سمنان - خبرگزاری مهر: مدیر کل هواشناسی استان سمنان با اشاره به اینکه این استان در مرکز نیمه شمالی کشور و در دامنه های جنوبی رشته کوه مرتفع البرز قرار دارد و بخش عظیمی از وسعت آن را کویر و بیابان پوشانده است، گفت: این منطقه مستعد بلایای طبیعی است.

سید مهرداد حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه استان سمنان به دلایل شرایط خاص جغرافیایی، تنوع اقلیمی، گستردگی، استقرار در حاشیه رشته کوه های البرز جنوبی (بخشی از کمربند زلزله آلپ-هیمالیا) همجواری وسیع با پهنه کویری مرکزی و... شاهد تعدد و تنوع وقوع انواع بلایای طبیعی است اظهار داشت: تعدد و تنوع وقوع برخی از حوادث قهری با دامنه گسترده و اثرات غیر مستقیم و دراز مدت نظیر خشکسالی، سرمازدگی و... وقوع برخی از حوادث قهری با دامنه اثر محلی و منطقه ای مانند سیل و زلزله در استان سمنان موجب خسارات مالی در بخشهای تولیدی (زراعت و باغداری)، دامدار و عشایر، تاسیسات عمومی، واحد های مسکونی و تجاری، تلفات انسانی و ... شده است.

وی همچنین افزود: این تلفات علاوه بر تاثیر خسارات مستقیم و صرف هزینه های سنگین برای بازسازی و پوشش و جبران خسارات وارده در بخشهای مختلف، دارای تاثیر سوء و اثرات غیر مستقیم بسیار است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: برحسب بررسی های انجام شده، گرچه تعدد وقوع سیل و پدیده های همراه آن  مانند طوفان، صاعقه، تگرگ و... در این استان قابل توجه است اما بیشترین خسارات وارده در بخش اقتصادی مربوط به وقوع و استمرار پدیده خشکسالی با دامنه گسترده تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بوده و خسارات سیل و سرما زدگی در مراحل بعد قرار دارند.

حسینی افزود: اعمال مدیریت مناسب، همراه با برنامه ریزی صحیح و استفاده بهینه از منابع موجود و انجام اقدامات پیشگیرانه در بخش سخت افزاری (اقدامات فیزیکی  ناشی از اجرای طرحها و پروژه های عمرانی) و نرم افزاری (اقدامات ستادی، مدیریت، مطالعات و...) نقش مهمی در جلوگیری از خسارات ناشی از بلایای طبیعی بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه استان سمنان، شامل سه حوضه کوهستانی البرز شرقی، حوضه پایکوهی و بیابانی است اظهار داشت: بلندترین قله استان به نام نیزوا با ارتفاع سه هزار و 810 متر در شمال شهر شهمیرزاد واقع است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان در خاتمه با اشاره به اینکه، اصفهان، قم، تهران، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و یزد استان های معین استان سمنان در بحث حوادث و سوانح غیر مترقبه هستند، خاطر نشان کرد: استان سمنان شامل 54.76 درصد بیابان، 38.8 درصد مراتع، 3.66 درصد جنگل، 2.62 درصد سطح زراعی و باغی و 12درصد مراکز سکونتگاهی  است.