتورسازی نتوانست برابر میهمانان خود صاحب برتری شود و فقط یک امتیاز از این بازی ها گرفت. شاگردان تونی اولیویرا همچنین در بازی برابر سپاهان اصفهان در خانه باختند تا تنها شکست خانگی این تیم در هفته سی ام برابر شاگردان زلاتکو کرانچار رقم بخورد.

با این حال تراکتورسازی اگر تنها در یکی از بازی های یاد شده به جای نتیجه مساوی، در خانه برابر حریف خود پیروز می شد اکنون قهرمان لیگ دوازدهم بود. هر چند که فوتبال با توجه به همین خاصیت غیر قابل پیش بینی بودنش بین ورزشدوستان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

گزارش از محمود نصیرپور