دبیر ستاد هفته روابط عمومی از تهیه طوماری با امضای متخصصان روابط عمومی کشور به منظور ارائه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای قرار دادن نام هفته روابط عمومی در تقویم ملی کشور خبر داد و گفت: تمهیدی اندیشیده شده تا با ایجاد باشگاه روابط عمومی‌ها بتوانیم تمام اقشار مختلف جامعه را با موضوع روابط عمومی‌ها مرتبط کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رونمایی از پنج عنوان اثر منتشر شده در حوزه علوم ارتباطات، عصر روز سه‌شنبه 31 اردیبهشت با حضور جمع کثیری از استادان ارتباطات و مدیران روابط عمومی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از خیرمقدم گویی امیر‌عباس تقی‌پور، غلامرضا کاظمی دینان، دبیر ستاد هفته روابط عمومی در سخنانی با اشاره به برنامه‌های هفته روابط عمومی اظهار داشت: در حوزه علوم ارتباطات مشکل اصلی امروز ما کمبود کتاب و منابع تخصصی است. این حرکت برای من مایه امید است که رفته رفته تمام استادانی که توان انتشار کتاب در این زمینه دارند آثارشان را به زیر چاپ ببرند و ما بتوانیم شاهد نهادنیه شدن چنین حرکت‌هایی در کشورمان باشیم.

وی همچنین از تهیه طوماری با امضای متخصصان روابط عمومی کشور به منظور ارائه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای قرار دادن نام هفته روابط عمومی در تقویم ملی کشور خبر داد و گفت: تمهیدی اندیشیده شده تا با ایجاد باشگاه روابط عمومی‌ها بتوانیم تمام اقشار مختلف جامعه را با موضوع روابط عمومی‌ها مرتبط کنیم.

سعید خال، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بهشت زهرا نیز در سخنانی به ارائه مقاله‌ای درباره مدل حافظ در روابط عمومی پرداخت.

وی در بخشی از این سخنرانی با اشاره به حضور بیش از 600 ساله حافظ در میان اقشار جامعه ایرانی گفت: حرف و شیوه ارتباطی حافظ در تمام این سال‌ها کهنه نشده است و او توانسته به عنوان خالق یک رسانه برتر و تاثیر گذار به واقع یک روابط عمومی تاثیرگذار را ایجاد کند. بر همین اساس برای شناخت حافظ به عنوان یک انسان هوشمند و خردورز باید دیوان او را مورد دقت قرار داد. دیوانی که نماینده مبارزه کلامی او با حاکمان زمانه خویش است.

خال ادامه داد: تعادل و تسامح و مروت و مدارا در اندیشه‌ حافظ تاثیرگذار است و بر همین اساس او به شکلی مبازه می‌کند که در تمام طول سال‌های حیات خود بر مدار باور مردم باقی‌ می‌ماند که این یعنی بلد بودن قواعد بازی. از سوی دیگر او رند است. البته رندی هم دارای معنای مثبت است و هم دارای معنای منفی. ولی رندی حافظ از جنس نکته‌سنجی است که امروز در جامعه ما کم پیدا می‌شود و از همین دریچه او با به کار بستن متغیرها در زندگی خود، بیشتر مسائل زندگی را در شعر خود منعکس می‌کند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بهشت زهرا افزود: حافظ در کلام خود بیش از 20 بار از عبارت پیام و بیش از 50 بار از عبارت خبر بهره برده است که نشان توجه ویژه او به آن دارد. من باور دارم که باید به حافظ نگاهی هرمنوتیک داشت و او را انسانی چند وجهی دانست. انسانی که از سویی با تمام مخاطبانش دیالوگ دارد و از سوی دیگر طیف وسیعی از مخاطبان را نیز در بر می‌گیرد. در کنار این مسئله صاحب زیبابینی و اصلاح‌گری در اندیشه و کلام خود است و البته می‌شود صبر و انتقادپذیری را نیز در کلام او آموخت.

رمضان میرعباسی، شهردار منطقه 7 تهران نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنرانی کوتاهی به لزوم توجه به مدیریت ارتباطات جمعی فراگیر اشاره کرد و گفت: در این مدیریت انسان موجودی اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته می‌شود و زندگی او نیز به مثابه یک فرآیند مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: ارتباط فراگیر انسانی‌محور رفتار ارزش‌سازی و فرهنگ‌مداری است که به نظر من جزو بایدهاست و انتخاب‌های ما. از سوی دیگر می‌توان آن را یک استراتژی نیز بدانیم که توانمندی ارتباطی ما را زیاد می‌کند.

نامدار صداقت، مدیرکل روابط عمومی شهرداری تهران نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان خود با طرح این سئوال که چرا روابط عمومی‌ها در کشور ما جدی گرفته نمی‌شوند، اظهار داشت: برخورد ما با روابط عمومی‌ها به طور معمول از جنس ذوقیات و هنر است؛ در حالی که این دیدگاه از اساس ایراد دارد. ما به دلیل ضعف در نگاه علمی و صنعتی است که به ذوقیات و هنر روی آورده‌ایم و به روابط عمومی‌ها نگاه دانش‌محور نداریم.

وی افزود: این سئوال اساسی باقی‌ است که چرا در کشور ما هنوز دوره دکتری رشته روابط عمومی وجود ندارد و متون نظری نیز در این زمینه تولید نمی‌شود و در نتیجه، نظریات قابل ارزشی نیز درباره این مسئله تولید نکرده‌ایم.

صداقت افزود: در عرصه روابط عمومی مسئله امروز ما اسیر شدن در دام حرف‌های جدید و زیباست؛ در حالی که هیچ باوری مبنی بر اینکه برای چه مخاطبی و در چه سنی در حال فعالیت هستیم را از یاد می‌بریم.

بخش پایان این مراسم به معرفی پنج اثری که این نشست بهانه رونمایی آنها  بود اختصاص یافت.

ابتدا محمد سلطانی‌فر به بهانه ترجمه کتاب «مهارت‌های ارتباطی مؤثر و بازاریابی رایانامه‌ای» با همکاری شهناز هاشمی و ناصر اسدی به سخنرانی پرداخت. وی در سخنان خود اظهار داشت: از زمان ظهور تکنولوژی‌های ساده تغییرات زیادی در فضای مرتبط با این تکنولوژی‌ها  ایجاد شده و زمینه‌های فعالیت زیادی در آنها بروز پیدا کرده است، اما همچنان و بر اساس آماری که در سال 2011 اعلام شده است، پست الکترونیکی هنوز پادشاه تمام ابزار ارتباطی است و حرف اول را می‌زند و می‌تواند منبع قابل اعتنایی برای بازاریابی ما نیز باشد.

وی تاکید کرد: امروز در جهان و در هر دقیقه 170 میلیون نامه الکترونیکی مبادله می‌شود و همین موضوع انگیزه قوی در بازاریابی به وسیله این ابزار ایجاد می‌‌کند و به آن نقشی تاثیرگذار می‌بخشد. این کتاب نیز روشی است برای معرفی این ابزار برای حرکت در فضای بازاریابی.

علی‌اکبر عبدالرشیدی مولف کتاب «سیر تکامل ژورنالیسم» نیز دیگر سخنران این بخش از این مراسم بود.

وی درباره علت تالیف این اثر گفت: در 5 سال گذشته حس می‌کردم که میان دانشگاه و فضای کار رسانه‌ای دچار یک نوع گسست شده‌ایم که باعث شده سوء تفاهم‌های زیادی ایجاد شود و از سوی دیگر تفاهم‌هایی بی‌مایه و یا کم‌مایه نیز ایجاد شود. بر همین اساس من در این کتاب سعی کردم تاریخچه‌ای از تحولات رسانه در جهان اشاره بدهم و انواع مختلف ژورنالیسم را از حیث نظریه‌پردازی و شناخت مورد توجه قرار دهم و انواع قالب‌های فعالیت در آن را نیز تشریح کنم.

عبدالرشیدی ادامه داد: آشنایی با شیوه‌های نظارتی و کنترلی رسانه‌ها و در کنار آن بررسی و معرفی شیوه‌های مواجهه مخاطب با رسانه و احصاء حق در برابر آن نیز از دیگر مواردی بود که در این کتاب مورد توجه من قرار گرفت.

غلامرضا آذری ویراستار علمی کتاب «بازاندیشی تمدن: ارتباطات و ترور در دهکده جهانی» نوشته مجید تهرانیان که با ترجمه داوود آقا رفیعی و مرجان اردشیرزاده و مقدمه حسام‌الدین آشنا منتشر شده است نیز سخنران بعدی این مراسم بود. وی با اشاره به نوع نگاه مجید تهرانیان در این اثر اظهار داشت: مرحوم تهرانیان در این اثر یک یادواره کلی در روش‌ ارتباطات داشته‌اند که به نظرم ویرایش و بازانتشار آن می‌توند منجر به بیرون آوردن این کتاب از تاریکخانه‌ای باشد که الان در درونش قرار دارد.

آذری تاکید کرد: تهرانیان در این اثر نشان داده که دوره‌های تاریخی و شاخت فلسفی از ارتباطات برای او از اهمیت بسزایی برخوردار است و سعی دارد به نوعی بحث‌های بنیادی در این زمینه را مطرح کند. این کتاب در واقع جسارت دارد تا بگوید که در دهکده جهانی چه در حال رخ دادن است.

حمیدرضا ضیایی‌پرور مولف کتاب «پرتال ایرانی» نیز در این مراسم و در سخنان کوتاهی با اشاره به کتاب خود اظهار داشت: این کتاب یک اثر کاملا کاربردی است که به مدیران روابط عمومی در ایران این امکان را می‌دهد تا پرتال خود را مورد ارزیابی، توسعه و یا دگرگونی قرار دهند.

وی افزود: برای ایجاد مدل تحول پرتال در ایران پس از بررسی شاخص‌های جهانی  سعی کردم بر اساس مولفه‌های وب در ایران از جمله نگاه ما به اینترنت و حتی واقعیت‌های موجود در سرعت آن در داخل کشور به مدلی برای پورتال‌های اینترنتی ایرانی دست پیدا کنم که کاملا بومی بومی باشد و از دل آن نیز ارزش‌ها و شاخص‌هایی مشخص جمع‌آوری و تدوین کردم.

آخرین سخنران این مراسم نیز محمدصادق افراسیابی بود که بهانه تالیف کتاب «مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان» به سخنرانی پرداخت. وی با بیان اینکه یک شبکه اجتماعی مطابق با تعریف خود شبکه‌ای منسجم از افراد است که با یکدیگر ارتباط منسجمی دارند، گفت: در فضای امروز ما شبکه‌های اجتماعی صرف نظر ار کارکردهای سیاسی و اجتماعی خود به ما فرصت می‌دهند با بتوانیم در حوزه توسعه مشارکت مردمی سرمایه‌گذاری کنیم و همین موضوع نیز بهانه تالیف این اثر بود.

وی افزود: من در این کتاب سعی کردم به این مسئله بپردازیم که شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری در حوزه سبک زندگی دارند و بر اساس آن سعی کردم به تعریفی دقیق از سبک زندگی برسم. در واقع این کتاب تلاشی بود برای رسیدن به جمع بندی در تعریف سبک زندگی بر مبنای شبکه‌های اجتماعی تا در ادامه بتوانیم از طریق تعریف یک نوع رابطه میان عضویت در شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی به نوعی نظرسنجی در این حیطه دست پیدا کنیم.