وزیر امور خارجه کشورمان در نشست پایانی اجلاس سوریه با اشاره به اقبال نمایندگان 44 کشور جهان به این نشست گفت: روند تحولات در بحران سوریه به گونه ای پیش می رود که روز به روز به جمع کسانی که تا دیروز متوجه ذات حقیقی این بحران نبودند، افزوده می شود و اکنون با آگاهی بیشتر و با رویکرد جدیدی وارد عرصه حل و فصل بحران سوریه می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست پایانی اجلاس بین المللی سوریه ضمن قرائت بیانیه پایانی این اجلاس گفت: اجلاس امروز در زمانی برگزار شد که امیدوارانه شاهد هستیم مجموعه جامعه بین المللی به طور جدی موضوع سوریه را پیگیری می کند.

وی افزود: در زمان مناسبی قریب به 44 کشور و سازمان های بین المللی به دعوت ما پاسخ دادند و در اجلاس تهران شرکت کردند.

صالحی گفت: این دومین نشست بین المللی است که جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با بحران سوریه برگزار می کند. در نشست اول 30 کشور و نهاد بین المللی شرکت داشتند و در این نشست قریب به 44 کشور و سازمان بین المللی حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: این امر نشان می دهد که روند تحولات در بحران سوریه به گونه ای پیش می رود که روز به روز به جمع کسانی که تا دیروز متوجه ذات حقیقی این بحران نبودند، افزوده می شود و اکنون کشورها و نهادهای مستقل بین المللی با آگاهی بیشتر و با رویکرد جدیدی وارد عرصه حل و فصل بحران سوریه می شوند.

صالحی اظهار داشت: برخی قدرت های بزرگ هم که تا امروز حالت تحیر داشتند و نمی توانستند موضع ثابتی را اتخاذ کنند به این جمع بندی رسیده‌اند که راه حلی به جز راهکار سیاسی برای بحران سوریه غیر قابل تصور است.

وی افزود: در نشست امروز قریب به 18 کشور و سازمان بین المللی صحبت و سخنرانی کردند پیام بانکی مون، احسان اوغلو و اخضر ابراهیمی قرائت شد و کشور های دیگر نیز مواضع خود را اعلام کردند.

صالحی اظهار داشت: 8 یا 9 وزیر در این نشست حضور داشتند و معاونین وزرا و تعدادی مدیران کل نیز حاضر شده بودند. برخی از کشورها نمایندگی کشور خود را به عهده داشتند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در سخنرانی ها مطالب مهمی ارائه شد که جمع بندی آن را از نقاط مشترک انجام دادیم و تحت عنوان جمع بندی رئیس منتشر شد.

صالحی پس از قرائت این جمع بندی رئیس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اتحادیه اروپا و اقدامات این اتحادیه در رابطه با سوریه اظهار داشت: اقدام اتحادیه اروپا در تعارض با شعارها و گفته های آنها تا به امروز بوده است، یعنی ریاست اعلامی و اعمالی آنها همیشه متفاوت بوده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ریاست دوگانه و تبعیض آمیز در اینجا خود را نشان می دهد، خاطرنشان کرد: در کشوری هر روز شاهد کشته شدن تعداد زیادی از بی گناهان هستیم با چه دلیل منطقی می توان به توقف خشونت کمک کرد زمانی که سلاح ارسال می شود تنهاخشونت بیشتر خواهد شد. این سلاح ها در سوریه در دست جگرخواران است.

وی ادامه داد: سلاح ها در دست کسانی است که سرها را می برند و با افتخار بالای مناره ها می گذارند آنها سلاح را برای این افراد می فرستند و داعیه دموکراسی دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: اجازه هر کاری را به خود می دهند و افکار عمومی جهان را به گونه ای متراکم جمع بندی می کنند که علیه تعارضات استفاده شود.

وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا هیچ منطق و حکمتی را دنبال نمی کند جز منطق زورگویی، قدرت، غرور و استکبار و ما کاملاً مخالف این مسئله هستیم آنها باید منصف باشند.

وی با بیان اینکه در اتحادیه اروپا دو کشور بر این روند اصرار داشتند اظهار داشت: تعداد زیادی مخالف این امر بودند و تعداد زیادی در صحبت هایشان اعلام کردند که بر فشار زورگویان غلبه کرده اند، البته این امید وجود دارد که اروپا نسبت به تصمیم غلطی که گرفته بازنگری کند چرا که عملیاتی کردن آن را به تعویق انداخته و باز هم باید جمع بندی داشته باشند. امیدواریم صداهایی که منشأ حق گویی را دارند صاعق شود و صداها و شعارهایی که به دنبال تحقق خدمت به مردم نیستند موفق نباشند.

خبرنگاری درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران در نشست آتی بین المللی در مورد سوریه در ژنو و احتمال حضور ایران سوال کرد و صالحی پاسخ داد: ما با هر نشستی که به دنبال حل و فصل موضوع سوریه به صورت مسالمت آمیز باشد موافقیم و اگر ضرورتی داشته باشد شرکت می کنیم اگر در نشست آتی که قرار است در ژنو برگزار شود با نیت صادقانه و خالصانه باشد حمایت می کنیم تا به امروز ظاهراً این طور نشان داده شده که با همت روسیه تلاش می شود مجموعه ای از کشورها جمع شوند و به دنبال راه حل مسالمت آمیز باشند ما هم آماده کمک و حمایت از این نشست هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه دولتی ترکیه در این باره که در نشست تهران از همه طرف ها حضور نداشتند و آیا این نشست پیامی به نشست ژنو است بیان کرد: هدف ما از این اجلاس این بود که کشورهای جهان جمع شوند و به صورت آزادانه موضوع سوریه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و تحولات را در دو سال و نیم گذشته بررسی کنند و ببینند جامعه بین المللی باید چطور رفتار کند. ما از حکومت و معارضه سوریه دعوت نکردیم چرا که دعوت از هر کدام آنها به نوعی خروج از بی طرفی بود.

صالحی گفت: ما از این که بخواهیم کسانی را دعوت کنیم که بعضاً مشکل ایجاد می کردند خودداری کردیم البته ترکیه و کشورهای عربی در این اجلاس حضور داشتند.

وی همچنین درباره پیشنهاد تشکیل گروه تماس متشکل از کشورهای بی طرف در مقابل حکومت و معارضین سوریه است این پیشنهاد را مطرح کردیم و از بعضی از کشورها خواستیم این مسئولیت را بپذیرند.

وی با اشاره به اینکه نیازمند یک ابتکار سیاسی هستیم بیان کرد: تاکنون دولت های موثر به نتیجه نرسیدند نشست های بسیاری در پایتخت های منطقه برگزار شده و نتیجه ای در بر نداشته است نیازمند یک ابتکار جدید هستیم.

صالحی گفت: در صورت تشکیل گروه تماس با حضور کشورهای بی طرف این مسئله تأثیر خوبی در حل بحران سوریه خواهد داشت. گروه تماس می تواند با آمریکا و روسیه مذاکره کند که نتیجه خوبی دارد.