وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد در صورت شکست کنفرانس آتی ژنو ترکیه و آمریکا طرح جدید جایگزینی را برای سوریه اجرا خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از "تودی زمان" چاپ ترکیه ، "احمد داوود اوغلو" وزیر خارجه ترکیه روز گذشته اعلام کرد در صورت بی نتیجه بودن مذاکرات آتی ژنو 2 ، آمریکا و ترکیه طرح B را درباره سوریه اجرا خواهند کرد.

وی بدون اشاره به جزئیات این طرح گفت آمریکا و ترکیه در دیدار هفته گذشته "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه و "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا درباره این طرح به توافق رسیده اند.

داوود اوغلو با رد برخی انتقادات که این روزها شنیده می شود که ترکیه در قبال سوریه تغییر موضع داده و خواستار راه حل سیاسی برای بحران سوریه است، گفت : ترکیه از همان ابتدا خواستار راه حل سیاسی در سوریه بوده است.

وی در ادامه سیاستهای تنش آمیز و مداخله جویانه کشورش در قبال سوریه که از عاملان اصلی ادامه خشونتها و اقدامات تروریستی به سبب حمایت از گروههای مسلح به شمار می رود، همچنین افزود در صورتی که اجلاس ژنو 2 به نتیجه ای نرسد، بعد از آن نوع کمک های کشورهای حامی مخالفان سوریه تغییر خواهد کرد و حامیان آنها به طور علنی درباره مسلح کردن آنها گفتگو خواهند کرد.

داوود اوغلو همچنین گفت انتظار می رود کشورهای اروپایی نیز در نشست این هفته خود منع صادرات سلاح به سوریه را لغو کنند.

وی افزود : ترکیه در حال رایزنی با ایران، روسیه ، کشورهای عربی و غربی است تا بتواند فرمولی را برای حل سیاسی بحران سوریه پیدا کند، فرمولی که در نشست ژنو 2 مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در گفتگو با خبرنگاران، کشورهای درگیر در مسئله سوریه را به سه دسته تقسیم کرد؛ اول آن دسته که سوریه در مرکز سیاست هایشان است و از دولت بشار اسد حمایت می کنند ، دوم کشورهای غربی که سیاست نامناسبی را در سوریه اتخاذ کرده اند.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه مدعی شد ترکیه و کشورهای عربی سومین گروه هستند که حامی مردم سوریه هستند و خود را درگیر این بحران کرده اند.

گفتنی است ترکیه و برخی کشورهای عرب منطقه به همراه متحدان غربی شان از حامیان اصلی گروه های تروریستی مسلح در سوریه هستند که عامل اصلی کشتار مردم این کشورند.