وزیر تجارت سابق ونزوئلا با تاکید بر اینکه در سوریه یک تراژدی وحشتناک به وقوع پیوسته در عین حال عواقب بحران اقتصادی اروپا را بسیار وخیم تر از بحران سوریه ارزیابی کرده و تصریح کرد که صدر اعظم آلمان در اجرای ایده های ضد بحران خود مانند گالیوری است که توسط کوتوله‌ها احاطه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، "مویسس نایم"، وزیر سابق تجارت و صنایع ونزوئلا و از کارشناسان امور منطقه ای که از سال 1996 تا 2010 رئیس نشریه "فارین پالسی" بود در بخشی از گفتگو با روزنامه اتریشی "دی پرسه" حل شدن درگیریها در سوریه را یک مسئله زمانی ارزیابی کرد و اظهار داشت که با این مسئله موافق نیست که سوریه بزرگترین مسئله ما است.

وی افزود: درگیریها در سوریه یک تراژدی وحشتناک است که به بیش از میلیونها نفر که در سوریه زندگی می کنند مربوط می شود، اما مسئله خطرناک تر از آن دگرگونی آب و هوا و مسئله ای که عواقب وخیم تری از بحران سوریه دارد بحران اقتصادی در اروپاست. در اروپا انسانها قتل عام نمی شوند، اما میلیونها خانواده هستند که به واسطه بحران متزلزل شده اند. آنچه که در این سه مسئله جهانی مشترک است این است که هیچ کس نمی تواند آنها را حل کند.

این مقام سابق ونزوئلا در ادامه خاطر نشان کرد: ما مدتهاست که شاهد جابجایی قدرت در دنیا هستیم. که این جابجایی از اروپا و ایالات متحده آمریکا به آسیا، از شمال به جنوب و از کاخ های ریاست جمهوری به خیابانها و از شرکتهای بزرگ به شرکتهای کوچک شکل می گیرد. این گونه استدلال می کنم که قدرت در هم شکسته است؛ به دست آوردن آن راحت تر شده اما کاربرد این قدرت به دلیل محدودیتهای زیادی که وجود دارد سخت تر شده است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو ضعف تصمیم گیریهای جهانی را انعکاسی از ضعف تصمیم گیری در سطح ملی ارزیابی کرده و در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: صدر اعظم آلمان مانند یک گالیور است که توسط کوتوله ها احاطه شده است. وی می خواهد ایده های گوناگونی را برای مقابله با بحران به کار ببرد و در عین حال می داند که در این زمینه باید توافقاتی را با انتخاب کنندگان در خانه انجام دهد.