رئیس جمهوری افغانستان هشدار داد: اگر خارجی ها همسو با مردم افغانستان گام برندارند و تنها در پی منفعت خود باشند، رسوایشان می کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری صدای افغان، حامد کرزای که در چهارمین کنفرانس ملی مشورتی شورای های توسعه ای قریه ها سخن می گفت، تاکید کرد: تلفات نیروهای امنیتی و غیر نظامیان امسال نسبت به دو سال گذشته افزایش یافته در حالی با توجه به ادعای طالبان باید کاهش می یافت.

وی با اشاره به فرا رسیدن زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفت: نیروهای خارجی به حمدالله از افغانستان خارج می شوند و خاکمان توسط نیروها و بازوهای خودمان محافظت می شود. اگر جنگ طالبان علیه نیروهای خارجی است چرا به نیروهای افغانی حمله می شود، پس این جنگ علیه خارجی ها نیست بلکه ترقی، آبادی و نظام افغانستان است.

وی از طالبان خواست به خود بیایند و آلت دست دشمنان ترقی افغانستان نشوند بلکه سلاح خود را به سوی دشمنان این خاک بگیرید و به وطن خود خدمت کنند.

رئیس جمهوری افغانستان از روابط  دو جانبه و سه جانبه خارجی ها با طالبان طی چندماه گذشته سخن گفت و افزود: خواهان صلح هستیم اما خارجی ها و کشورهای دور و نزدیک در این امر مداخله می کنند.

حامد کرزای هشدار داد:  اگر خارجی ها همسو با مردم افغانستان گام برندارند و تنها در پی منفعت خود باشند، رسوایشان می کنیم و قرارداد امنیتی با آمریکا و ناتو زمانی به امضاء می رسد که تمام خواست مردم افغانستان مد نظر گرفته شود.

وی از ایجاد صلح و ثبات، تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی و روابط حسنه با کشورهای همسایه به عنوان پیش شرط امضای این پیمان امنیتی نام برد.

حامد کرزی با اشاره به فشار مطبوعات و رسانه های داخلی برای امضای این پیمان امنیتی گفت: تا زمانی که حقیقت مشخص نشده و افغانستان به هدف خود نرسید پیمان امنیتی امضاء نخواهد شد، زیرا به ضرر کشور بوده و مطبوعات کشور باید آگاهانه عمل کنند. 

کرزای با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور بر برگزاری آن براساس قانون اساسی تاکید کرد و خاطر نشان کرد: قانون اساسی باید در مورد انتخابات تطبیق قرار گردد و نباید خانه خود را تبدیل به لابراتوار خارجی ها کنیم.

وی گفت: باید با شنیدن برنامه های دقیق نامزدها به یکی از آنان از طریق اجماع ملی رای دهیم. رئیس جمهوری آینده باید از شرق تا غرب مردم را با خود داشته باشد و تمام مردم را صاحب این خاک بداند و از همه مهمتر تحت تاثیر و فشار خارجی ها نرود و با اتفاق و اتحاد کشور را اداره کند.

رئیس جمهوری افغانستان از مردم خواست به خاطر برادر خواندن طالبان از وی انتقاد نکنند و گفت: طالبان عزیز فریب خارجی ها را نخورید، بیائید کودک تان را در بغل گرفته نوازش دهید چرا که این کودکان را خیلی زجر داده اید و آلت دست خارجی ها نشوید.

کرزای در بخش دیگری از سخنانش خطاب به مردم افغانستان گفت: میوه کشورمان الماس و طلا است و این را به کود شیمیایی تبدل نکنید و از موسسات بین المللی میخواهم دسیسه ها را کاهش داده و به جای گندم، پول نقد بدهند.