بوشهر – خبرگزاری مهر: زمین‌لرزه‌ای در سال 80 روستای باغان شهرستان دشتی را لرزاند که باعث تخریب همه منازل مسکونی در این روستا شد و مردم وام‌هایی را برای ساخت منازل خود دریافت کردند ولی توان بازپرداخت آن را نداشته و ندارند. با وقوع زمین‌لرزه جدید، به وام‌های جدید نیز نیاز دارند که این موضوع باعث نگرانی‌های زیادی در بین مردم این مناطق شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مقصد ما روستای باغان است. پس از مدتی که از زلزله گذشته با مسئولان شورا و مردم روستای باغان در مورد وضعیت آنها می‌پرسیم؛ حرف‌ها، بغض‌ها، ناگفته‌ها و آرزوهای بسیاری در دل روستانشینان بود؛ از زلزله سال 80، مدرسه اجاره‌ای، وام سه میلیون تومانی، اقساط باقی‌مانده، جریمه، زندان، زندگی در چادر، گرمای طاقت‌فرسا و وعده‌های ناتمام می‌گویند.

پس از طی مسافتی به روستای درویشی می‌رسیم که چادرهای امداد خودنمایی می‌کنند.

از روستا می‌گذریم، راهی پر پیچ و خم و باریک که برای افراد ناشناس با آن بسیار خطرناک است؛ به جای پل بر روی رودخانه‌های فصلی آن‌ها را آسفالت کرده‌اند که دارای شیب‌های تندی است که می‌تواند باعث واژگونی وسایل نقلیه شود.

بعدها از اهالی محل شنیدیم که پس از آنکه پل‌ها در اثر سیلاب خراب شده آن‌ها را به این صورت درآورده‌اند؛ نه تابلویی وجود دارد و نه علایم هشداردهنده‌ای. سپس به پل فلزی نسبتا بزرگی می‌رسیم که با ارتفاع زیاد بر روی رودخانه "قنطره" است.

روستانشینان خاطرات تلخی تا قبل از ساخت این پل نقل می‌کردند که با چه مشقتی از رودخانه گذر می‌کرده‌اند و این پل تحولی اساسی در منطقه و زندگی آن‌ها به‌وجود آورده است. طول پل را که طی می‌کنیم شکافی عمیق را که از دره به آسفالت و کوهستان متصل شده را بر اثر زلزله می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

روستای باغان همانطور که از نامش پیداست به دلیل عبور رودخانه قنطره از کنار آن، دارای باغات نخل، لیمو و سایر مرکبات است که چهره زیبا و دلپذیری به منطقه داده است. باغان از 9 محله بیدخون، نودرار، چراب، تل آخوره، حیدر آباد، خرس آباد (غرس)، قلعه کهنه، قلعه سرخ و چهارده معصوم تشکیل شده است و دارای جمعیتی در حدود یک‌هزار و 476 نفر و مجموع 375 خانوار است.

قدمت 2000 ساله باغان/ پراکندگی خانه‌ها در سطح روستا

خسرو ملایی معاون شورای اسلامی باغان دراین باره به خبرنگار مهر گفت: روستای باغان قدمت 2000 ساله دارد که سنگ نوشته‌ای مربوط به سال 89 هجری قمری در‌ آن موجود است. دو امامزاده بهرس که از اجداد سادات محل است و شاه ذکی‌الدین یا ذکریا محل زیارت مردم است.

 وی تصریح کرد: شغل و معیشت مردم روستا وابسته به کشاورزی، باغداری و دامداری است و محصولات خرما و لیمو ترش به همراه گوجه فرنگی خیار و هندوانه از عمده محصولاتی است که به طورعمده به شهرهای اطراف و خارج از استان حمل می‌شود.

معاون شورای اسلامی روستای باغان بیان داشت: روستا با توجه به پراکندگی و فاصله با همدیگر دارای سه مسجد است و همچنین دارای سه دبستان که مجموعا 230 دانش آموز دختر و پسر دارند و همچنین یک مدرسه دولتی راهنمایی دارد که شامل 30 دانش‌آموز است.

وی در پایان افزود: با یک شیفت‌کردن دانش آموزان در صبح برای جدایی دختران و پسران یک مدرسه استیجاری هم تاسیس شد که از مسولان می‌خواهیم فکری برای آن بکنند. دانش آموزان مقطع دبیرستان هم برای ادامه تحصیل به شهر خورموج می‌روند. باغان دارای 100 نفر دانشجو در رشته‌های مختلف است.

زمین لرزه سال 80 باغان را با خاک یکسان کرد

دیگر عضو شورای اسلامی باغان گفت: دلیل کم بودن خسارات در زلزله اخیر نسبت به شهر شنبه این است که در سال 80 زلزله تقریبا روستای باغان را با خاک یکسان کرد به همین علت با پرداخت وام سه میلیونی و تحت نظارت اداره مسکن و شهرسازی خانه‌های مقاوم در برابر زلزله ساخته شد و اگر چه در این زلزله منازل تخریب کامل نشده‌اند اما خسارات جدی متحمل شده‌اند.

برخی به علت عدم توان بازپرداخت وام زلزله به زندان رفتند

ملایی اضافه کرد: حدود 200 نفر این وام را برای ساخت مسکن دریافت کردند که در نهایت با عقب افتادن اقساط آن 3 میلیون تومان اصل وام به 10 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و سر و کار خیلی‌ها به دادگاه و سرانجام زندان کشیده شد. وی به طور مثال از دهیار روستا نام می‌برد که به علت ضمانت وام پایش به پاسگاه و دادگاه کشیده شد.

 وی افزود: با توجه به زلزله اخیر دیگر چیزی از آن منازل سابق باقی نمانده و از طرف اهالی از مسئولان خواهان بخشش وام قبلی هستیم.

ملایی در پایان گفت: مسئولیت ساخت و ساز و نظارت را به اداره بنیاد مسکن فارس واگذار کرده‌اند که ما منتظریم هر چه زودتر کارشان را شروع کنند.

دریافت‌کنندگان وام زلزله قدرت بازپرداخت ندارند/ ادامه پس‌لرزه‌های وام سه میلیونی

علی زارعی از ساکنین روستا می‌گوید: سال 81  به ما وام 3 میلیونی پرداخت کردند که با توجه به وضعیت بد کار در منطقه تقریبا اکثریت دریافت کنندگان قدرت بازپرداخت وام را ندارند.  

 وی خاطرنشان کرد: اسم وام را که می‌شنوم تنم می‌لرزد چرا که وام 3 میلیونی هنوز بعد از 10 سال پس لرزه‌هایش ادامه دارد. شما قضاوت کنید الان که این زلزله تنها دلخوشی مان که سرپناه‌مان بود را از ما گرفته با این همه گرانی و تورم و بیکاری چه کسی جرات وام گرفتن دارد.

زارعی یادآور شد: ببینید از همین راهی که آمدید دو پل بر اثر بارندگی و سیلاب خراب شده که با همه تقاضا و درخواست‌ها هیچ کاری نشد و دیدید که چه وضعیت خطرناکی دارند؛ حتی هیچ علائم هشداردهنده ای نیز نصب نشده، حالا می خواهند برای ما خانه بسازند باورش کمی سخت است.

وی در پایان گفت: باور کنید امسال اغلب کشاورزان ضرر کرده‌اند؛ چرا که آفتی پیدا شد و کل محصولات منطقه را از بین برد واز سوی جهاد کشاورزی تاکنون راه حل و اقدام موثری صورت نگرفته است و گفته شده فصل گرما آفت را که به صورت پشه است ازبین می برد. شایعاتی هم هست که این پشه را برای ازبین بردن آفتی دیگر ساخته اند که این بلا را به سر و روزگارمان در آورده است.

مشکلات روستائیان برای تامین وسایل خنک‌کننده

دهیار روستای باغان گفت: ما با مشکل اساسی دیگری نیز دست به گریبانیم چرا که اغلب وسایل زندگی از جمله کولر یخچال و دیگر لوازم در این حادثه یا به کلی ازبین رفته اند و یا دچار آسیب جدی شده اند که هزینه ای سرسام آور برای روستاییان دارد و نیاز مبرم و اساسی در این فصل گرما به وسایل سرمایشی وجود دارد.

عبدالمالک آبدونی اظهار داشت: شنیده‌ایم که منازل و اماکنی که تخریب کامل نشده‌اند وام کامل به آن ها تعلق نمی‌گیرد و تنها وام تعمیرات به آن‌ها تعلق می‌گیرد. مگر کل وام چقدر است که بخواهند از آن کم کنند! اکثریت اهالی توقع دارند که وام بلاعوض به آنها داده شود چرا که حق آن هاست.

تقدیر از کمکهای اولیه مردم و مسئولان/ نگرانی از بابت عدم تحقق وعده‌ها

در کنار مسجد منزلی قرار دارد که در ظاهر آسیبی ندیده است اما در کنارش خانه ای قدیمی کاملا ویران شده است. ابوذر ملایی صاحب منزل می‌گوید: نگاه کنید ظاهر منزل سالم است اما ببینید داخل چه خبر است. دیوارهای پارکینگ بیرون از منزل ویران شده است. اثاثیه و اسباب منزل درهم ریخته است. سرامیک آشپزخانه ترکیده و بر کف ساختمان ریخته و ترک‌های کاملا محسوس در سقف و روی ستون‌ها پیداست. بیرون منزل هم معلوم است که کل ساختمان به جلو حرکت کرده است.

ابوذر ملایی بیان داشت: انگشتان یک دستم را در دوران سربازی از دست داده‌ام و سال 89 وام 10 میلیونی با نظارت بنیاد مسکن گرفتم و با همه مشکلات و قرض و بدهکاری آن را به پایان برده بودم که دوباره زلزله آمد و خانه را ویران کرد.

وی اضافه کرد: دوماه از ازدواج ما می‌گذرد و دلم بیشتر برای همسرم می‌سوزد که با چه دلخوشی پا به این منزل گذاشته و مستقل شده بودیم. ما برای کم کردن هزینه ها مراسم عروسی نگرفتیم و فقط سفری به مشهد داشتیم.

از وی درباره  کمک‌های مردمی و مسئولان می‌پرسیم، می گوید: واقعا کمک‌های اولیه خیلی خوب بود و ما از مسئولان و مردم بابت این همه کمک تشکر و قدردانی می کنیم.

وی با ابرازنگرانی درباره وعده‌های داده شده بابت وام و ساخت مسکن و کمک بلاعوض و تسهیلاتی که در سفر استانی رییس جمهور در آینده‌ای نزدیک گفت: ما دیگر از این وعده‌ها گوشمان پر است.

وی اضافه کرد: نمی‌دانم چرا بعضی‌ها فکر می‌کنند ما چون که در روستاهای دور افتاده زندگی می‌کنیم از تحولات مملکت خبر نداریم باور کنید ما تمامی خبرها را و اتفاقات ایران و جهان را نکته به نکته دنبال می‌کنیم.

گزارش و عکس: اسماعیل کشتکار