یک کارشناس آلمانی با اشاره به اینکه ارتش سوریه نسبت به گروههای مسلح برتری دارد و شورشیان در مسیر شکست قرار دارند تصریح کرد که دیگر سقوط نظام اسد برای آمریکا اولویت نبوده و ایالات متحده نگران قدرت گرفتن القاعده در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پروفسور دکتر گونتر مایر رئیس موسسه تحقیقات برای جهان عرب در شهر ماینز آلمان در گفتگو با روزنامه سوئیسی تاگس انسایگر اظهار داشت: مشخص است که نظام سوریه نسبت به شورشیان برتری دارد و شورشیان سوری در مسیر شکست قرار دارند. این مسئله به خصوص در هفته ها و ماههای اخیر مشخص شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که مناطق تحت اشغال شورشیان سوری پشت سر هم پس گرفته می شود. نظام سوریه موفق شده است به صورت روزافزون راههای تامین  احتیاجات شورشیان سوری در مسیر جنوب و غرب را متوقف کند.

این کارشناس آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد که اگر نظام اسد سقوط کند در سوریه یک شکاف قدرت ایجاد می شود که توسط قدرتمندترین گروههای شورشیان سوری پر می شود، این گروهها، اسلامگراهای افراطی هستند. به این ترتیب سوریه به کانون القاعده تبدیل می شود که نه خواسته آمریکاست و نه خواسته سوریه.

وی افزود: از دید آمریکا تلاش برای سقوط اسد نسبت به فرار از یک پایگاه قدرت القاعده از اهمیت کمتری برخوردار است.

گونتر مایر در ادامه خاطر نشان کرد: از زمان شروع شورشها در سوریه، دولت اوباما و مطبوعات این کشور آشکارا این مسئله که اسد مسئول بدبختی مردم سوریه است، گسترش دادند. به این ترتیب چنین اظهار نظری در بین عموم مردم نیز شکل گرفت. در این سالها به نظر می رسد که نظر دولت آمریکا تغییر کرده است. به تاخیر افتادن گفتگوهای ژنو به این مسئله اشاره دارد که اوباما به تدریج می خواهد مردم آمریکا را برای این مسئله آماده کند که نظام بشار اسد دیگر بدترین سناریو در سوریه نبوده و هدف اصلی ایالات متحده حالا اجتناب از به قدرت رسیدن تروریستها در این کشور است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که در سوریه مدتهاست که دیگر مسئله دموکراسی مطرح نیست، بلکه موضوع، بسیاری از قدرتهای منطقه ای و جهانی هستند که برای علایق و منافع خود کار می کنند و دموکراسی تنها یک نقش تبلیغاتی دارد.

این کارشناس آلمانی رفتارهای خشونت آمیز شورشیان سوری با طرفداران بشار اسد را عاملی برای تقویت نظام سوریه عنوان کرده و در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا شورشیان سوری شانسی برای اینکه شرایط را به نفع خودشان تغییر دهند دارند گفت: با توجه به اینکه احتمال مداخله نظامی غرب وجود ندارد من به ندرت امکان این امر را می بینم. شورشیان سوری به خصوص از دستیابی به یک راه حل صلح آمیز نگرانند و خود را قربانی امریکا در مبارزه با تروریسم می بینند.