سمنان - خبرگزاري مهر: مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان و بانک خون بند ناف کشور بیشترین كاربرد درمانی سلول های بنیادی بند ناف را در بیماری هایی خونی دانست و افزود: پیوند خون ناف در بیماران مبتلا به كم خونی مادرزادی و انواع سرطان خون، تالاسمی، فلج مغزی، دیابت و اختلالات كبدی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ضرابی پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در جهاد دانشگاهی سمنان، ضمن اشاره به بالا بودن میزان بیماران نیازمند به سلول های بنیادین رویان افزود: در سال های آتی سلول بندناف كودكان فلج مغزی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی سلولهای بنیادی خون بند ناف را محدود خواند و اضافه كرد: در مواردی كه خون بند ناف زیاد باشد می توان خون استحصال شده را در دو كیسه مجزا فریز كرد و در صورت نیاز در دو نوبت و یا در دو بیمار مورد استفاده قرار داد.

ایجاد نمایندگی بانک خون بند ناف ایران در کشور های عمان و آذربایجان

مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان و بانک خون بند ناف کشور یكی از ویژگی های مهم خون بند ناف را درمان بیماران با اختلاف تطابق ژنتیكی دانست و خاطرنشان كرد: تقویت بانك های خون بند ناف به عنوان یك راهبرد مهم در ارتقاء سلامت جامعه باید توسط متولیان امر مورد توجه قرار گیرد.

ضرابي با اشاره به اينكه  نمایندگی این بانک در کشورهای عمان و آذربایجان امسال راه اندازی می شود افزود: سال گذشته نیز در شهر اربیل اقلیم کردستان کشور عراق نمایندگی بانک خون بند ناف ایجاد شد.

وي با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در ذخیره سازی خون بند ناف در رتبه اول منطقه قرار دارد، اضافه کرد: ایران دیرتر از چند کشور منطقه این کار را آغاز کرد اما توانست در مدت زمان کوتاهی به ذخیره قابل توجه از نمونه های خون بند ناف دست یابد.

ایجاد بانک اطلاعاتی نمونه خون بند ناف برای استفاده بهینه از منابع

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان و بانک خون بند ناف کشور بر آگاه سازی و معرفی بیشتر ارزش های پزشکی و ژنتیکی خون بند ناف برای خانواده ها تاکید کرد و گفت: استفاده از سلولهای بنیادین خون بند ناف امروزه در جهان به اثبات رسیده و درمان برخی بیماری های کشنده از این طریق امکان پذیر است.

وي به ایجاد بانک اطلاعاتی از شاخص های ژنتیکی نمونه خون بند ناف (HLA) در کشور اشاره کرد و افزود: امکان جستجوی نمونه در بانک خون بند ناف برای استفاده بهینه مهمترین هدف از ایجاد این بانک اطلاعاتی است.

ضرابي خاطرنشان کرد: پیش از این، خون بند ناف به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می شد اما با گذر زمان و پیشرفت علمی، دانشمندان متوجه توان بالا و نامیرا بودن سلولهای بنیادین خون بند ناف شدند که در اثر تکثیرهای پیاپی دچار پیری نمی شوند.

5 هزار نمونه خون بند ناف در کشور نگهداری می شود

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان و بانک خون بند ناف کشور انجام آزمایش مادر در زمان بارداری، تایید نتیجه آزمایش از سوی واحد پذیرش، جمع آوری نمونه، تحویل نمونه با بانک خون، پردازش سلولی و فریز نمونه و صدور کارت فریز را مرحله های ذخیره سازی در بانک خون بند ناف عنوان کرد.

ضرابي از ذخیره سازی 35 هزار نمونه خون بند ناف در کشور خبر داد و گفت: پیش بینی می شود تا این تعداد به 45 هزار نمونه افزایش یابد.

وي با اشاره به اینکه ذخیره خون بند ناف در کشور از سال 84 از سوی پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی آغاز شده است، ادامه داد: هم اکنون در 22 استان کشور نمایندگی بانک خون بندناف فعال است.

تنوع ژنتیکی ذخیره خون بند ناف با وجود قومیت و نژادهای مختلف در ایران

مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان و بانک خون بند ناف کشور افزود: وجود قومیت و نژادهای مختلف در نقاط مختلف کشور باعث ایجاد ذخیره خون بند ناف با تنوع ژنتیکی مطلوبی شده است.

ضرابی استفاده ژنتیکی از سلول های بنیادین موجود در خون بند ناف برای درمان بیماری های کشنده به ویژه بیماریهای خونی برای همان فرد یا فردی که تطابق ژنتیکی با صاحب خون بند ناف داشته باشد را عمده ترین استفاده از خون بند ناف در کشور عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه امسال همکاری با مراکز پیوند برای استفاده از سلولهای بنیادین در پیوندهای مختلف در برنامه شرکت بانک خون بند ناف کشور قرار دارد، اظهار داشت: در ذخیره سازی خون بند ناف تا حدودی به اهداف دست یافتیم و در ادامه به دنبال استفاده علمی و پزشکی از این خون در عمل های پیوند هستیم.

هزینه ذخیره بند ناف 14 میلیون ریال و هزینه نگهداری سالانه آن یک میلیون ریال است

مدیرعامل بانک خون بند ناف کشور گفت: هزینه ذخیره بند ناف در این بانک برای هر نمونه بدون آزمایش ژنتیک هم اکنون 14 میلیون ریال و هزینه نگهداری سالانه آن یک میلیون ریال است.

وي در خاتمه افزود: ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد در بانک خون بند ناف کشور نیازمند عقد قرارداد چندین ماه پیش از تولد نوزاد و انجام مرحله های مخصوص است که شهروندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی اینترنتی www.rsct.ir و یا با شماره تلفن 27635000 تماس بگیرند.