وزیر امور خارجه روسیه و دبیرکل سازمان ملل متحد در یک کنفرانس خبری مشترک با یکدیگر در مسکو، توافقات ژنو را اساس راه حل بحران سوریه دانستند و بر ضرورت مشارکت ایران و عربستان سعودی در کنفرانس صلح درباره سوریه تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربیه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در مسکو اظهار داشت: برای ما مهم است که سوریه یکپارچه و متحد باشد.

وی افزود: توافقات ژنو باید اساس هر راه حلی درباره بحران سوریه باشد. ما با بان کی مون درباره اینکه راهکار بحران سوریه باید داخلی باشد به توافق رسیدیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفت: خشونت روزافزون در سوریه نگران کننده است و ما باید آن را متوقف کنیم. بحران سوریه بر منطقه به ویژه لبنان و اردن تاثیر می گذارد.

وی خاطرنشان که تلاش های زیادی را برای نزدیک کردن دیدگاه های طرف های ذیربط در بحران سوریه انجام داده است. ما درباره ضرورت برگزاری کنفرانس صلح ژنو در سوریه به توافق رسیدیم.

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: ما باید بحران سوریه را از طریق مذاکره و راه حل سیاسی حل و فصل کنیم و تلاش می کنیم تاریخ برگزاری کنفرانس صلح در سوریه را تعیین کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه نیز بر ضرورت مشارکت ایران و عربستان سعودی در کنفرانس صلح درباره سوریه تاکید کرد.

سرگئی لاوروف تصریح کرد: ما سوریه را به سلاح های دفاع هوایی مجهز خواهیم کرد که این سلاح ها هیچ خللی در برقراری موازنه در منطقه ایجاد نخواهد کرد.

بان کی مون همچنین از آمادگی هیئت بازرسان سازمان ملل متحد برای تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و اعزام به این کشور خبر داد.

وی در بخش دیگر سخنان خود ضمن ابراز نگرانی از افزایش تنش ها در شبه جزیره کره اظهار داشت: کمیته 6 جانبه نقش مهمی را برای کاهش تنش میان 2 کره ایفا خواهد کرد.