معاون رییس جمهور بر استفاده از زیست فناوری برای جلوگیری از بهره برداری صنعتی و تخریب جنگلها تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر ، محمد جواد محمدی زاده در مراسم افتتاحیه نخستین همایش بیوتكنولوژی محیط زیستی که پیش از ظهر یکشنبه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد افزود: در حال حاضر ۱۴ میلیون هكتار جنگل در كشور ثبت شده كه از این میزان بیش از پنج میلیون هكتار جزو جنگل های شمالی، پنج میلیون هكتار در منطقه زاگرس مركزی و جنوبی و بقیه در دیگر مناطق كشور پراكنده هستند.

وی ادامه داد: برای حفاظت از این جنگل ها باید بهره برداری از آنها را تا حد امكان كاهش داد و برای رفع نیاز در این زمینه می توان از علم بیوتكنولوژی استفاده كرد تا هم حجم جنگل ها افزایش یابد و هم نیاز چوبی كشور تامین شود.

به گفته وی تولید چوب و كاغذ با روش بیوتكنولوژی كمك بزرگی به احیا و حفظ جنگل ها خواهد كرد.

معاون رییس جمهور تاكید كرد: همچنین به كار گیری علم بیوتكنولوژی در راستای حفظ تنوع زیستی و دستیابی به توسعه پایدار زیست محیطی الزامی است.

وی افزود: از علم بیوتكنولوژی می توان برای تشخیص سریع بیماری های حیات وحش، شناسایی گونه های در خطر انقراض و كنترل گونه های مهاجم غیر بومی استفاده كرد.

محمدی زاده اظهارداشت: همچنین می توان از این علم در زمینه علوم دریایی بهره برد كه ارزیابی ذخایر ژنتیكی دریایی، حفاظت از اكوسیستم های دریایی و ارتقاء كیفیت ذخایر دریایی برخی از آنهاست كه این مهم باید جزو اولویت های معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به لزوم حفظ ایمنی زیستی در راستای استفاده از علم بیوتكنولوژی اشاره كرد و گفت: دستكاری ژنتیكی محصولات باید كاملا مطابق با قوانین وضع شده باشد تا خطری جامعه را تهدید نكند.
وی افزود: خوشبختانه قوانین ایمنی زیستی در كشور تصویب شده و بسترهای خوبی در این زمینه ایجاد شده است و نهادها و سازمان هایی كه با این علم سرو كار دارند باید با دقت بیشتری از آن بهره ببرند.
محمدی زاده گفت: ایران كشوری است كه در زمینه علم بیوتكنولوژی پیشرفت های خوبی كسب كرده است و باید با برنامه ریزی های اصولی و علمی ازاین علم به نحو مطلوبی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار استفاده كرد.
وی افزود: تاثیر رشد سریع زیست فناوری در دهه های اخیر در علومی همچون پزشكی، كشاورزی، دامپروری، محیط زیست، صنعت و معدن بسیار چشمگیر است و ایران جزو كشورهای ممتاز دنیا در این زمینه است.

نخستین همایش بیوتكنولوژی محیط زیستی روزهای ۵ تا ۶ خرداد ماه در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه دارد.