کوهدشت - خبرگزاری مهر: کنگره بزرگداشت آیت‌الله محمدرضا آدینه‌وند از مفسران قرآن کریم با عنوان "ادیب اعظم" امروز پنج‌شنبه در کوهدشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این کنگره ویژه نکوداشت آیت الله محمدرضا آدینه وند معروف به "نحوی لرستان" از مفسران بزرگ قرآن کریم و صاحب کتاب کلمه الله العلیا است که به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کوهدشت و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان برگزار شده است.

در این کنگره یک روزه که در مجتمع فرهنگی، هنری امید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کوهدشت برگزار شد جمعی از روحانیون، علما و شاگردان آیت الله آدینه وند حضور داشتند و سخنرانان پیرامون ابعاد شخصیتی این روحانی جلیل القدر مباحثی را بیان کردند.

آیت الله آدینه وند از بزرگ‌ترین مفسران قرآن کریم

بنابر این گزارش آیت الله آدینه وند در روز دهم دی ماه سال 1308 در قصبه گرخوشاب طرهان از توابع شهرستان کوهدشت چشم به جهان گشود.

وی در همان اوان کودکی در تحصیل علم و دانش کوشا بوده است به طوری که با تلاش و تمرین بسیار و با توجه به ذوق هنری خویش و بهره گیری از سرمشق اساتید خوشنویس همچون علی اصغر کاظمی به کسب مهارت خوشنویسی دست یافت.

این روحانی جلیل القدر در سال 1319 در پی ماموریتی اداری به خرم آباد عزیمت می کند که در جریان این سفر با تعدادی از طلاب دینی از حوزه علمیه قم از جمله آیت الله عباس علی صادقی و مهدی قاضی آشنا می شود.

وی در سال 1325 وارد حوزه علمیه قم شد و دروس مقدمات تا سطوح عالیه خارج و اصول فقه را نزد اساتید تلمذ کرد.

وی بیش از 60 سال است که در حوزه علمیه قم مشغول تدریس علوم دینی است و از وی کتب زیادی به چاپ رسیده که از جمله آن‌ها می‌توان به سیمای توحید، کلمة‌الله العلیا همراه با تجزیه و ترکیب کلام‌الله مجید و کتابی در فروع دین اشاره کرد.

این روحانی و مفسر قرآن کریم در زمینه ساخت مسجد در کوهدشت تلاش‌های زیادی داشت که از جمله مساجدی که به همت وی ساخته شده می‌توان به مسجد جامع کوهدشت، مسجد قاطرچین رومشگان، دو مسجد در روستاهای آدینه‌وند و روستای کوشکی و چهار مسجد در روستای پشت تنگ اشاره کرد.

وی از بزرگ‌ترین مفسران قرآن کریم است و در نظر اهل علم به "نحوی" مشهور است و کتاب کلمة‌الله العلیا را در شش جلد به دستور و هزینه مقام معظم رهبری به چاپ رسانده که این کتاب در بحث تجزیه و ترکیب کل قرآن کریم است.

دست‌نوشته‌های آیت‌الله آدینه‌وند در کوهدشت به نمایش گذاشته ‌شد 

همچنین دست‌نوشته‌ها و آثار آیت‌الله آدینه‌وند از مفسران قرآن کریم در حاشیه این بزرگداشت در کوهدشت به نمایش گذاشته می‌شود.

شاهین رضایی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کوهدشت با اشاره به برنامه‌های جنبی این کنگره گفت: در حاشیه کنگره بزرگداشت آیت الله آدینه‌وند نمایشگاهی از دست‌نوشته‌ها و آثار این مفسر بزرگ قرآن در رابطه با تفسیر قرآن به نمایش گذاشته شده است.

وی رونمایی از جلد جدید کتاب کلمة‌الله العلیا در رابطه با ترجمه و تفسیر قرآن را از دیگر برنامه‌های این کنگره بیان کرد و گفت: این کنگره امروز برگزار و سخنران ویژه کنگره نیز آیت‌الله حسینی‌بوشهری، رئیس حوزه‌های علمیه کشور بوده است.

کتاب "دیوان دین و دانش" منتشر شد 

کتاب دیوان دین و دانش (اثر طبع آیت الله آدینه وند) به اهتمام حجت الاسلام رمضان تیموری منتشر شد.

بنابر این گزارش به مناسبت برگزاری این کنگره همچنین کتاب "دین و دانش" ویژه کنگره بزرگداشت آیت الله آدینه وند از مفسران بزرگ قرآن کریم به همت حجت الاسلام رمضان تیموری با شمارگان 1000 نسخه تألیف  و منتشر شد.

کتاب مذکور در عناوینی شامل گذری اجمالی بر زندگی نامه آیت الله آدینه وند، در ستایش حضرت احدیت و معرفت ذات صمدیت، رد بر طبیعت پرستان، رد بر قائلین تبدل انواع، نام پروردگار، در اثبات وجود خالق متعال، در گمراهی صوفیان و دراویش، تکریم مقام زن، نصیحت به مادران، در بیان بعضی از قدرت های خداوند، در قدیم بودن خداوند متعال، تصادف و اتفاق از خرافات است، در اثبات توحید و یگانگی جهان آفرین، در اثبات روز رستاخیز، در فضیلت قرآن و اهل بیت(ع) منتشر شده است.