سمنان - خبرگزاري مهر: مدير عامل بانك خون بند ناف رويان از رتبه اول ایران در زمينه ذخيره‌سازي سلول‌هاي بنيادي و تامين ذخاير خون بند ناف و حجم نمونه در سطح منطقه خبر داد و گفت: اما متاسفانه در زمينه پيوند جايگاه چنداني نداريم.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضي ضرابي صبح سه شنبه در آئین افتتاح نمایندگی بانک خون بند ناف در جهاد دانشگاهی سمنان اظهار داشت: در بحث سلول‌درماني و تحقيقاتي كه طی چند سال اخير در رابطه با كاربردهاي درماني آن انجام شد، تنها دغدغه‌اي كه در اين رابطه وجود دارد بحث استحصال سلول‌هاي بنيادي و دستيابي به آن كه استفاده درماني دارد، است.
 
وي همچنین افزود: به دنبال بررسي انجام شده، منبعي كه مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد، خوني است كه در بند ناف قرار دارد که اگر بلافاصله بعد از زايمان و تولد نوزاد خون جمع‌آوري شود مي‌تواند براي درمان مورد استفاده قرار گيرد.
 
برطرف شدن محدوديت پيوند مغز و استخوان با استفاده از سلول‌هاي بنيادي بند ناف
 
مدير عامل بانك خون بند ناف رويان تصريح کرد: ذخيره‌سازي سلول‌هاي خوني بند ناف در سال 1992 مورد توجه قرار گرفت كه زمينه‌اي براي ذخيره‌ سلول‌هاي بنيادي بند ناف و استفاده از آن براي درمان بيماري‌ها را فراهم مي کرد.
 
ضرابي در خصوص بانك خون نیز بيان داشت: بانك خون كه به دو صورت بانك خصوصي و عمومي وجود دارد و كار ذخيره‌سازي سلول‌هاي خون بند ناف را انجام مي‌دهد؛ اين کار سبب مي شود محدوديتي كه پيوند مغز و استخوان دارد با استفاده از سلول‌هاي بنيادي بند ناف برطرف شود.
 
وي ابراز داشت: بانك عمومي براي خانواده‌هايي كه مايل باشند نمونه خون بند ناف فرزند خود را اهدا كنند وجود دارد و اين خون در مالكيت بانك عمومي است، اما ذخاير آن محدود است.
 
راه‌اندازي بانك خون بند ناف خصوصي توسط پژوهشكده رويان 
 
مدیرعامل بانک خون بند ناف کشور با بيان اينكه  بانك خون بند ناف خصوصي نيز توسط پژوهشكده رويان راه‌اندازي شده است که محل اصلي ذخيره‌سازي در تهران است افزود: اين بانك به صورت بانك خانوادگي است كه با عقد قراردادي مي‌تواند ذخيره‌سازي كند و اين خون متعلق به خانواده است و فقط در صورت تمايل خانواده يا از طريق اهدا يا فروش به فرد ديگري واگذار مي‌شود.
 
ضرابي با یادآوری اینکه هم اکنون 22 استان در کشور نمایندگی خون بند ناف دارند گفت: در سه استان دیگر نیز تا پایان سال نمایندگی بانک خون بند ناف ایجاد می شود.
 
مهمترين مشكل موجود، بحث پيوند سلول‌هاي بنيادي است
 
وي در بيان مشكلات خون بند ناف نیز مهمترين مشكل موجود را بحث پيوند سلول‌هاي بنيادي دانست و تصريح كرد: سلول‌هاي بنيادي در درمان بيماري‌هاي خوني نقش بسزايي دارند و تنها مركز پيوند، بيمارستان دكتر شريعتي تهران است كه اين با توجه به تعداد زياد بيماران در سطح كشور كافي نيست.
 
ضرابي خاطرنشان کرد: در حال حاضر از نظر ذخيره‌سازي سلولي به حدي رسيده‌ايم كه امكان تامين سلولي براي بيماران وجود دارد اما مهم‌ترين دغدغه‌ تجهيز و راه‌اندازي مراكز پيوند است.
 
مديرعامل بانك خون بند ناف رويان در رابطه با ذخاير سلولي بانك‌هاي خون نیز افزود: از آنجايي که بيشترين نمونه مورد استفاده، از بانک عمومي و ميزان ذخاير سلولي بانک هاي عمومي کم است، در رابطه با بانک خصوصي تلاشي کرده ايم که بتوانيم رضايت خانواده ها را در اهداء يا فروش نمونه خوني شان براي درمان بيماران ديگر جلب کنيم.
 
لخته شدن خون مادر و نوزاد مهمترين مشكلات در جمع‌آوري خون بند ناف
 
مديرعامل بانك خون بند ناف رويان با اشاره به شرايط انجام پيوند در شهرستانها نیز ابراز داشت: با توجه به وجود تجهيزات امكاناتي از جمله بخش ايزوله و كادري با تجربه كافي در زمينه پيوند، شهرهايي كه زمينه انجام پيوند را دارند، مراكز تخصصی این امر تاسيس می شود، البته در رابطه با پيوند سلول‌هاي بند ناف نياز به تجربه و حمايت وزارت بهداشت و مراكز آموزشي است.
 
ضرابي افزود: مهمترين مشكلاتي كه در جمع‌آوري خون بند ناف، مشكل لخته شدن و آغشته شدن خون مادر و نوزاد است.
 
وي در پاسخ به اينکه تعداد دفعات استفاده از نمونه‌هاي خون بند ناف چه مقدار است، ابراز داشت: نمونه‌هايي كه در بانك خون فريز مي‌شود، استفاده يك كيسه براي يك بار است و براي هر نمونه ذخيره‌سازي، دو تا سه نمونه اشانتيون در كنار آن داريم كه براي پيوند از نمونه بزرگ و براي نمونه‌گيري از اشانتيون استفاده كنيم، همچنين خون گرفته شده از وريد نافي است.
 
660 هزار تومان برای عضویت در بانک خصوصی خون بند ناف
 
مدير عامل بانك خون بند ناف رويان در مورد آلودگي‌هاي خون‌گيري ابراز داشت: آلودگي حين خون‌گيري سال گذشته زير سه درصد و در حال حاضر زير دو درصد است.
 
وی گفت: دليل عمده اين موضوع اين است كه خود پزشك خون‌گيري مي‌كند، اما آلودگي در حين پروسينسنگ تا حالا گزارش نشده است.
 
ضرابي در خصوص هزينه‌اي كه والدين به بانك خصوصي مي‌پردازند، افزود: در بانك خصوصي هزينه والدين 660 هزار تومان و شارژ ساليانه 100 هزار تومان است و اگر كودك در یک سال اول زندگي فوت كند موجب رد قرار داد مي‌شود ولي در بانك عمومي هزينه توسط مركز پرداخت مي‌شود.
 
وي در پاسخ به اين سوال خبرنگار مهر كه چرا تنها مركز پيوند در تهران و بيمارستان دكتر شريعتي است، بيان داشت: مهمترين مشكلي كه در خصوص تاسيس مركز پيوند در ساير شهرستان‌ها است نبود كادر متخصص و اينكه زير بار نرفتن پزشكان براي پيوند خون بند ناف است.
 
دکتر ضرابي با بيان اينکه مقدار حجم خون گرفته شده 50 سی سی و حداقل 250 ميليون سلول است، در خصوص شرايط استفاده از خون آلوده افزود: سلول‌هاي مورد استفاده در شرايط حياتي استفاده مي‌شود و در اين زمينه به طور مثال اگر دو خواهر كه يكي مبتلا به تالاسمي ماژور و ديگري مينور است در اين زمينه بايد پيوند خون بند ناف را انجام داد تا تالاسمي ماژور تبديل به مينور شود و تا حدودي بتوان بيماري‌ را كاهش داد.
 
انسان قادر به ذخیره سازی سلامتی است
 
رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان نیز ایجاد نمایندگی بانک خون بند ناف را فرصت مناسبی برای خانواده های این استان دانست و افزود: با امکان ذخیره کردن خون بند ناف، انسان قادر به ذخیره سازی سلامتی است.
 
حسن رهایی به دستاوردهای جهاد دانشگاهی استان سمنان اشاره و تصریح کرد: ایجاد دو کارگروه توسعه و همچنین برنامه ریزی و گردشگری کویر در بخش مطالعات کویر برای جهاد دانشگاهی استان سمنان به تصویب رسیده است.
 
وي با تاکید بر اینکه امروزه ذخیره سازی سلولهای بنیادی بند ناف چشم انداز روشنی را برای درمان بسیاری از بیماری‌های بدخیم پیش روی پزشکان قرار داده است، یادآور شد: از زمانیکه امکان درمان بیماری‌های صعب‌العلاج خصوصا امراضی با منشا خونی به کمک این سلولها به اثبات رسید دریچه امیدی به روی بیماران گشوده شد به نحوی که تاکنون بیش از 12 هزار پیوند با استفاده از نمونه‌های ذخیره شده در بانک‌های خون بند ناف عضو شبکه جهانی NETCORD انجام شده است.
 
رئيس جهاد دانشگاهی استان سمنان به ضرورت راه اندازی بانک خون بندناف در استان سمنان اشاره کرد و افزود: با توجه به کاربرد سلولهای بنیادی خون بند ناف در درمان بیماریهایی نظیر سرطان خون، کم خونی، دیابت و ... جهت بهبود سلامت عمومی افراد، فعالیت این بانک خون در استان ضرورت داشت.
 
وي در خاتمه با بیان این که استفاده از خون بند ناف در درمان، پیشینه چندان زیادی ندارد، اظهار کرد: اولین پیوند خون بند ناف در جهان حدود 25 سال پیش در فرانسه انجام گرفته و کشورمان نیز پس از مدتی به این عرصه قدم گذاشته است.