برگزاری همایش پاسداشت فردوسی و ثبت جهانی ردیف های موسیقی سنتی، به مزایده گذاشتن بخشی از خانه دایی جان ناپلئون، انجام نشدن وعده ساخت مجتمع های بین راهی و نمایش اشیای تاریخی استرداد شده به ایران از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، موزه هنرهای سنتی بخشی از مجموعه تاریخی ارگ آزادی است که اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار دارد اما خبر رسید این موزه به دلیل کنترل ورود و خروج افراد به داخل مجموعه ارگ آزادی، به روی عموم بازدیدکنندگان باز نیست.

موزه هنرهای سنتی در این ساختمان شهریور ماه سال 91 با حضور همسر رئیس جمهور افتتاح شد و کارگاههایی از جمله بافت پارچه و تولید آثار هنری نیز در این مجموعه برپاست و آنطور که متولیان میراث فرهنگی گفته اند، ارائه هنرهاي سنتي متعلق به 100 سال گذشته در اين موزه از جمله تفاوت‌هاي آن با ديگر موزه‌هاي صنايع دستي است. در کنار این موزه که بر خلاف موزه های دیگر امکان بازدید از آن برای عموم مردم امکان پذیر نیست، قرار است موزه بزرگان دین نیز برپا شود.

از آنجا که بازدید برای عموم مردم از موزه های هنرهای سنتی و بزرگان دین فراهم نیست، گویا بازدیدکنندگان از این دو موزه تنها مهمانان و کارکنان سازمان میراث فرهنگی هستند.

خانه دایی جان ناپلئون به مزایده گذاشته شد
 
 2.2 درصد از 30 سهم خانه تاریخی دائی جان ناپلئون به ارزش یک میلیارد و هفتاد میلیون تومان به مزایده گذاشته شد.

خانه دائی جان ناپلئون، خانه اتحادیه و یا خانه امین السلطان که در زمان قاجار سنگ بنای آن گذاشته شد و در سال 1353 محل فیلم برداری سریال دایی جان ناپلئون بود در سال در سال 1371 ثبت ملی و در نهایت در سال 1389 با رای دیوان عدالت اداری از این فهرست خارج شد تا اینکه روز گذشته 2.2 درصد از 30 سهم آن به ارزش یک میلیارد و هفتاد میلیون تومان به مزایده گذاشته شد. این مقدار سهم مساحتی معادل 590 متر از 7982 زمین این خانه باغ است که اکنون مالک آن خانواده اتحادیه هستند.  در توضیحات مزایده حاصل از فروش این خانه آمده که پاسخگویی به ادعای احتمالی میراث فرهنگی به عهده خریدار است!

هزار وعده یکی انجام نشد!

خبرگزاری مهر در گزارشی که به بررسی وعده های داده شده در صنعت گردشگری آن هم در طی سالهای 84 تا 91 پرداخته بود، موضوع احداث هزارمجتمع خدمات رفاهی را بررسی کرد. ساخت هزار سرویس بهداشتی و مجتمع خدمات بین راهی جزو وعده های دولت احمدی نژاد بود که هیچ وقت محقق نشد. وعده ای که رحیم مشایی اهمیت توجه به آن را با بیان خاطره ای ذکر کرد و گفت: در حالی که راهنمای تور با شور و هیجان درباره وطن پرستی ایرانیان و معماری شگرف تخت جمشید توضیحاتی را به گردشگران می‌داد، توریست های خارجی غافل از اینکه اصلا سرویس بهداشتی در این محدوده وجود ندارد، برای تمام شدن توضیحات راهنما این پا و آن پا می‌کردند.

سال 87  موج خبری و رسانه ای درباره معضل سرویس های بهداشتی بین راهی ایران پس از آن که مشایی، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور وعده ساخت هزار مجتمع را اواخر سال 86 در مراسم افتتاح طرح امدادگران خودروي كشور داد، شروع شد. او گفت که تا قبل از سال 1390 در هر 25 -کیلومتر از راه های کشور یک سرویس بهداشتی ساخته می شود. هر چند که منظور وی مجتمع بین راهی بود نه فقط سرویس بهداشتی تک.

با وجود مشکلات بانکی و عدم دسترسی آنها به تسهیلات گردشگری دولتی بخش خصوصی از گرفتن پروژه ساخت مجتمع بین راهی مایوس است به همین دلیل طرح هزار مجتمع بین راهی نیز در کشور همانند بسیاری از طرح های دیگر این سازمان، پس از گذشت دولتهای نهم و دهم همچنان مغفول مانده است چرا که هیچ یک از دستگاهها اعم از میراث فرهنگی به عنوان متولی، وزارت راه، بانک ها و ... هیچ یک به وظایفی که برای آن مصوبه هیات وزیران نیز تعیین شده، عمل نکرده اند.

تکریم از فردوسی و موسیقی سنتی با پخش ترانه های پاپ!

عصر روز چهارشنبه با هدف تکریم شخصیت والای فردوسی جشنی در استادیوم 12 هزار نفری آزادی برگزار شد. ارج نهادن به ردیف های موسیقی سنتی ایرانی نیز از دیگر بهانه های برگزاری این جشن بود. در حالی بود که بیشتر ترانه‌های اجرا شده در این مراسم موسیقی پاپ بود!

در این مراسم چهارساعته، بسیاری از فردوسی شناسان به همراه خانواده های کارکنان سازمان میراث فرهنگی در تمام بخش ها حضور داشتند و در آن از برخی فردوسی پژوهان تقدیر شد. هر چند که قرار بود رئیس جمهور نیز در این مراسم حضور داشته باشد اما آمدن وی در آخرین لحظات منتفی شد بنابراین به جای وی، حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور پیدا کرد.

اعلام موفقیت در پرونده سرسرباز هخامنشی

در روز پنج شنبه نیز نمایشگاهی با موضوع اشیای استرداد شده از کشورهای خارجی افتتاح شد که در آن 118 شی تاریخی استرداد شده از کشورهای امارات و لندن به همراه کتیبه های هخامنشی که به صورت امانی به موسسه شیکاکو داده شده بود، به نمایش درآمد. در این برنامه، مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی درباره سرسرباز هخامنشی و استرداد این شی گفت که اعلام کردیم اگر کسی این شی را بخرد علیه او شکایت می کنیم بنابراین آنها جرات نکردند نام خریدار را بیان کنند از سوی دیگر این شی به کمترین قیمت خریداری شد و این اقدام بزرگی درباره پرونده سر سرباز هخامنشی بوده است!