تربت حيدريه - خبرگزاري مهر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه گفت: صیادان توله پلنگ ایرانی گرفتار قانون شدند.

سعید پشم چی در گفتگو با خبر نگار مهر اظهار كرد: در پی کسب اخبار مبنی بر مشاهده یک قلاده توله پلنگ در اطراف روستایی در بخش رخ، مامورین یگان حفاظت محیط زیست تربت حیدریه سریعا به محل عزیمت و اقدام به رد زنی كردند که اخبار حاصله حاکی از صید توله پلنگ توسط دو نفر از جوانان روستا و انتقال آن به خارج شهرستان داشت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه افزود: پس از اخذ نیابت قضائی، متخلفین دستگیر و با تشکیل پرونده هر دو متهم به زندان منتقل و پس از چند روز لب به اعتراف گشوده و اعلام کردند حیوان یاد شده به مشهد منتقل شده است که پرونده از سوی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی در مشهد در حال پیگیری است.

پشم چي گفت: پلنگ از گونه های حمایت شده و بسیار ارزشمند در طبیعت است و یکی از مهمترین ارزشهای اکو لوژیکی آن در طبیعت تنظیم جمعیت حیوانات زیانکار مثل گراز وحشی بدلیل تغذیه از آن است.

وی بيان كرد: به احتمال زیاد توله یاد شده از ارتفاعات شرقی شهرستان و از منطقه حفاظت شده ژرف به اراضی کشاورزی منتقل و صید شده است و امید است با بازگشت این گونه ارزشمند به زادگاهش، چرخه زیستی منطقه احیاء شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه اظهار کرد: بدلیل اهمیت و ارزش اکولوژیکی پلنگ در طبیعت، جریمه اولیه صید و شکار این گونه ارزشمند پنجاه میلیون ریال تعیین که متخلفین اقدام به واریز آن به حساب خزانه كرده اند.