کرمانشاه - خبرگزاری مهر، سینما یک رسانه است رسانه ای که از قدرت آن بی خبر و تا حدی بی بهره ایم، اما برخی از کشور ها توانسته اند با استفاده از سینما برای تاریخ خود به استناد سنگ نوشته هایی با کمتر از 100 کلمه، افسانه و اسطوره های حماسی بسازند در حالی که ما از این قدرت بی خبر و بی بهره ایم در واقع سینما برای ما رودخانه فرهنگی است که رو به خشکی می رود.

به گزارش خبرنگار مهر،خود سینما، به دلیل دارا بودن شرایط خاصی از جمله پرده بزرگ نمایش، تاریکی محیط و همراهی با دیگران از عدم دقت به محتوای فیلم جلوگیری می کند و نکات ریز فیلم را دقیق به مخاطب منتقل می کند.

گسترش رسانه های مولتی پدیا از قبیل سی دی، دی وی دی، ماهواره و ... در ذهن برخی افراد این تصویر غلط را به وجود آورده که می تواند جای سینما را بگیرد و سینما محلی عمومی و هزینه بر است و آن را محدود کرده اند.

باید مطمئن بود که هر چیزی جایگاه خود را می طلبد، البته نمی توان منکر شد که ایجاد هر شاخه جدید ممکن است تعدادی مخاطب را به خود جلب کند اما در هر صورت فهم درست موضوع از سوی مسئولین امر هیچ یک جای دیگری را اشغال نمی کنند.

مهمترین قانون ایجاد و گسترش سینماهای کشور، سرانه قابل قبول سینمایی را وجود یک صندلی به ازای هر یکصد نفر جمعیت شهری عنوان می کند، یعنی با حسابی سر انگشتی اگر روزی پنج سانس نمایش در سینما داشته باشیم در هر ماه هر نفر می تواند به طور میانگین یک و نیم بار به سینما برود با این حساب هر شهروند در یک ماه یک بار به سینما می رود.

سینماهای شهر کرمانشاه کژدار و مریز به حیات خود ادامه می دهند

پوران درخشنده، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون و محقق اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از مدیران و مسئولان استان کرمانشاه انتظار می رود که برای مشکلات فرهنگی و سینما  اهمیت ویژه ای قائل شوند و فکر و اندیشه خود را معطوف به ساماندهی این امر نمایند. 

وی در ادامه با ابراز تاسف گفت: چرا باید دیار من، بالاترین آمار بزهکاری اجتماعی و نابسامانی فرهنگی را داشته باشد؟ شهر کرمانشاه دارای پیشینه درخشان فرهنگ و تمدن و تاریخ و سلحشوری و غیوری است که متاسفانه رو به کمرنگ شدن است. آمار طلاق و اعتیاد و بیکاری دارای رتبه بالائی در سطح کشور است، سینما به عنوان یک ابزار مهم فرهنگی می تواند در پایین آمدن چنین بحران های حاد اجتماعی بسیار موثر باشد.

وی افزود:چرا باید از 12سینمایی که تا زمان انقلاب در سطح شهر کرمانشاه وجود داشت در حال حاضر دو الی سه سینما آن هم مریض احوال  به حیات خود ادامه دهند؟ مسئولان استان چه پاسخی برای مردم غیور کرمانشاه که 8 سال جنگ را تحمل کرده اند، دارند؟ و امیدوارم با تلاش و برنامه ریزی بیشتر مسئولان به این مهم رسیدگی بیشتری صورت گیرد.

درخشنده در پایان افزود: امیدوارم شورای شهر جدید کرمانشاه با هماهنگی مدیران و مسئولان ارشد استان به دور از هر گونه حاشیه و جنجال با تدبیری مسئولانه و خردمندانه به فکر حل این معضل فرهنگی باشند چرا که با انجام این امر زادگاهم کرمانشاه می تواند با توجه به پتانسیل فراوانی که دارد در شاخص های فرهنگی رتبه بالایی در کشور داشته باشد.

ما از سینمای جهان بریده ایم

دکتر قطب الدین صادقی، نویسنده و کارگردان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تاثیر سینما به عنوان یکی از پایگاههای فرهنگی مدرنیته در دوران ما می تواند دریچه ای باشد با فرهنگ روز جهانی و تمام دستاوردهای اندیشه ساز سینما. به نظر من تعطیلی سینما، معضلی است که ماحصل یک سیاست فرهنگی بسیار نادرست است.

صادقی افزود: از سویی هم مسئولین وزارت ارشاد هیچ تلاشی در جهت حفظ و توسعه و نگهداری سینماهای کشور با ارائه فیلمهای برتر نمی کنند، تسهیلاتی که می تواند پیوندی بین مردم با سینمای ایران و جهان برقرار کنند. در واقع ما از سینمای جهان بریده ایم و فرصت دیدن و نمایش آثار گرانقدر خارجی را به مردم نمی دهیم از سوی دیگر این نتیجه یک تنبلی فرهنگی مدرن در اثر کثرت شبکه های تلویزیونی و شبکه های ماهواره ای متعددی است که کاری جز سرگرمی سبک، جلف و سطحی برای مردم ندارند.

وی ادامه داد: این امر باعث شده یک رقابت نابرابر ایجاد شود و آدم ها تسلیم یک نوع فقر مادی و فرهنگی بشوند برای اینکه اگر سینما آثار درخشان داشته باشد مخاطب انتخاب می کند، وقت می گذارد، پول می دهد و از خانه بیرون می آید و این زمانی اتفاق می افتد که سینما اثر مهم و درخشانی را نمایش دهد، در نبود فیلمهای خوب ایرانی و جهانی این حق انتخاب را از مردم گرفته ایم.

صادقی گفت: از سوی دیگر معیشت دشواری که در سالیان اخیر برای اقشار متوسط که مهمترین مخاطبان فرهنگی در تمام زمینه ها مثل تئاتر، سینما، نقاشی، کتاب، موسیقی و... هستند، به علت این که زمان فراغتی ندارند و به جای یک شیفت به خاطر فشار مالی مجبورند چند شیفت کار کنند و زمانی برای رسیدن به خود، درون، فرهنگ و معنویات خود ندارند، مجبورند خستگی شان را شبانه پای تلویزیون رها کنند. و هر آن چه را که عرضه می کند بدون حق انتخاب مصرف کنند و این باعث شده فرهنگ روز، فرهنگ درخشان و گزینشی که مبتنی بر انتخاب است در جامعه ما رو به تحلیل و تقلیل برود و این امر صدمات جبران ناپذیری بر وجهه فرهنگی وارد می کند.

صادقی ادامه داد: سینما، به عنوان یک پایگاه فرهنگی نماد و هویت فرهنگی یک شهر محسوب می شود حالا با تعطیلی سینماها این نماد و هویت فرهنگی زیر سوال می رود، شما نگاه کنید مغازه های شهر پر از پوشاک و خوراک شده اند در واقع زندگی معیشتی شده و زندگی در شهر فقط در بخش غریزی اش خلاصه شده در حالی که مهمترین ویژگی یک شهر در هویت فرهنگی آن است و فرهنگی که تولید می کند. و این فرهنگ است که به آن شهر وجه تمایز می دهد نسبت به شهرهای دیگر، بنابراین سینمای خوب می تواند تاثیری به مراتب بالاتر از سایر هنرها بر اقشار جامعه بگذارد و با تعطیلی سینما این امر منتفی می شود و سینما به سمت یک امر تفننی، تزیینی و تبلیغی سقوط می کند و مردم مجبورند به محصولات سطحی و کنترل شده تلویزیونی پناه ببرند.

صادقی در پایان گفت:متاسفم که باید بگویم این امر خود به خود به محدود شدن فرهنگی می انجامد و همین که خودمان را از یک ابزار فرهنگی مدرن محروم می کنیم در واقع به مردم می گوییم چنین چیزی وجود ندارد و باعث ضربه شدید به زندگانی فرهنگی و هنری ما می شود .

چه کار کردند که 12 سالن سینما به سه سالن تقلیل یافت؟

داریوش اسدزاده، نویسنده، پژوهشگر و بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون کرمانشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هرچند سالهاست از زادگاهم کرمانشاه دورم ولی اخبار و وقایع آن را پیگیری می کنم و وقتی متوجه شدم زادگاه من با آن سابقه درخشان فرهنگی در حالی که بسیار بزرگتر شده و به جمعیت آن افزوده شده است بیشتر سینماهای آن تعطیل شده اند بسیار ناراحت و افسرده شدم، این امر می تواند با توجه به کاهش شدید مخاطب و سیاست های غلط فرهنگی، صاحبان سینما مجبور به تغییر کاربری و یا فروش و تبدیل آنها به مکان های سودآوری کند.

وی افزود: باید دولت و وزارت ارشاد از صاحبان سینما و مراکز فرهنگی حمایت کنند و از تعطیلی سینماها جلوگیری و نیاز فرهنگی مردم کرمانشاه را برآورده کنند در غیر اینصورت مردم مجبورند نیاز فرهنگی خود را از منبعی غیر از سینما که چندان سنخیتی با فرهنگ و آداب آنها ندارد تامین کنند و این در خور مردم نجیب و فهیم کرمانشاه نیست.

اسد زاده در پایان گفت: مسئولان باید به مردم پاسخ دهند چکار کردنده اند، که درعرض 30سال تعداد سینماها از 12 تا به 3 تا رسید؟

تعطیلی سینما سبب آلودگی ذهنی می شود

حمید دهقان پور، عضو هیئت علمی، استاد دانشگاه و رئیس کانون ایرانی مدرسان سینما / دبیر انجمن دانش آموختگان دانشگاه هنر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به نظر من باید مدیران و مسئولان فرهنگی کشور برای شادابی، بالندگی و باروری جامعه، تدابیری بیاندیشند و به گونه ای طراحی کنند که اوقات فراغت جامعه به شکل سالم و درست تامین شود.

وی گفت: سینما، تئاتر، موزه ها، گالری ها و ... همه  ابزار و وسایلی هستند که می شود از آنها برای پر کردن اوقات فراغت و ارتقاء سطح فرهنگی جامعه از یک مرحله به مرحله ای بالاتر استفاده کرد. بنابراین اگر ما در قبال مردم احساس مسئولیت می کنیم و بخواهیم رسالت خود را به درستی انجام دهیم باید به سینما که یک ابزار مهم فرهنگی و سالم است بیشتر توجه کنیم.

دهقانپور افزود: تعطیلی سینماها یا یک مکان فرهنگی به اوقات فراغت به فرهنگ و بافت جامعه ضربه وارد می کند و سبب آلودگی ذهنی و فکری مردم یک منطقه خواهد شد ما موظف هستیم نه تنها از تعطیلی سینماها جلوگیری کنیم بلکه باید سینماها را با جدیدترین و مدرنترین امکانات روز از لحاظ نور و تصویر و آگوستیک به گونه ای تجهیز کنیم که فضای آرامشی برای خانواده های منطقه فراهم کنیم.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم به همشهریان غیور، قهرمان پرور کرمانشاه خدمت کنیم  و یکی از ابزارهای خدمت پر کردن اوقات فراغت به شکلی زیبا و سالم است.

دهقانپور در پایان گفت: می توان در بسیاری از فروشگاهها، مجتمع های فرهنگی – تجاری، سالن های سینمایی 70 الی 100 نفره در جای جای شهر طراحی کرد، که می تواند با دو نفر نیز اداره شود، بهر حال تعطیلی سینما در هر شهری خسران و زیانی به همراه خواهد آورد که گاهی جبران ناپذیر است، باید حواسمان جمع باشد در جهانی که عصر ارتباطات نام گرفته، تدابیری بیندیشیم که مردم در فضاهای فرهنگی تنفس کنند، لذت ببرند و این امر سبب ارتقا فکری، فرهنگی، مذهبی، دینی و ملی آنان شود.

می توان هر مسئله ای را با زبان سینما بیان کرد

 یوسف مرادیان بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سالها پیش در دهه 70 که مشغول  بازی در فیلم سینمایی "لاک پشت" در شهرستان ارومیه بودم، رئیس زندان ارومیه از آقای "جمشید هاشم پور" خواستند که برود زندان و برای زندانیان سخنرانی کند، آقای هاشم پور امتناع کرد و گفت چرا من باید بروم سخنرانی کنم، رئیس زندان به آقای هاشم پور گفت شما نمی دانید تاثیر صحبت شما بسیار بیشتر از ماست چرا که مردم سینما را دوست دارند و همینطور سینماگران را و تاثیر سینما بسیار بیشتر از صحبت های ماست و این نشان دهنده این است که می توان هر مسئله ای را با زبان سینما به شکل تصویری بیان کرد وبه چالش کشید، این نشان دهنده قدرت سینما در اجتماع، فرهنگ و خانواده است.

وی گفت: یادم می آید زمان کودکی و نوجوانی ام در کرمانشاه پدر و مادرم از تعداد سینماهای زیاد کرمانشاه می گفتند، زمانی که جمعیتش نسبت به امروز بسیار کمتر بود و در حال حاضر که جمعیت کرمانشاه زیاد شده جای تاسف فراوان است که برعکس بیشتر شدن مکان های فرهنگی و هنری سینماهای کرمانشاه یک به یک تعطیل شوند و جایگزینی نداشته باشند، امیدوارم مسئولین ذی ربط این قضیه را جدی بگیرند و تدابیری بیاندیشند که کاربردی و چاره ساز باشد.

برای سینما متاسفم

محمد جواد رجب زاده، کارشناس ارشد سینما، کارگردان و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برای شخصی مثل من، عاشق سینما، تا زمانی که دیپلم گرفتم تمام خاطرات دوران کودکی و نوجوانی ام در سینماهای کرمانشاه شکل گرفته و وقتی به زادگاهم می روم و نشانی از آن سینماها نمی بینم با خود می اندیشم چه بر سر آن سینما ها و مخاطبان آن آمده است؟ الان اوقات فراغت آن مخاطبان چگونه پر می شود ، معلوم است روانه خیابان ها و کوچه ها شده و با توجه به قیمت بالای ورزش و تفریحات سالم، دام های مهلک بزهکاری اجتماعی در انتظار آنان است.

وی افزود: من از مسئولین شهر کرمانشاه می پرسم چنددرصد شما بومی هستید؟ یا مدیر فصلی هستید و فردا و فرداهای دیگر فرزندانتان در شهرهای دیگر با امکانات بهتر فرهنگی بزرگ خواهند شد ؟ و مدیران بومی آیا از آمار بالای مشکلات روانی و رفتاری جوانان کرمانشاه خبر دارند ؟ آیا به فکر تخلیه و استفاده بهینه از این نیرو هستند ؟ یا آنها را رها کرده اند به عنوان نیروی پیاده ای که گرفتار برنامه های آزمون و خطای آنان شده اند؟ من متاسفم از این که شهر و مردم من با گذشت سالها از پایان جنگ و آن همه مشکل هنوز در پی حل مشکلاتی هستند که سالهاست در جهان به عنوان یک امر حل شده و یک ابزار مهم سالم فرهنگی پذیرفته شده است.

کرمانشاه در سه اپیزود

میرمهدی صادقی نویسنده مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت:کرمانشاه را می خواهم در سه اپیزود تعریف کنم: اپیزود اول، مردمان آریایی فرهنگ دوست کرمانشاه شهر تمدن با قدمتی تاریخی در هارمونی نواهای عاشقانه ای که با تیشه  فرهاد باده غم می نوشند و مشق تراژدی می کنند.

وی گفت: هنوز جوهای خون و پیکرهای بی سر عزیزانی که در کوچه پس کوچه های دیار کرمانشاه مادران و خواهران را در غمی بی انتها و عذابی ژرف فرو برد از یاد نرفته، در گرما و سرمای روزگار اوقات تلخ و ناملایم زندگی را برای چندین بار تجربه کردند و سوختند اما صدایی از آنها بر نخواست، غم نان و غم جان شهر را از هم گسیخته نکرد. این مردم سوالاتی در ذهن دارند، این مردم خواسته های فراوان دارند، جوانان این دیار تفریح و سرگرمی می خواهند باید به نیازهای آنها به سوالات آنها پاسخ دهیم.

اپیزود دوم: از پنجم فوریه 1895 میلادی سینما به جهانیان معرفی شد، چندین سال گذشته بود که خان بابا خان معتضدی ( عکاس باشی قاجار) در سفری به فرانسه دوربین گومونی خرید و از همان اوال بر خلاف سایر نقاط جهان که سینما در خدمت عامه بود، مخصوص خواص شد.

وی ادامه داد: فیلم ها در ایران ساخته شدند " دختر لر"  توسط عبد الحسین سپنتا در کمپانی امپریال هند شرقی به عنوان فیلم ناطق ایرانی تا حاکمیت رقص و آواز و کلاه مخملی ها، از قیصر تا مادر زن سلام، از مشد حسن، گاو، مهرجویی تا حاجی گرینف اخراجی های ده نمکی، رسانه سینما نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان به عنوان رسانه ای جذاب  و تاثیرگذار بوده و اهمیت خود را از دست نداده بلکه گاهی هم بازوی فرهنگی سیاستمداران نیز واقع شده است.

صادقی افزود: سینما به عنوان یک سرگرمی است که در ورای آن می تواند به ترویج یا نفی عقیده یا رای در شکل گیری فرهنگ نقش بسزایی ایفا  کند.

اپیزود سوم: با توجه به  مطالبی که گفتم نگاه به سالن های سینما در کشور بعد و قبل انقلاب خالی از لطف نیست در قبل از انقلاب 450 سینما برای حدود 70 شهر وجود داشت اما امروز برای حدود 800 شهر صاحب 350 سالن سینما هستیم.

صادقی در پایان افزود: حداقل می توان گفت که همین یکی دو سینمایی که در کرمانشاه است و فعالیت دارند برای جذب مخاطب می توانند فیلم هایی را اکران کنند که سلیقه همه را ارضاء کند و تقریبا همه آن  را بپسندند.