معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری از موافقت مجلس برای تخصیص بودجه متمرکز تامین منابع اطلاعاتی علمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی نژاد نوری امروز چهارشنبه در مراسم رونمایی از طرح امانت و سفارش مقالات الکترونیکی (اسما) که به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سامانه هوشمند اشتراک منابع (سهام) توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به بهره برداری رسید اظهار داشت: راه اندازی این سامانه علمی، نشان می‌دهد که تحریم‌ها نه تنها بر ما تاثیرگذار نخواهد بود بلکه تحریم پایگاه‌های منابع علمی می‌تواند باعث ایجاد زمینه و فرصت‌های علمی بسیاری در کشور شود.

وی با بیان اینکه سامانه هوشمند اشتراک منابع، تهیه هر گونه منابع و مقالات الکترونیکی را ممکن کرده است گفت: در راستای حمایت دولت و مجلس از طرح‌های علمی پژوهشی، قرار است مجلس شورای اسلامی با اختصاص یک بودجه متمرکز به منابع اطلاعاتی امکان بهره برداری از منابع علمی را فراهم کند.

مهدی نژاد با اشاره به رویکرد مثبت مجلس و دولت در تامین و اختصاص بودجه حوزه علم و فناوری برای شبکه‌های علمی پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان تصریح کرد: عملیاتی شدن سامانه‌هایی همچون اسما و سهام می‌تواند دسترسی به منابع اطلاعاتی در هر نقطه‌ای از کشور فراهم کند و از این حیث تبعیض دسترسی برای دانشجویان وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به 101 دانشگاه و پژوهشگاه کشور که به شبکه امانت و سفارش مقالات الکترونیکی پیوسته‌اند افزود: امید می‌رود بزودی 2700 واحد آموزش عالی در سراسر کشور به عضویت این سامانه علمی درآیند.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه بالغ بر 500 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی آموزش عالی در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: سامانه امانت و سفارش مقالات الکترونیکی بستر مناسبی برای محققان و دانشجویان و پژوهشگران در دسترسی به منابع اطلاعاتی بین المللی خواهد بود.

وی گفت: نرخ دسترسی به مقالات در پایگاه‌های علمی معتبر دنیا حدود 30 تا 40 دلار است که استفاده رایگان از منابع و مقالات الکترونیکی بین المللی در سامانه اسما مزیتی است که برای محققان و پژوهشگران کشورمان در نظر گرفته شده است.