مهدی محسنیان راد گفت: اگر پروفسور کاظم معتمدنژاد در دهه 60 بردباری نشان نمی‌داد، علم ارتباطات ایران به جایگاه امروزی خود نمی‌رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین رونمایی از سردیس پروفسور کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات ایران، ظهر امروز دوشنبه 30 اردیبهشت با حضور مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و استادان رشته ارتباطات در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

مهدی محسنیان‌راد، استاد ارتباطات و از شاگردان پروفسور معتمدنژاد در این برنامه گفت: ما جمع شده‌ایم که بگوییم پروفسور را قلبا دوست داریم. کجا دیده‌ایم که در کشورمان، مجسمه کسی را که زنده است، بسازند؟ این محبت است. یعنی این برنامه علت دارد و علت آن هم این است که استاد معتمدنژاد را خیلی دوست داریم. سعادت هم‌نشینی با استاد را آقای احمد میرعابدینی بیشتر از من داشته است و سه ماه است که کاملا در خدمت آقای دکتر است.

وی افزود:‌ چرا به کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات ایران می‌گوییم؟ ایشان که سنی ندارد. آقای معتمدنژاد 11 سال از من بزرگ‌تر است. دلیل این که ایشان را پدر علم ارتباطات ایران می‌نامند، این است که ایشان فعل پدری انجام داده است. او 23 سالش بود که برای دکترا وارد دانشکده حقوق می‌شود. در آن زمان هم هیچ کاری به ارتباطات نداشت. یک روز استاد حقوق ایشان یعنی استاد مصباح‌زاده که در موسسه کیهان آن زمان کار می‌کرده، سر کلاس می‌گوید کسانی که میل دارند بیایند کیهان، بیایند!

این استاد ارتباطات در ادامه گفت: معتمدنژاد کسی بود که بعد از دانشگاه و در اوقات فراغتش به روزنامه کیهان می‌رفت و از او خواسته می‌شود که روی روزنامه لوموند کار کند. او با این فضا کار ارتباطات را آغاز می‌کند. یکی از دلایلی که به واقع می‌توان معتمدنژاد را پدر علم ارتباطات ایران خواند، این است که او در سال‌های دهه 40 از هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران استعفا می‌دهد و عضو هیئت علمی موسسه عالی ارتباطات می‌شود. این موسسه، فقط یک موسسه بود نه دانشکده. اما معتمدنژاد یک سال بعد آن‌جا را تبدیل به دانشگاه کرد.

محسنیان راد گفت: معتمدنژاد درس‌های جدید را به دانشگاه آورد چون معتقد بود کشور ما به این درس‌ها نیاز دارد و شروع کرد به پرورش دانشجو. وقتی انقلاب پیروز شد، دانشکده ما را منحل کردند که روایت التماس‌هایمان را قبلا خوانده‌اید. خلاصه همه استادان رفتند. مثلا دکتر منصفی به آمریکا رفت و عکاسخانه به راه انداخت. دکتر معتمدنژاد هم به پاریس رفت؛ اما برگشت. او در سال 62 که دانشگاه باز شد، آمد. فرید قاسمی می‌گوید اسم «کاظم» برای دکتر بسیار به جا و فراخور است. چون کاظم یعنی بردبار. اگر ایشان در دهه 60 آن بردباری‌ها را نشان نمی‌داد، علم ارتباطات ایران به جایگاه امروزی نمی‌رسید.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: استاد کاظم معتمدنژاد به واقع پدر علم ارتباطات ایران است چون ایشان مرکز تحقیقات رسانه‌ها را تاسیس کرد. اولین سمینار مطبوعات ایران را برگزار کرد که یک هیئت علمی سه نفره داشت و یکی از موضوعات آن سانسور در مطبوعات ایران بود. به یاد دارم که هیچ‌کس در سمینار درباره این موضوع کار نکرده بود و استاد به من گفت برو درباره این موضوع کار کن. گفتم تا به حال در این زمینه کاری نکرده‌ام. گفت من کمکت می‌کنم. و دیگر این‌که ایشان فوق‌لیسانس ارتباطات را در ایران پایه گذاشت و بعد از آن هم دکترای این رشته را پایه گذاری کرد.

این پیشکسوت حوزه ارتباطات گفت: مجسمه عالی است، تقدیر عالی است، ستایش‌ها و محبت‌ها عالی است اما توجه داشته باشید که باید کمک کنیم تا تئوری کاظم معتمدنژاد اجرا شود. او طرح جامعی به نام طرح جامع رسانه‌ها در ایران دارد که جزئیاتش در هیئت دولت موجود است. او برای این طرح دو پیش‌نویس قانون نوشته است. اول استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران و دوم شورای عالی رسانه‌ها. قانون دوم اشاره به هیئت نظارت بر مطبوعات دارد. دکتر معتقد است قانونی که می‌گوید افرادی باید بر مطبوعات نظارت کند، برای زمانی بود که افرادی وجود داشتند که خشیت قرآنی داشتند. خشیت یعنی این‌که فرد بیش از این‌که نگران خودش باشد، نگران دیگران باشد. ببینید ما در چنین عرصه‌ای باید به حرف چنین آدمی گوش کنیم و آخرین مورد طرحش هم میثاق اصول اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاران است.

محسنیان راد گفت: کمک کنیم تا این طرح اجرایی شود.