تصمیم اتحادیه اروپا برای رفع ممنوعیت ارسال سلاح برای گروههای مسلح در سوریه، واکنش روسها و برخی شخصیتهای لبنانی را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه روسیاالیوم، الکساندر گروشکو نماینده دائم روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت: روسیه امیدوار است که کشورهای غربی به سوریه سلاح ارسال نکنند.

نماینده دائم روسیه در ناتو بیان کرد: در حال حاضر هیچ راهی به جز راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه وجود ندارد و ما امیدواریم که سلاح به سوریه ارسال نشود.

گروشکو افزود: رفع ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه از سوی اتحادیه اروپا به بحران این کشور دامن می زند.

وی بیان کرد: باید از گامهایی که با راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه مغایرت دارد پرهیز شود و کمک تسلیحاتی از جمله این گامهاست.

از سوی دیگر ریابکف معاون وزیر خارجه روسیه گفت: تصمیم اتحادیه اروپا درباره رفع ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه به نشست ژنو 2 درباره سوریه ضربه می زند.

وی افزود: این تصمیم اتحادیه اروپا مغایر با همه توافق نامه های بین المللی درباره تجارت سلاح است و کمکی به حل سیاسی بحران سوریه نمی کند.

ریابکف بیان کرد: این تصمیم در واقع نشانه مواضع دوگانه است. فرصتی خوبی برای برگزاری نشست بین المللی به وجود آمده است و نباید از دست برود.

  وی با اشاره نزدیک نبودن دیدگاههای روسیه و آمریکا درباره نشست ژنو 2 افزود: مسکو با برگزاری این نشست در شرایطی که شرکت کنندگان احتمالی در آن سعی می کنند که راه حلهایی خارج از خواسته های ملت سوریه را دیکته کنند موافق نیست.

  وی ضمن تاکید بر ضرورت دعوت تهران در این نشست افزود: نمی توان احتمال برگزاری نشست ژنو را موعد مشخص داد.

 ریابکف با اشاره به موضوع موشکهای اس-300 آن را عامل ثبات دانست و افزود: تحویل این موشکها به سوریه نوعی اقدام بازدارنده در برابر کسانی است که سودای بین المللی کردن نزاع در سوریه را در سر می پروراننند و مسکو تصمیمی برای تجدید نظر در تحویل این موشکها ندارد، زیرا این موشکها مربوط به قراردادهای نظامی پنج سال قبل با نظام سوریه است.

از سوی دیگر دیمتری بیسکف سخنگوی رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: تصمیم اتحادیه اروپا برای رفع ممنوعیت سلاح به مخالفان سوری مانعی در برابر برگزاری نشست درباره سوریه است.

از سوی دیگر وئام وهاب رئیس حرب توحید عربی لبنان گفت: اروپا با تصمیمی که اتخاذ کرده است بهای آن را خواهد پرداخت، زیرا تروریستها بالاخره در سوریه شکست می خورند و به کشورهای اروپایی باز می گردند.