تبریز – خبرگزاری مهر: مرحله اول بیست و هشتمین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران – آذربایجان یکی از پرحاشیه ترین مراحلی بود که این تور در تاریخ 28 ساله خود، آن را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، در مرحله اول این تور که به مسافت 128 کیلومتر و در مسیر تبریز به سمت مراغه برگزار شد، اتفاقات زیادی اعم از برخورد چند رکابزن با یکدیگر و مصدومیت شدید یکی از آنها، در طول مسیر رخ داد اما مهم ترین آن، اتفاقی بود که در خط پایان این مرحله رخ داد.

در شرایطی که حدود یک هزار تماشاچی در اطراف خط پایان مرحله اول تور بیست و هشتم منتظر عبور رکابزنان از این خط بودند، به ناگهان صدای عبور طوقه ها از لاین موازی خیابان مسیر منتهی به خط پایان توجه تماشاچیان را به خود جلب کرد و همین امر سبب شد تا مردمی که به استقبال رکابزنان آمده بودند، به سمت دیگر خیابان رفته و شاهد عبور دوچرخه سواران از لاین دیگر خیابان باشند.

رکابزنانی که مسیر را اشتباهی رفته بودند، بار دیگر از فلکه مقابل دور زده و به سمت خط پایان رکاب زدند. این اتفاق عجیب در شرایطی جالب تر شد که در همین حین تعدادی از دوچرخه سواران در شلوغی اطراف خط پایان از خیابان اصلی وارد محوطه خط پایان شده و در صحنه ای غیر قابل پیش بینی و نادر با دوچرخه سوارانی که از روبه رو می آمدند، تصادف کردند.

این اتفاق که به گفته پیشکسوتان دوچرخه سواری و با تجربه ترین های تور آذربایجان، برای اولین بار در تاریخ بیست و هشت ساله این تور رخ داد، سبب شد تا تعدادی از رکابزنان در برخورد با یکدیگر دچار مصدومیت شدید شده و دوچرخه آنها نیز به شدت آسیب ببیند.

رخ دادن چنین حادثه ای در شرایطی باعث تعجب همگان شد که تماشاچیان حاضر در صحنه نسبت به مصدومیت رکابزنان متاثر شوند. همچنین مسئولان برگزاری مسابقات حادث شدن این اتفاق را ناشی از اشتباه موتورسواران مارشال دانسته و عبور آنها از لاین مجاور مسیر اصلی را باعث انحراف مسیر عبوری دوچرخه سواران اعلام کردند.

با این حال جمال الدین محمود نماینده مالزیایی اتحادیه جهانی دوچرخه سواری با ابراز ناراحتی از رخ دادن چنین اتفاقی از مسئولان برگزاری تور خواست تا دیگر چنین اشتباهاتی را مرتکب نشوند. جمال الدین محمود در صحنه ای که رکابزنان از لاین مجاور مسیر اصلی به اشتباه عبور کردند، از میان مردم حاضر خود را به جمع مسئولان فتو فینیش رسانده و عصبانیت خود را نشان داد.

اما فارغ از اتفاق خاصی که در نخستین مرحله تور بیست و هشتم رخ داد، مسیر 128 کیلومتری تبریز به سمت مراغه دارای نواقص مختلفی نیز بود. در لحظات ابتدایی تور و در شرایطی که مراسم آغاز تور بیست و هشتم در حال برگزاری بود، خبر رسید که شهرداری آماده همکاری با مسئولان برگزاری تور نیست و حتی مسئولان شهرداری درب عمارت شهرداری را برای برگزاری مراسم افتتاح رسمی تور بیست و هشتم باز نکردند.

علاوه بر آن، مسئولان شهرداری حتی اجازه استقرار سکوهای سیار تور را هم به کمیته برگزاری ندادند و سخنرانان مراسم در سمت مقابل عمارت شهرداری و روی سکوی سیار به ایراد سخن پرداختند.

همچنین از سوی مسئولان برگزاری تور اعلام شد که بنرهای مربوط به تور بیست و هشتم شب قبل از آغاز مسابقات از سطح شهر جمع آوری شده و حتی داربست های مربوط به بنر ها نیز از جا کنده شده بود.

اما در طول مسیر نیز مشکلاتی برای رکابزنان پیش آمد. از کیلومتر 75 تا 90 آسفالت جاده های منتهی به شهر مراغه از کیفیت بسیار بدی برخوردار بود که این موضوع نیز باعث شد تا رکابزنان نسبت به آن معترض باشند.

نکته قابل تامل دیگر این بود که در فاصله حدود پنج کیلومتر مانده به خط پایان، سرعت گیرهای زیادی به تازگی تعبیه شده بود که با توجه به سرعت رکابزنان و تلاش مضاعف آنها برای زدن خط پایان، برای رکابزنان ایجاد مشکل می کرد.

مرحله اول بیست و هشتمین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران – آذربایجان یکی از پرحاشیه ترین مراحلی بود که این تور در تاریخ 28 ساله خود آن را تجربه کرد.

در این مرحله با توجه به اتفاق خاص و عجیبی که در خط پایان رخ داد، با تصمیم کمیته فنی همه رکابزنان حاضر در این مرحله از یک زمان مشخص برخوردار شدند. در این میان یکی از رکابزنان تیم ملی آلبانی که در طول مسیر دچار حادثه شد و توسط آمبولانس به خط پایان منتقل شد، از جمع 93 دوچرخه سوار حاضر در تور حذف شد.