یک روزنامه انگلیسی با اشاره به کمک های قطر به شورشیان سوری از کمک سه میلیارد دلاری آل ثانی به تروریست های فعال در سوریه در دو سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با عنوان "قطر با ارائه کمک های مالی و تسلیحاتی از شورشیان حاضر در سوریه حمایت می کند" می نویسد : قطر طی 2 سال گذشته حدود 3 میلیارد دلار برای حمایت از مخالفان سوریه هزینه کرده است که این رقم بسیار بالاتر از هزینه‌ های کشورهای دیگر است.

به نوشته این روزنامه، در مصاحبه‌ های مختلفی که با رهبران مخالفان مسلح در داخل و خارج از سوریه انجام شده ، همگی آنها به افزایش نقش قطر در بحران سوریه اذعان کرده اند؛ امری که این روزها بسیار بحث برانگیز شده است.

فایننشال تایمز خاطرنشان کرد، بر اساس برخی از برآوردها کمک های قطر به هر یک از مخالفان و خانواده آنها سالانه به 50 هزار دلار می رسد. همچنین بر اساس تحقیقات مرکز پژوهش های صلح در استکهلم که در حال پیگیری فرایند ارسال سلاح برای مخالفان سوریه است، قطر بزرگترین حامی ارسال سلاح به سوریه به شمار می‌ آید به صورتی که این کشور از آوریل تا مارس 2012، هزینه ارسال بیش از 70 محموله هوایی سلاح به ترکیه را پرداخته است.

فایننشال تایمز خاطرنشان کرد، با وجود آنکه دخالت های قطر به مسئله منافع باز می گردد، این کشور اکنون گرفتار قطب بندی‌ های سیاسی در منطقه شده که این امر قطر را با انتقادهای بسیاری مواجه کرده است.

بر اساس این گزارش، حمایت قطر از گروه‌ های افراطی در کشورهای عربی، موجب رویارویی قطر با دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شده و موجب تشدید رقابت این امیر نشین  عربستان می‌شود.

در همین رابطه در روزهای گذشته روزنامه نشنال، از افزایش کمک های عربستان به شورشیان سوری و اینکه ریاض گوی سبقت را در کمک به شورشیان از قطر ربوده گزارش داده بود.

به نوشته این روزنانه امیرقطر درباره موضوع سوریه از اتحادیه عرب دست کشیده است. امیرقطر چندی پیش در اظهاراتی تلویزیونی در آمریکا خواستار دخالت نظامی کشورهای عربی در امور سوریه شده است.

این روزنانه به نقل از "دیوید رابرتز" عضو دفتر مرکز مطالعات امنیتی و دفاعی انگلیس در دوحه نوشت: "در صورت باقی ماندن بشار اسد در قدرت طی 10 سال آینده، قطری ها بازنده خواهند بود؛ روابط دو کشور به پایان رسیده، و قطر همه هزینه ها را در این زمیه پرداخته است.. قطر هزینه های سنگینی را در سوریه صرف کرده و به دنبال آن است که در تصمیم گیری‌ها در این کشور تأثیر گذار باشد".

فایننشال تایمز در ادامه خاطرنشان کرد: اینگونه اقدامات قطر، تکرار استراتژی در لیبی و حمایت از اقدامات مسلحانه است. احتمالا هدف از اظهارات اخیر امیر قطر درباره استقرار نیروهای عربی در سوریه، مطرح کردن بحث دخالت نظامی در این کشور است؛ امری که غرب و حتی کشورهای عربی آن را بعید می دانند؛ ولی همگانی می دانند که در پایان کار ممکن است حتمی باشد".