خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: کمیته داوران فدراسیون فوتبال این روزها درگیر ابلاغ آئین‌نامه‌‎ای است که حاشیه‌‎های بسیاری را به همراه دارد، حاشیه‌هایی که بعد از صحبت‌های اصفهانیان برای مشخص کردن تکلیف این کمیته تا روز 12 خردادماه ایجاد شد و ظاهرا قرار است روز یکشنبه خاتمه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها بحث ابلاغ آئین‌نامه جدید داوری و مشخص شدن وضعیت کمیته داوران و دپارتمان داوری به یکی از معضل‌های فدراسیون فوتبال تبدیل شده است، مشکلی که جرقه آن از صحبت‌های هفته گذشته فریدون اصفهانیان آغاز شد.

فریدون اصفهانیان پس از انتخاب قاطعانه‌اش و با 40 رای اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال به عنوان عضو هیات رئیسه این فدراسیون، روز 24 خردادماه سال 91 با حکم علی کفاشیان به عنوان رئیس کمیته داوران انتخاب شد، در روزهای پایانی نخستین سال ریاستش بر این کمیته، اعتراضش را علنی و اعلام کرد تکلیف کمیته داوران و دپارتمان داوری را تا روز یکشنبه (12 خردادماه)مشخص می‌کند.

پس از این صحبت و اظهار نظرهای متفاوت نفرات دیگر از جمله هوشنگ نصیرزاده و اظهار نظرهای جنجالی که صورت گرفت، محمد فنایی و سیدرضا غیاثی از سمت خودشان در کمیته داوران استعفا دادند، هرچند استعفای غیاثی یک پیش دستی آگاهانه بود زیرا این پیشکسوت داوری می‌داند طبق آئین‌نامه جدید کمیته داوران افراد بالای 65 سال نمی‌توانند در این کمیته فعالیت کنند. او حتی استعفای خود را به علی کفاشیان ارائه کرد و به نوعی اصفهانیان را به رسمیت نشناخت، درحالیکه فنایی استعفایش را به رئیس کمیته داوران ارائه کرد.

البته یکی دیگر از اعتراض‌های فریدون اصفهانیان به این مسئله باز می‌گردد که آئین‌نامه کمیته داوران هنوز به هیات‌های استانی ارائه نشده و از سوی دیگر این آئین‌نامه که توسط هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تنظیم شده، دچار تغییراتی شده است، درحالیکه نباید آئین‌نامه در کمیته مقررات تغییر ساختاری داشته باشد.

رئیس کمیته داوران هچنین اعتقاد دارد در صورتیکه کمیته حقوقی فدراسیون تغییرات ساختاری در آئین‌ناکه کمیته داوران ایجاد کرده باشد، باید این آئین‌نامه را ابتدا به کمیته داوران بدهند و پس از تایید در این کمیته به استان‌ها ابلاغ شود. کمیته تدوین مقررات نمی‌تواند و نباید در آئین‌نامه‌ای که هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال آن را مصوب کرده، دخل و تصرف کند.

سیدمرتضی علوی رئیس کمیته داوران هیات فوتبال گلستان، این مسئله را اینگونه تائید می‌کند:" طبق آئین‌نامه کمیته داوران قرار بود رئیس دپارتمان داوری توسط رئیس یا اعضای کمیته داوران انتخاب شود اما انگار این جمله اینگونه تغییر کرده که کمیته داوران باید فرد مدنظر را معرفی کند و در صورت تائید آن توسط دبیرکل فدراسیون، به عنوان مسئول دپارتمان انتخاب خواهد شد."

از سوی دیگر هم هوشنگ نصیرزاده اعلام کرده است طبق بند یک از ماده 4 آئین‌نامه کمیته داوران به استناد بند 44 اساسنامه فدراسیون فوتبال، هیچکدام از اعضای کمیته داوران حق ندارند در بخش‌های وابسته به فوتبال فعالیت کنند، به همین دلیل فعالیت فریدون اصفهانیان در هیات فوتبال استان زنجان را غیر قانونی دانسته است. این کارشناس داوری همچنین شهاب‌الدین عزیزی خادم را به عنوان دیگر عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و جانشین اصفهانیان معرفی کرد.

رئیس کمیته داوران هیات فوتبال گلستان با یادآوری این مسئله گفت:" آقای نصیرزاده چند ماه پیش اصفهانیان را به عنوان منجی داوری کشور معرفی کرد اما امروز در چرخشی 180 درجه‌ای این مسائل را عنوان می‌کند و خواهان رفتن اصفهانیان است. من احساس می‌کنم مسائلی پشت پرده وجود دارد!، هرچند این مسئله قانونی هم به راحتی قابل حل است."

اینکه آیا یک فرد از بیرون فدراسیون می‌تواند عضوی از هیات رئیسه را مورد نقد قرارداده و جانشینی برایش انتخاب کند و در نهایت هیچکدام از مسئولان فدراسیون هم به آن واکنش نشان ندهند، بحثی جداگانه است اما موضوع مهم اینجاست که چرا امروز و پس از اظهار نظر اصفهانیان برای مشخص کردن تکلیف کمیته داوران و دپارتمان داوری تا روز یکشنبه، این مطالب مطرح و فعالیت رئیس کمیته داوران را غیر قانونی می‌دانند.

در شرایط فعلی درخواست برای برکناری اصفهانیان به عنوان متولی داوری کشور و بی‌تفاوتی مسئولان فدراسیون فوتبال به آن، اتفاقی نامیمون برای داوری کشور بوده و مشکلات آن را بیشتر خواهد کرد، فردی که با رای قاطع مجمع عمومی فدراسیون فوتبال به عنوان نماینده هیات‌های استانی به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال راه یافت.

حسین نیرویار رئیس کمیته داوران هیات فوتبال ارومیه در این خصوص به خبرنگار مهر، گفت: "فریدون اصفهانیان با رای قاطع مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در دور نخست انتخاب و با 40 رای به عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون انتخاب شدند که در آن انتخابات حسین عسگری رای نیاورد، به همین دلیل قاطعانه از آقای اصفهانیان حمایت می‌کنیم. اگر ایشان برداشته شوند، بی‌احترامی به رای مجمع عمومی فدراسیون خواهد بود."

وی با بیان اینکه اصفهانیان فردی بسیار سالم و امانت‌دار است، هرچند حجب و حیا داشتن تنها ایراد مدیریتی ایشان بوده، افزود: "اگر اصفهانیان در این مدت سکوت کرده به خاطر احترام به پیشکسوتان بوده است. البته باید بگویم اگر یک روز به من بگویند برو، می‌روم زیرا نباید منافع شخصی را به منافع عمومی ارجح دانست اما متاسفانه برخی‌ها در فوتبال نگران کنار گذاشته شدن هستند."

رئیس کمیته داوران هیات فوتبال ارومیه با بیان اینکه هیچکسی در بخش داوری توانایی‌های اصفهانیان را ندارد، تاکید کرد: "طبق آئین‌نامه کمیته داوران که بنده دیدم اما متاسفانه هنوز به دست‌مان نرسیده، باید رئیس دپارتمان توسط رئیس کمیته داوران انتخاب شود و امیدوار همیشه در فوتبال قانون و رعایت موارد قانونی حکم‌فرما باشد."

محمد امیری رئیس کمیته داوران هیات فوتبال خراسان رضوی هم در این خصوص اظهار نظر جالبی دارد:" قرار بود آئین‌نامه کمیته داوران مدتها پیش به هیات ابلاغ شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. ضمن اینکه در این آئین‌نامه اختیار انتخاب رئیس دپارتمان داوری به رئیس کمیته داوران داده شده است."

وی با تاکید بر اینکه باید بین کمیته داوران و دپارتمان داوری هماهنگی وجود داشته باشد، ادامه داد:" کمیته داوران برای پیشرفت داوری برنامه‌ریزی و سیاستگذاری می‌کند که اجرای این مصوبات و برنامه‌ها برعهده دپارتمان داوری است."

رئیس کمیته داوران هیات فوتبال خراسان رضوی همچنین یادآور شد:" اگر وضعیت کمیته داوران و دپارتمان داوری مشخص نشده و این اختلافات ادامه داشته باشد، داوری فوتبال لطمه‌های بزرگی خواهد خورد. امیدوارم آقایان دست از اختلاف سلیقه‌ها برداشته و نیروهایی انتخاب شود که به هماهنگی بیشتری داوری در کشور کمک کنند."

این اتفاقات نشان می‌دهد وضعیت داوری فوتبال ایران بسیار بحرانی و آتشی زیر خاکستر است؛ هرچند در این شرایط هم اصرارهای وجود دارد که تغییرات در کمیته و دپارتمان داوری صورت نگیرد. قطعا اگر شرایطی پیش نیاید که آئین‌نامه جدید کمیته داوران بصورت قانونی اجرا شده و رئیس دپارتمان توسط رئیس این کمیته انتخاب نشود، بدون تعامل کمیته و دپارتمان داوری فوتبال ایران به بی‌راهه رفتن خود ادامه خواهد داد.

سیدمرتضی علوی با بلاتکلیف خواندن وضعیت داوری کشور و آئین‌نامه کمیته داوران، خاطرنشان کرد: "اصفهانیان فردی صالح و مدیری توانا است و حمایت و حفظ ایشان امری واجب است. ایشان باید با حمایت 40 رایی که دارد، در حیطه وظایف خود قاطعانه عمل کنند. ضمن اینکه ایشان اصلاحات را بصورت تدریجی در کمیته داوران ایجاد کرده که کار درستی است زیرا بصورت یک دفعه نمی‌توان تغییرات کلی در یک مجموعه ایجاد کرد."

رئیس کمیته داوران هیات فوتبال گلستان همچنین گفت:" جامعه داوری نیاز به آرامش، همدلی و هم‌آرایی دارد که امروز اختلاف بین طرفین این آرامش را از بین برده است. اگر خودمان‌ این حاشیه‌ها را کاهش ندهیم، مشکلات موجود بیشتر خواهد شد."

در این شرایط قرار است فردا یکشنبه نشست کمیته داوران با حضور فریدون اصفهانیان، مسعود مرادی، صدرالدین موسوی و احتمالا اسماعیل صفیری برگزار شده تا در خصوص اعضای جدید کمیته و دپارتمان داوری تصمیم گیری شود.