يزد - خبرگزاري مهر: صديقه رمضانخاني، كارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي از محققان و علاقمندان به پژوهش در زمينه تاريخ و فرهنگ يزد كه 12 سال از عمر خود را پاي پژوهش و تاليف كتب مهم تاريخ يزد گذاشته از وضع تحقيق و عدم حمايت مراكز فرهنگي شكايت دارد و معتقد است وضعيت كنوني تحقيق و پژوهش به ويژه در حوزه دانشجويي تاسف برانگيز است.

به گزارش خبرنگار مهر، صديقه رمضانخاني از محققاني است كه از سال 84 تاكنون وقت زيادي را براي تحقيق در زمينه تاريخ و فرهنگ يزد گذاشته و درباره مذهب يزد، واژگان كهن يزد با زبانهاي باستاني، فرهنگ كار بين نوجوانان ديروز و امروز يزدي، آئين نخل برداري يزد و تلاش براي به ثبت رسيدن آن در يونسكو، كتابهايي را تاليف كرده است.

گفتگوي تفضيلي مهر با اين محقق و پژوهشگر يزدي را در ذيل مي خوانيد:

جايگاه تحقيق و پژوهش را در كشور و در استان يزد چگونه مي بينيد، آيا آنگونه كه شايسته اين عنوان است، به آن پرداخته شده است؟

مسئولان امور فرهنگي از پژوهشگران حمايت نمي كنند و بهانه كمبود بودجه را هميشه به ما گوشزد مي كنند.

منابع و ماخذ اصلي كار پژوهشگران كتاب است كه با قيمت گزافي تهيه مي كنيم و وقتي دفاتر فني و كپي، پشت شيشه مغازه خود بنويسند"انواع پايان نامه و تحقيق پذيرفته مي شود" بايد به حال تحقيق و پژوهش افسوس خورد.

اين امر معضل بزرگي است كه كار تحقيق و پژوهش را تمسخر مي كند و انگيزه پژوهش را در نسل جوان از بين مي برد و يا اين كه به پژوهش سطحي نگاه مي شود.

من ساعتها وقت خود را پاي تحقيق در ابعاد مختلف فرهنگ يزد از جمله صنايع و هنرهاي دستي استان يزد، ضرب المثلهاي يزدي، واژگان و گويشهاي يزدي گذاشته ام و در حال حاضر هم 12 كتاب مهم در مورد تاريخ و فرهنگ يزد در دست تاليف دارم اما وقتي شيوه كار برخي محققان را مي بينيم، تاسف مي خورم.

اعتقاد به این که تحقیق و پژوهش در کشور ما ثمردهی اندکی دارد، تقریباً مورد قبول واحدهای علمی، محققان، پژوهشگران و حتی مراکزی است که می‌خواهند از این پژوهش‌ها بهره می‌گیرند.

از آنجا که دامنه تأثیرگذاری و تأثیرپذیری فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقات علمی در سطح ملی مطرح است، امروزه هر اقدامی برای روشن ساختن جایگاه تحقیق و موانع پیش ‌روی آن، حائز اهمیت است.

پژوهش چه تاثيري در فرهنگ ما دارد و آيا مي توان از آن به عنصري در مقابله با تهاجم فرهنگي ياد كرد؟  

از آنجا که بارزترین شاخص بالندگی و توسعه ‌یافتگی یک کشور را در توانایی‌های فناورانه و پژوهش‌های علمی و کاربردی آن کشور می ‌دانند، افزایش ظرفیت و کارآیی فناوری و پژوهش‌های علمی و کاربردی، مستلزم شناخت دقیق منابع و مۆلفه‌های بالقوه موجود است که مجموعه‌ای از نیروی انسانی متخصص، منابع مالی و اطلاعاتی، تجهیزات و فضای کالبدی را تشکیل می‌دهد. بدیهی است گردآوری، پردازش، تجزیه و تحلیل مجموعه اطلاعات است که می‌تواند راهگشای یک پژوهش حساب شده و کاربردی شود.

به طور قطع تاليف و پژوهش در زمينه فرهنگ و تاريخ ملي و بومي كشور تاثيرگذار است زيرا وقتي به پژوهشگران تاريخ و ادبيات، فرهنگ و آداب و سنن بها داده شود، نسل جوان با تاريخ و تمدن خود آشنا خواهند شد و مشكلاتي كه هم اكنون پيكره فرهنگي و ديني مارا گرفته، برطرف خواهد كرد.

بها دادن به امر تحقيق و محقق، نشان از رشد علمي و فرهنگي هر كشوري دارد و از آنجا که بارزترین شاخص بالندگی و توسعه‌ یافتگی یک کشور را در توانایی‌های فناورانه و پژوهش‌های علمی و کاربردی آن کشور می‌دانند، لذا افزایش ظرفیت و کارآیی فن‌آوری و پژوهش‌های علمی و کاربردی، مستلزم شناخت دقیق منابع و مۆلفه‌های بالقوه موجود است که مجموعه ‌ای از نیروی انسانی متخصص، منابع مالی و اطلاعاتی، تجهیزات و فضای کالبدی را تشکیل می‌دهد. بدیهی است گردآوری، پردازش، تجزیه و تحلیل مجموعه اطلاعات است که می‌تواند راهگشای یک پژوهش حساب شده و کاربردی شود.

وقتي به تاريخ و ميراث فرهنگي هر منطقه بها داده شود، ديگر شاهد سرقت ادبي و جغرافي از سوي دشمن نيستيم اما متاسفانه بايد يك پژوهشگر و تاريخ نگار هميشه افسوس و حسرت  داشته باشد كه براي تاليف يك كتاب فرهنگي هفت خان رستم را گذر كند.

جايگاه يزد را در زمينه فرهنگ چگونه مي بينيد؟

من از 12 سال پيش تحقيقات و پژوهشهاي مختلفي در زمينه هاي مختلف فرهنگي در مورد استان يزد انجام دادم.

ويژگي استان يزد، وجود تاريخ كهن و سابقه فرهنگي آن گهر بار است كه اگر به محققان تاريخ يزد بها داده شود، براي حفظ اين ميراث باارزش و ثبت جهاني آن تلاش خواهند كرد.

يزد تنها شهري است كه بافت و سنتهاي ديرينه خود را از دست نداده و سنت و فرهنگ امروزي با هم در آن عجين شده و گردآوري سنن، فرهنگ و تاريخ اصيل يزد نه تنها براي ما گرانبها است بلكه براي نسل آينده هم مفيد خواهد بود و حتي مي توان آن را جهاني كرد.

در يزد فرهنگ نابي وجو دارد كه از گذشتگان به جا مانده مثل فرهنگ كار، قناعت، وقف، همزيستي بين اديان كه اگر گردآوري و تحقيقات زيادي در اين مورد شود، در فهرست جهاني يونسكو همانند آثار باستاني اين شهر به ثبت خواهد رسيد.

به گزارش مهر، اين محقق يزدي هم اكنون در حال تاليف كتابهايي در زمينه فرهنگ زرتشيان كه شامل 16 فصل است، آداب و سنن ايراني، جشنهاي ايراني، غذاهاي سنتي يزدي، باورها و اعتقادات، زيارتگاه‌ها و اماكن مقدس زرتشتيان، شخصيتهاي زرتشتي، هنر نساجي، ابنيه تاريخي يزد، صنايع مهم يزد در دوره قبل و بعد از اسلام است.

------------

گفتگو از هيفا پردل