معاون هنری وزیر ارشاد با تاکید بر نقش موثر مردم در ادامه حیات موسیقی نواحی و مقامی ایران، عنوان کرد که اگر هنری تنها متکی به تزریق و حمایت دولتی باشد دچار فضای گلخانه‌ای می‌شود.

حمید شاه‌آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موسیقی نواحی و مقامی کشورمان گفت: موسیقی نواحی و مقامی ایران یک دوره خاصی را گذرانده و امروز در مقطع خاصی از تاریخ موسیقی ایران واقع شده که خود دربرگیرنده شرایط متفاوتی است به همین جهت تنها چیزی که می‌تواند موسیقی نواحی ایران را از این وضعیت نجات دهد توجه مردم به این حوزه است که کار را از شکل دولتی و حکومتی آن خارج کرده است.

معاون هنری وزیر ارشاد ادامه داد: دستگاه‌ها و نهادها هرکدام یک وظیفه حاکمیتی دارند که به هرحال کم یا زیاد آن را انجام می دهند. اما آن چیزی که می تواند یک موسیقی را به جایگاه اصیل خود برساند میل و علاقه مردم و استقبال آنها از آن موسیقی است. این در حالی است که هجمه‌های زیادی به فرهنگ موسیقایی ما شده و نسل جدید رابطه خود را با این ملودی‌ها از دست داده و این خود نیازمند یک جریان‌سازی جدی است.

تزریق دولتی به موسیقی نواحی دوام ندارد

وی برگزاری جشنواره موسیقی نواحی را فرصتی برای تذکر و هشدار به مردم توصیف کرد و گفت: بیش از هر چیزی باید مردم خودشان را در جریان این موسیقی قرار بدهند و دل بسپارند. دل سپردن مردم به این موسیقی و ملودی‌ها به طور حتم باعث اعتلای موسیقی خواهد بود وگرنه هرچه از بیرون صورت بگیرد تزریق حاکمیتی است و تزریق حاکمیتی دوام ندارد چراکه تزریق حاکمیتی به موسیقی فقط موجب حفظ گلخانه‌ای یک اثر خواهد شد و اجازه نمی‌دهد که این موضوع به کلی از بین برود و این تنها کاری است که هم اکنون در حال انجام است.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: به نظر می آید مهم ترین اتفاقاتی که باید در این حوزه بیفتد توجه به عنصر آموزش به معنای دقیق و علمی آن است. این نوع  موسیقی به علت نداشتن جنس نوشتاری موسیقی نیازمند انتقال سینه به سینه آن به نسل بعد است و این انتقال نیازمند ابزارهایی در این حوزه است که یکی از ابزارهای آن تاسیس سرای موسیقی مقامی است که می تواند کمک‌کننده خوبی برای پیشبرد کارها باشد ضمن اینکه در این بین نباید از نقش صدا و سیما در جلوگیری و محدود کردن موسیقی‌های وارداتی به راحتی گذشت.

راه‌اندازی رشته موسیقی نواحی در دانشگاه علمی کاربردی

معاون هنری وزیر ارشاد تاکید کرد: باید بپذیریم که ساختارها و فضای موسیقی عوض شده است. بنابراین موسیقی نواحی نیازمند حمایت ویژه ای است و کاری که وزارت ارشاد می تواند انجام دهد برگزاری جشنواره، تاسیس سرای موسیقی مقامی و گسترش فضاهای آموزشی است و امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم در مراکز آموزش علمی کاربردی خودمان شکل علمی این موسیقی را در مقاطع کاردانی و کارشناسی به نحو صحیحی وارد کنیم.

وی افزود: این جزو برنامه‌های جدی ماست که موسیقی نواحی و مقامی به روش آکادمیک داخل مراکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر وارد شوند و از این طریق نسل جدید از موسیقی مقامی آموزش ببیند. اگر بتوانیم چنین فضایی را در مراکز علمی کاربردی وارد کنیم به نظر می‌آید اقبال از این نوع موسیقی و حتی جشنواره به شکل دیگری خواهد بود. به هر حال در شرایطی هستیم که اقبال عمومی از موسیقی نواحی کم است و به نظر می آید این چند اقدام می تواند وضعیت را بهبود ببخشد.

افتتاح سرای موسیقی مقامی تا دو ماه آینده

شاه‌آبادی با اعلام اینکه دو مرکز "سرای موسیقی مقامی" تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود از راه‌اندازی هشت سرای موسیقی مقامی دیگر در کشور خبر داد و گفت: امیدوارم با تاسیس این مراکز شاهد شکل جدی‌تری از اقبال مخاطب به موسیقی نواحی باشیم و این روند استمرار داشته باشد.

اصراری به برگزاری هرساله جشنواره موسیقی نواحی نداشتیم

معاون هنری وزیر ارشاد به برگزاری دوره‌های هفتم و هشتم جشنواره موسیقی نواحی در دوره فعالیتی خود اشاره کرد و گفت: خوشبختانه معاونت هنری در دوره جدید بعد از 7 سال تعطیلی این جشنواره تلاش کرد تا این رویداد هنری مجددا احیا شود و میزبان هنرمندان موسیقی در دوره‌های هفتم و هشتم باشد اما اینکه بخواهیم اصراری برای برگزاری هرساله این جشنواره داشته باشیم جزو رویکردهای مدنظر ما نبود. ما اصراری نداریم جشنواره به صورت سالانه برگزار شود بلکه تمام توجه به برگزاری یک جشنواره اصولی و باکیفیت است که اتفاقا دو سال برگزار شدن آن نشان‌دهنده توجه ماست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اختلاف نظرهایی در حوزه موسیقی نواحی اشاره و بیان کرد: یک واقعیتی در موسیقی مقامی وجود دارد و آنهم این است که به همین اندازه که تعدد و تنوع در گونه‌های مختلف موسیقی نواحی داریم، تنوع و تعدد دیدگاه‌ها را  هم در کنار آن داریم. البته من کارشناس این حوزه نیستم اما این انتظار را داریم که بزرگان این گونه خودشان به نقطه شفاف و روشنی در این حوزه برسند. اینکه با زحمت  جشنواره‌ای توسط گروهی از پیشکسوتان این حوزه برگزار شود و یک گروه دیگری آن کارها را از نظر فنی درست نداند طبیعی است که برای متولیان امر ایجاد مشکل می کند. به طور حتم مادامی که این اجماع صورت نگیرد برگزاری کار برای متولیان دولتی سخت می شود.

شاه آبادی تصریح کرد: پیشکسوتان این حوزه برای ما بسیار محترم هستند چه بسا که از حضور آنها هم در برنامه های گذشته و آینده خود با تمام وجود استفاده خواهیم کرد اما این را هم باید در نظر داشت که ما هم باید مسیر خود را دنبال کنیم. همین که بیش از یک هزار و 200 اثر تقاضای حضور برای این جشنواره را می دهند نشان دهنده پتانسیل بالا در بدنه موسیقی مقامی کشور است که اگر دارای چنین خوارکی در شبکه موسیقی مقامی نباشیم یکباره این تعداد اثر به جشنواره سرازیر نمی شود.

معاون هنری وزیر ارشاد در پایان گفت: تمام این فعالیتها نشان دهنده یک جریان توفنده است که اگر در راس آنها شاهد اجماع پیشکسوتان این حوزه باشیم می توانیم اتفاقات بسیار خوبی در عرصه موسیقی نواحی داشته باشیم.