ایلام - خبرگزاری مهر: شهرستان ایوان با داشتن جاذبه‌های متنوع گردشگری به عنوان نیگن سبز استان ایلام شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان ايوان از شهرستان‌های جديد استان ايلام است که در حدفاصل بين ايلام و اسلام آباد و گيلان غرب قرار گرفته است.

شهرستان ايوان جزو مناطق ييلاقي استان به حساب مي‌آيد وگردشگاه ساكنان منطقه است و گردشگاه‌هاي آن مانند خوران يكي از مهمترين پارك‌هاي طبيعي استان به شمار می‌رود. منطقه ایوان به جهت شرایط بهینه زیست محیطی، کوهستانی بودن منطقه و مراتع بسیار و سهولت در دسترسی به دشت و کوهستان و وجود رودخانه‌های بسیار در جای جای آن به خصوص رودخانه عظیم و پر آب کنگیر جاری در دشت ایوان در طول دوران تاریخی استقرارهای موقت و دائم بسیاری را در خود جای داده است.

ايوان داراي ييلاق‌هاي مصفايي بوده و غار طلسم و گردشگاه خوران از نقاط مهم و ديدني آن هستند که از مهمرين مراكز ديدني و زيارتگاهي ايوان مي‌توان به آتشكده سياهكل، تاق شيرين و فر هاد، قلعه شميران، پل شيرپناه، تپه‌هاي زرنه و نرگسي، غار طلسم، بقعه حاجي حاضر، امام‌زاده عبدالله و... اشاره كرد.

دره دانوک یکی از دره‌های بسیار زیبا وبزرگ رشته کوه شارزول (شیره زول) است که در قسمت جنوب شرقی دشت ایوان قرار دارد و این دره با داشتن طبیعت پوشیده از جنگل و چشمه آب بزرگی که در آن جاری است مرکز بسیار زیبای تفریحی منطقه است و از طرف جاده روستای کلان می‌توان به این دره زیبا دست یافت.

این دره دارای جانوران گوناگون وحشی که وجود این جانوران وحشی همچون پلنگ که به گمان تعداد زیادی بوده نامگذاری شده است و هم اکنون هم احتمال وجود پلنگ در منطقه هست.

 منطقه تفريحي خوران ايوان در جنوب غربي دشت ايوان و در دامنه‌هاي كوه‌هاي شره‌زول تفرجگاه جنگلي خوران با انبوهي از درختان و زلالي از چشمه‌ساران وجود دارد.

دهکده توریستی خوران ایوان با داشتن انواع باغات میوه و گردو و چشمه‌سارهاي از دل کوه بیرون آمده چشم انداز لطیف و دل‌نوازی را بر روی میهمانان و مسافران خسته می‌گشاید.

نزدیکی به شهر ایوان و وجود اردوگاه تفریحی توریستی در وسط باغات این دهکده و نیز امکانات رفاهی موجود در اطراف این روستا زمینه جذب گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران و همچنین کشورهای دیگر را فراهم آورده است. در اطراف اين روستاي هميشه بهار، انواع درختان و ميوه هاي وحشي از جمله تمشك وجود دارد كه چشم هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌كند.

بهره‌گيري از خواص دارويي گياهان بومي محل از جمله آويشن توسط مردم روستا از جمله نكات مهمي است كه ذهن مسافران را به خود جلب مي‌كند. اين روستا هر ساله شاهد كوچ پرندگان و از جمله چند لك لك زيبا و رويايي است كه بر روي درختان سر بفلك كشيده آن لانه كرده‌اند هستند.