کارشناسان و تحلیلگران نظامی بر این باورند القصیر یک منطقه استراتژیک به شمار می رود و پیروزی ارتش سوریه در مقابل مخالفان سوری به معنای پایان جنگ در حمص و تحمیل شکست سنگین به گروههای مسلح محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المنار، یک جنگ تمام عیار در منطقه القصیر واقع در 35 کیلومتری شهر حمص در حال شکل گیری است. این منطقه به منزله پناهگاهی برای گروههای مسلح در استان حمص است و یکی از استراتژیک ترین مناطق سوریه به شمار می رود.

القصیر از آغاز بحران سوریه به عنوان پایگاه پشتیبانی افراد مسلح در جنگهای استان حمص بود. این استان از نظر مساحت و تعداد ساکنان یکی از بزرگترین و استراتژیک ترین استانهای سوریه است. از آنجایی که این منطقه به نقاط مرزی نزدیک است، به عنوان یک مرکز تجاری مهم میان لبنان و سوریه به شمار می رود.

از این رو ارتش سوریه در این منطقه با نیروهای مسلح وارد جنگ شده تا بتواند این منطقه استراتژیک را از آنها پس بگیرد و تا کنون قسمتهای گسترده ای از آن را تحت تصرف خود در آورده است.

"هشام جابر" سرتیپ بازنشسته در خصوص جنگ ارتش و گروههای مسلح در این منطقه گفت: هر گروهی که کنترل القصیر را به دست گیرد، در واقع کنترل شهر حمص را به دست گرفته است. بنابراین اگر ارتش این منطقه را از گروههای مسلح بازپس گیرد در واقع جنگ حمص به پایان رسیده است و در نتیجه نوار ممتد از شرق العاصی تا حمص و شهر لاذقیه تحت کنترل نیروهای سوری در می آید.

به گفته وی، منطقه القصیر نقطه ارتباطی استانهای سوریه به یکدیگر است و دولت سوریه نیز قصد ندارد استانها را تقسیم کند.عملیات جلوگیری از تجزیه استانها و پیوند دادن آنها بهترین پاسخ به طرحهای تجزیه طلبانه ای است که برخی کشورها می خواهند در سوریه اجرا کنند.

از سوی دیگر "الیاس حنا" یک سرتیپ بازنشسته ارتش نیز اظهار داشت: پایان جنگ در منطقه القصیر به سود دولت سوریه است و ضربه مهلکی بر پیکره مخالفان سوری به شمار می رود.

به گفته وی، نظام سوریه از طریق به دست گرفتن کنترل شهر القصیر، منطقه امنیتی را به وجود آورده است که از شام تا مرزهای لبنان امتداد دارد.این سرتیپ ارتش نیز باز پس گیری شهر حمص را فقط از طریق پیروزی در جنگ القصیر ممکن می داند.

روزنامه "نیویورک تایمز" آمریکا نیز اذعان کرده است پیروزی ارتش سوریه در جنگ القصیر به منزله شکست مخالفان سوری است و دولت سوریه نیز می کوشد مناطق بیشتری را از مخالفان سوری باز پس گیرد تا در صورت شرکت در مذاکرات آمریکا و روسیه موضع خود را تحکیم بخشد.

به گزارش این روزنامه، ارتش سوریه معتقد است که کنترل شهر حمص برای به دست گرفتن غرب کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا این مسئله راه را برای بازپس گیری مناطق تحت کنترل گروههای مسلح در شمال و شرق سوریه هموار کرده است.

از سوی دیگر یک سرتیپ بازنشسته ارتش به نام "جابر" در خصوص جنگ در منطقه القصیر گفت: کشورهای غربی از طریق دستگاههای اطلاعاتی و جاسوسی خود در سوریه حضور دارند و بعید است که اسرائیل در این منطقه عقب نشینی نظامی داشته باشد.

وی با بیان این مطلب افزود: رژیم صهیونیستی نمی خواهد هیچ طرفی در سوریه پیروز شود و با دستگاههای جاسوسی خود در این کشور نقش گروه سوم را برای دامن زدن به بحران ایفا می کند.
"امین حطیط" یکی دیگر از سرتیپهای ارتش سوریه نیز درباره این جنگ اظهار داشت: جنگ در منطقه القصیر به مسائل زیر منتهی خواهد شد:

1- جدا شدن پایگاههای افراد مسلح در شمال سوریه از قسمتهای میانی و جنوبی این کشور

2- سوق دادن گروههای مسلح به سمت تزلزل و فروپاشی و در نتیجه شکست، ناکامی و بالا رفتن روحیه نیروهای حامی سوریه

3- مهار نقش برخی گروههای لبنانی در کمک به گروههای مسلح