تربت حیدریه - خبرگزاری مهر: کارشناس مبارزه با بیماری های دانشکده علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: فاز کشوری کاربرد تست های تشخیص سریع عفونت اچ آی وی با حضور مراکز ارائه خدمات در حوزه تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی تربت حیدریه آغاز شد.

محمد رضا اعتصامی راد  در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: انجام آزمایش برای تشخیص اچ آی وی از ارکان اصلی برنامه کشوری كنترل HIV است و تشخیص اولین گام برای ارائه درمان بوده و درمان با پایین آوردن حجم ویروس در گردش، باعث کاهش خطر انتقال شده و نقش اساسی در کنترل همه‌گیری ایفا می کند.

وی افزود: در کارگاه آموزشی که در محل آموزشگاه بهورزی و با حضور پزشکان متخصص پوست، عفونی، کمیته کنترل عفونت بیمارستانها، مرکز مشاوره رفتاری اداره زندان، اورژانس اجتماعی بهزیستی، مراکز متادون درمانی دولتی و خصوصی و مراکز بهداشتی درمانی شهرستان برگزار شد نحوه به کارگیری تست تشخیص سریع HIV برای فراگیران و اصول بکار گیری آن آموزش داده شد.

اعتصامی راد گفت: طبق بخش نامه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی استفاده از وسيله تشخيص سريع HIV  در آزمایشگاه های تشخیصی بعنوان جایگزینی برای تست های الایزا و یا آزمایش تأئیدی وسترن و عرضه آن در داروخانه ها و کاربری آن به عنوان وسیله خود آزمون در افراد به دلیل اهمیت عدم تفکیک آزمایش از مشاوره اکیدأ ممنوع است.