ایلام - خبرگزاری مهر: همزمان با فصل تابستان بعضی از جاذبه های گردشگری در استان ایلام رونق بیشتری می گیرند که در این بین سهم "غار زینه گان" از همه بیشتر است.

به گزارش خبرنگار مهر، ايلام به لحاظ آب و هوايي داراي ويژگي هاي خاصي نسبت به ديگر مناطق کشور است به عبارت ديگر، فصول سال در ايلام چنان به هم آميخته شده اند که نقاط گرمسيري و سرد سيري و معتدلش در آغوش هم بوده و از يکديگر جدا نيستند و در حالي كه در مناطق شمالي استان هوا سرد و كوه ها سفيد پوشند هواي گرم و طبيعت بكر و سرسبز مناطق جنوبي استان پذيراي گردشگران و مسافران طبيعت است.

غار طبيعي مژاره، غار طبيعي خفاش، چشمه هاي آب گرم دهلران، مناظر طبيعي سراب آبدانان، تنگ بهرام چوبينه، آبشار ماربره و دره ييلاقي کلم بدره در دره شهر، طبيعت شيروان چرداول، تفرجگاه هاي جنگلي کنارسر مهران و شکارگاه شرازول ايوان و طبيعت کنار آن، ديگر جلوه ها و مناطق طبيعي استان ايلام هستند که نمونه هاي آن را کمتر مي توان در غرب کشور جستجو کرد.

اگر تفرجگاه هاي جنگلي چغاسبز، مله پنجاو، خوران، تنگه دالاو، ابزا، چم گردلان، کبيرکوه و تجريان را هم به ليست جاذبه هاي طبيعي ايلام اضافه کنيم آنگاه خواهيم ديدي که طبيعت هيچ چيز را از اين استان دريغ نکرده است.

غار طبیعی زینگان شگفتی است که در دل دشت منطقه گرمسیری بخش صالح آباد از توابع شهرستان گرمسیری مهران وجود دارد که همه ساله به ویژه در فصل تابستان میهمانان زیادی را به آنجا می کشاند.

مسير دسترسي به غار زينه گان بدين ترتيب است كه بايد از از شهر ايلام به صالح آباد واقع در ۵۰ كيلومتري غرب ايلام سفر کنید. اين غار در صالح آباد كاملا شناخته شده است و تابلويي در نزديكي امامزاده صالح مسير را نشان مي دهد.

از درون صالح آباد تا ورودي تنگ زينگان حدود ۵ كيلومتر جاده خاكي نه چندان مناسب براي ماشين هاي سواري وجود دارد كه عبور از این جاده خاکی نزديك به ۴۰ دقيقه زمان نياز دارد.

اگر چه غار طبیعی زینگان برای بیشتر مردم کشور ناشناخته مانده است اما زیبایی منحصر به فرد و شکل گیری این غار در دل منطقه ای گرمسیری از قابلیت های فراوانی برای جلب طبیعت گردان داخلی و خارجی برخوردار است.

در فصل تابستان با وجود گرمای بالای منطقه دشت صالح آباد به حدود 50 درصد بالای صفر می رسد، در میان غار زینگان انگار باران می بارد و بوی سبزه و گلها در میان نیزارها روح و تن را به میهمانی می خواند.

این غار طبیعی روباز دارای صدها متر طول، آب فراوان، دهلیزهای آبگیر و قندیلهای متعدد است و از آبچکهای طبیعی باران طبیعی نقش می بندد و دل به میهمانی خنکی دعوت می کند.

اختلاف هوای داخل غار با بیرون بیش از 20 درجه سانیگراد تفاوت دارد و به همین علت غار زینگان به غار بهشت معروف است.

سرخسها و جلبکها، گلها و گیاهان و رنگ سنگها و پیچ و خم غار انگار نقاشی طبیعی است که چشمها را به زیبایی فرا می خواند.

غار شگفت انگيز زينه گان از شاخص ترين اثرهاي طبيعي استان ايلام است که شمار زيادي مسافر را به خود جذب مي کند و زاگرس با توجه به وجود آب و هواي متنوع و جغرافيايي داراي جاذبه‌هاي بکر و زيبايي است و ايلام در دل زاگرس جاي گرفته است.

استان ايلام در منطقه‌اي کوهستاني در حاشيه جنوب‌غربي رشته کوه‌هاي زاگرس قرار گرفته است و بيشتر مساحت اســــتان را مناطق کوهستاني، تپه کوهستاني و يا تپه ماهور تشکيل مي‌دهد که به شيب‌‌هاي تندي به دشت‌هاي کم ارتفاع منـتهي مي‌شوند. دره‌هاي شگفت، رودها و آبشارهاي طرب‌انگيز، غارهاي بي‌نظير، کوه‌هاي سر به فلک کشيده، اقليم‌هاي متنوع آب و هوايي، همجواري ديدني کوه و دشت، سادگي هزار رنگ طبيعت وحشي، صداقت فرهنگ و هنر و چشم‌اندازهاي بديع استان، ايلام را به شاهکار خلقت ايران تبديل کرده و به خاطر همين زيبايي طبيعتش است که به "عروس زاگرس" نامور گشته است.