مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح برنامه ایران برای سوآپ گازمایع در منطقه خزر از آغاز صادرات گازوییل به افغانستان در سال ۹۲ خبر داد و اعلام کرد: امسال حجم سوآپ فرآورده های نفتی 30 درصد افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی کشکولی در تشریح مهمترین برنامه‌های توسعه تجارت فرآورده‌های نفتی ایران در سالجاری، گفت: سوآپ فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، گازوییل و گازمایع در سالجاری ۳۰ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه سال گذشته عمده صادرات فرآورده های نفتی ایران شامل گازوئیل بود که به کشورهای عراق و افغانستان صادر شده است، تصریح کرد: با صادرات متمرکز و اشباع بازارهای افغانستان انگیزه‌های قاچاق فرآورده‌های نفتی نیز به طور چشمگیری کاهش می یابد.

این مقام مسئول همچنین با یادآوری اینکه سال گذشته بیش از 100 هزار تن فرآورده نفتی سوآپ (معاوضه) شد افزود: امسال هم برای افزایش 30 درصدی سوآپ برنامه ریزی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال برای نخستین بار ایران برای سوآپ گاز مایع از کشورهای حاشیه دریای خزر آمادگی خود را اعلام کرده است، تبیین کرد: محموله های گازمایع در قالب عملیات سوآپ از پایانه نفتی نکا تحویل و معوض آن در بندرعباس و ماهشهر خلیج فارس تحویل مشتریان می شود.