خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: رقابتهاي جام يادگار امام در حالي طي نخستين روزهاي خردادماه در تهران برگزار شد كه به هيچ عنوان در حد و اندازه‌هاي يك تورنمت بين‌المللي نبود و ثابت كرد ايران به رغم حضور در جمع سه قدرت برتر كشتي دنيا، هيچ جايگاهي در ميزباني اين قبيل ميادين ندارد!

به گزارش خبرنگار مهر، هنوز تلخي برگزاري تورنمنت بي كيفيت و دور از حساسيت جام تختي از كام اهالي كشتي و گوش شكسته هاي پيشكسوت نرفته بود كه نوبت به رقابتهاي به ظاهر بين المللي جام يادگار امام رسيد و بار ديگر طعم تلخ عدم استقبال خارجي ها از مسابقات داخلي ما تازه شود.

رقابتهاي به ظاهر بين المللي جام يادگار امام امسال در حالي به ميزباني اهالي كشتي پايتخت برگزار شد كه به هيچ عنوان حال و هواي يك تورنمنت باكيفيت و در شان ايران را نداشت و تنها به لطف حضور نمايندگان گمنام كشورهاي ترکیه، گرجستان و آذربایجان، عنوان بين المللي به خود گرفت. هر چند تعداد كشتي گيران خارجي و بي نام و نشان اين جام نيز به عدد 20 نمي رسيد! بدين ترتيب جام يادگار امام نيز همچون جام تختي به ميداني براي تاخت و تاز كشتي گيران درجه دو و سه كشورمان تبديل شد تا اين مدعيان گمنام هر آنچه دارند براي كادر فني رو كنند و خودي نشان دهند.

روند رو به سقوط و زوال تورنمنت هاي بين المللي داخلي تا حدي با سرعت طي مي شود كه حتي "لازار" نماينده فيلا در جام يادگار امام نيز به صراحت به مسئولان كشتي ايران هشدار داد اين مساله به سود كشورمان نيست و بايد با برنامه ريزي و رايزني حل شود.

به هر حال دلايل متعددي براي عدم استقبال خارجي ها از تورنمنت هاي كشتي ايران مطرح شده كه از آن جمله مي توان به زمان نامناسب برگزاري، عدم تخصيص جوايز دلاري قابل توجه و همچنين غيبت بزرگان داخلي و خارجي در تورنمنت ها اشاره كرد. البته در اين بين نبايد از روابط ضعيف ديپلماتيك فدراسيون كشتي و عدم رايزني به موقع و تخصصي با كشورهاي صاحب نام نيز غافل شد كه متاسفانه سالهاست اين اصل غير قابل انكار به دست فراموشي سپرده شده است.

بسياري از مسئولان فدراسيون كشتي ايران كه در حاشيه رقابتهاي جام يادگار امام از نزديك شاهد پيكارهاي بي كيفيت و دور از هيجان كشتي ها بودند نيز به صراحت به اين نكته اشاره كردند بايد فكري به حال ارتقاي سطح كمي و كيفي اين مسابقات كرد تا شايد بدين طريق حال و هواي تورنمنت هاي دهه 60 و 70 در يادها زنده شود. تورنمنت هايي كه حتي در زمان جنگ تحميلي و محدوديت هاي مختلف سياسي و اقتصادي، در حد و اندازه هاي نام ايران برگزار مي شد و بسياري از كشورهاي صاحب نام كشتي دنيا براي حضور در آن صف مي‌كشيدند.

اما از تمامي اين دلايل و توجيه هاي تكراري كه بگذريم، داستان تورنمنت هاي بين المللي ايران زماني غم انگيزتر مي شود كه درست 48 ساعت بعد از رقابتهاي جام يادگار امام در تهران، تورنمنت بين المللي جام علي علي اف در داغستان روسيه آغاز و در عين ناباوري با استقبال خوبي از سوي كشورهاي مختلف روبرو شد! این رقابتها طي دو روز با حضور تيم‌هايي از روسیه، ایران، ترکیه، لهستان، مجارستان، گرجستان، آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان و بلاروس در ماخاچ كالاي داغستان برگزار شد. جالب آنكه چهره هاي نامداري همچون نریمان اسرافیلوف، آرتم کبگ، الیاس بیک بالاتوف و آلبرت ساریتوف نيز در اين تورنمنت به ميدان رفتند.

حال سوال اينجاست، چرا برخي از اهالي فدراسيون كشتي، زمان نامناسب تورنمنت هاي داخلي را بهانه كرده و آنرا توجيهي براي غيبت كشورهاي صاحب نام كشتي دنيا در كشورمان مي خوانند؟ ضمن اينكه تيم هاي كشتي آزاد وفرنگي ايران همواره در تورنمنت هاي بين المللي و تا حدي بي كيفيت كشورهايي همچون تركيه، بلغارستان، بلاروس، لهستان و .... حضور مي يابند، اما همين كشورها رغبتي به حضور در ايران نشان نمي دهند.

آنچه مسلم برگزاري تورنمنت هاي بي كيفيت داخلي همچون جام تختي و جام يادگار امام، نه تنها هيچ سودي در عرصه بين المللي و حتي ارتقاي سطح فني كشتي گيران داخلي ما ندارد،‌بلكه مهمترين سرمايه هاي اين رشته يعني تماشاگران و علاقمندان را نيز از حضور در سالن مسابقات دلسرد كرده و به مرور گرمي حضور اين حاميان هميشگي را كمتر و كمتر خواهد كرد.