اراک - خبرگزاری مهر: وزیر ارشاد دولت نهم با بیان اینکه باید به دیدگاه های آقایان هاشمی و مشایی رجوع کرد و ببینیم نگاه مشخص شان به اداره کشور و موضوعات مختلف چگونه است، افزود: من گمان می کنم مهمترین مشکل درخصوص این افراد بخصوص آقای مشایی، تناقض های گفتاری و رفتاری است که در فاصله زمان های کوتاهی از آنها دیده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین صفار هرندی عصریکشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک افزود: انسانی با 79 سال سن و خستگی های پدید آمده، ممکن است تاثیرگذاری در حوزه اجرا را نداشته باشد و با فردی که 20 سال قبل از این مسوولیت را عهده دار بوده است، فرق می کند.

وی با بیان اینکه باید به دیدگاه های آقای هاشمی و آقای مشایی رجوع کرد و ببینیم نگاه مشخص به اداره کشور و موضوعات مختلف چگونه است، افزود: من گمان می کنم مهمترین مشکل درخصوص این افراد بخصوص آقای مشایی، تناقض های گفتاری و رفتاری است که در فاصله زمان های کوتاهی از وی دیده می شود.

صفار هرندی بیان کرد: بویژه از آقای مشایی در یک زمان واحد و در یک آن، چیزی را می شنوید که اگر در همان لحظه جلسه با حاضرین متفاوت عوض شوند، درست عکس و خلاف محتوایی آن را بیان می کند.

تناقض گفتار و عمل اعتماد را سلب می کند

وی با بیان اینکه وقتی تناقض گفتار و عمل را از کسی ببینید، برای اعتماد کردن به او باید دست و دلتان بلرزد و احتیاط کنید، اظهارداشت: همین نگرانی هم به نوعی در مورد آقای هاشمی مطرح است، هاشمی رفسنجانی که در سال 60 خطبه های عدالت او زبانزد خاص و عام بود، وارد میدان شده با آن آقای هاشمی که در دوره ریاست جمهوری قبلی خود، افرادی را بکار گرفت که معتقد نبودند که توسعه با عدالت قابل جمع است و کاری را سامان دادند که حاصل اش فاصله افتادن بین فرودست و فرادست شد و قیام گرسنگان را دامن زد.

عضو تشخیص مصلحت نظام افزود: هاشمی رفسنجانی هم اکنون توسط برخی افراد مورد استقبال قرار گرفته که در یک دوره ای دسته های رسوایی برای ایشان سر دست گرفته بودند.

صفارهرندی بیان کرد: مقالات "اکبر گنجی" با عنوان "عالیجناب سرخپوش" و امثال آن که در مورد آقای هاشمی رفسنجانی بود، در واقع حیثیتی برای ایشان باقی نگذاشته بود و او نتوانست در انتخابات مجلس ششم رای بیاورد.

وی گفت: حالا اگر همان افراد به استقبال آقای هاشمی بیایند، آدم تردید می کند که هاشمی چه باید بکند، دل آن افراد را به دست آورد و در کنارش رئیس جمهور یک ملتی هم شود که مهمترین دغدغه و خواسته های شان رسیدگی به معیشت و احترام به عزت شان است.

مشایی حتی برای مدیریتهای غیر استراتژیک هم فاقد تجربه است

عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه همچنین به حساب آوردن آقای "مشایی" در چهره هایی که توانایی اداره کشور را دارند، احتیاط می طلبد، خاطرنشان کرد: مشایی حتی برای مدیریتهای غیر استراتژیک هم فاقد تجربه است چه برسد برای ریاست یک قوه .

عضو تشخیص مصلحت نظام درخصوص سوال یکی دیگر از دانشجویان با این موضوع که اگر مشایی رد صلاحیت شود احمدی نژاد وزیر کشور را عزل می کند، جواب داد: اگر رییس جمهور بخواهد یک وزیر را عزل کند در نگاه ابتدایی منعی برای این کار نیست، اما در شرایط امنیتی که وزیر کشور مسوول برگزاری انتخابات است، موجب آشوب در کشور خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به  حوادث سال 88 گفت:  هدف اصلی دشمن این بود که جمهوری اسلامی را بدون پشتوانه مردمی بتوانند معرفی کنند و اگر آنان به این هدف شان می رسیدند، طراحی های بعدی خیلی برای آنها آسان تر بود.

 وزیر ارشاد دولت نهم اظهار کرد: کشور بدون پشتوانه مردمی و کشوری که مردمش طرفدار بقای نظام نباشند، با سنگین ترین فشارها از جمله اعمال تهاجم نظامی، هر بلایی که بخواهند بر سر آن کشور می آورند همانگونه که بر سر بعضی از کشورهای منطقه آورده اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: از سال 88 تاکنون انتخابات مجلس را تجربه کرده ایم، فضای قبل از برگزاری این عرصه چنان بود که غربی ها و آمریکایی ها دل خوش کرده بودند که میزان مشارکت و حضور مردم ایران به رقمی کمتر از 40 درصد و حدود 30 درصد کاهش پیدا کند.

صفار هرندی ادامه داد: آنگاه آنان مدعی می شدند که 70 درصد مردم خانه نشین و سکوت اختیار کرده اند و سکوت آنها نیز به معنی آن است که با سیستم سیاسی حاکم همراه نیستند.

مردم با سختی های ناشی از مشکلات و تحریم ها به حکومت چسبیدند

وی بیان کرد: اما هرچه به انتخابات مجلس نهم نزدیک تر شدیم، نظرسنجی ها نشان می داد که میزان استقبال مردم بالاتر از پیش بینی آنان است، به طوری که یک ماه مانده به انتخابات معلوم شد که 50 درصد مردم در انتخابات شرکت می کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با این روند قضاوت ها تغییر و برآوردها عوض شد، حنی بعضی اصلاح طلبان که پیش از این نظرشان بود که انتخابات را تحریم کنند و نظام را به فقدان مشروعیت متهم کنند، در خلوت شان دیدند که صلاح کار این نیست، از این رو دو دیدگاه ماندن در نظام و فاصله گرفتن از نظام بدلیل فقدان مشروعیت نظام شکل گرفت.

وی گفت: اما مردم با سختی های ناشی از مشکلات و تحریم ها به حکومت چسبیدند و شاهد مشارکت و حضور 64 تا 65 درصدی بودیم که این مشارکت مانند عرصه های قبلی حتی از برخی دوره ها بیشتر بود.

برآورد حضور مردم 70 تا 72 درصد پیش بینی می شود

صفارهرندی اظهار کرد: نظرسنجی های متعددی در طول چند ماه گذشته صورت گرفته که براساس آنها هر چه به سمت انتخابات نزدیک می شویم، برآورد حضور مردم در این عرصه درحال افزایش است.

وی گفت: براساس آخرین نظرسنجی که هفته گذشته انجام شده، برآورد حضور مردم 70 تا 72 درصد پیش بینی شده و به نظر می رسد با افزایش شور انتخاباتی که با سلایق مختلف در صحنه های رقابتی ایجاد شده، این رقم افزایش بیشتری پیدا کند.

وی درخصوص پاسخ به این سوال که رقابت اصلی بین کدام جریان هاست، گفت: داده هایی که الان از نظر سنجی های موسسات مختلف داریم، بدون استثنا مربوط به اعتماد مردم به اصولگرایان است.

لازم نیست همه احساس تکلیف را برای شرکت در ریاست جمهوری داشته باشند

صفار هرندی در پاسخ به سوالی که گفته شد چرا شما در صحنه انتخابات ریاست جمهوری وارد نشدید گفت: همه ما احساس تکلیف هایی داریم منتهی لازم نیست همه احساس تکلیف را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند چراکه انقدر کار زمین مانده در کشور وجود دارد که این افراد می توانند احساس تکلیفشان را در این کارها نشان دهند.

وی افزود: کالبد شناسی برخی شبهات فکری، کار زمین مانده ای است که برای آن احساس تکلیف کردم، ریاست جمهوری را بالاتر از حد توان خود دیدم.