بندرعباس - خبرگزاری مهر: پیشکسوتان فوتبال هرمزگان حمایت مسئولان، ضعف مدیریتی، عدم بهره گیری از نظرات پیشکسوتان، نبود مشاوران قوی و تغییر کادر فنی در زمانی نامناسب را به عنوان علل ناکامی تیم فوتبال آلومینیوم نماینده فوتبال هرمزگان در لیگ برتر عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، دوازدهمین دوره لیگ برتر در حالی به پایان رسید که تنها نمایندگاه فوتبال هرمزگان در لیگ به عنوان چهارمین تیم سقوط کننده به لیگ یک علیرغم تساوی مقابل سپاهان اصفهان و کسب مجموع 35 امتیاز از این رقابتها کنار رفت.

آرزوی 24 ساله جوانان هرمزگانی با صعود آلومینیوم محقق شد. آخرین حضور هرمزگان در بالاترین سطح رقابتهای لیگ فوتبال ایران به سال 68 در لیگ منطقه ای فوتبال برمی گردد. سالی که با شکست تیم پرسپولیس با نتیجه یک بر صفر مقابل کاوه بندرعباس در ورزشگاه پیر تختی رقم خورد. شاید خیلی ها در آن زمان هم فکر نمی کردند 24 سال باید انتظار مجدد حضور یک تیم را در سطح اول فوتبال کشور بکشند. انتظاری که اکبر میثاقیان آن را به پایان رساند.

قدمهای لرزان آلومینیوم در فصل نقل و انتقالات پیش از آغاز فصل بسیاری از ورزش دوستان و پیشکسوتان فوتبال را ناامید کرد. خریدهایی که مدیرعامل باشگاه عدم حمایت های مالی را بهانه ای برای جذب این بازیکنان عنوان می کرد. بسیاری از ورزش دوستان معتقد بودند تلاش نماینده هرمزگان باید برای ماندن باشد نه کسب رتبه های تک رقمی.

آغاز ضعیف و ناامید کننده آلومینیوم تا جائی ادامه یافت که میثاقیان تنها ماندن در لیگ را هدف اصلی تیم بیان می کرد و مدیریت باشگاه که تجربه مدیریت در سطح اول فوتبال کشور را نداشت با کمک مشاوران غیربومی که برای هیچکدام از پیشکسوتان و فوتبال دوستان استان شناخته شده نبودند در یک اقدام غیرکارشناسی و غیرحرفه ای که از سوی بسیاری از ورزش دوستان و پیشکسوتان فوتبال غیر منطقی خوانده شد در 9 هفته پایانی لیگ زمانیکه تغییر در هر تیمی مساوی با شکست بود مظلومی را به عنوان سرمربی جدید تیم معرفی کرد.

با اتمام نیمه فصل اول و زمانیکه بسیاری معتقد به تغییر مربی بودند مدیریت باشگاه از عملکرد میثاقیان دفاع کرد اما در اقدامی عجیب و سئوال برانگیز دست به تغییرات زد. در این گزارش خبرگزاری مهر سعی کرده است تا با گفتگو با کارشناسان و اهالی ورزش علل سقوط آلومینیوم هرمزگان به لیگ یک را بررسی کند.

کامبیز رحیمی مدرس فدارسیون فوتبال کشور و یکی از مربیان نام آشنای فوتبال هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح علل ناکامی فوتبال هرمزگان در لیگ برتر عنوان کرد: فوتبال به طور کلی دارای سه جنبه، مدیریت، مربی و حمایت تماشاگران و مسئولان است.

عدم استفاده از پیشکسوتان فوتبال هرمزگان

این مدرس فدراسیون فوتبال بیان داشت:  آقای جباری زاده مدیر خوب و جوان استان است ولی جوان بودن و بی تجربگی در تصمیمات غیرکارشناسی موثر بود. احساس می کنم خود محور عمل کردن و نبود مشاوران باتجربه و تغییر مربی و خریدهای غیرکارشناسی بازیکنان در سقوط آلومینیوم به لیگ برتر تاثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه برای حضور در مسابقات سطح اول کشور نیازمند رعایت چندین فاکتور هستیم، اظهارداشت: باید ببینیم اهداف باشگاه چه بوده و از مربی چه می خواستند، تیمها یا برای ماندن یا برای قهرمانی وارد گود می شوند که در این راه مسائل مالی، قدرت تیم، شناختن حریفان و تعداد مسابقات باید مدنظر کادر فنی و مدیریت باشگاه ها قرار بگیرد.

رحیمی خاطرنشان کرد: هزینه کردن زیر هشت میلیارد تومان تنها برای ماندن است ولی اگر برای قهرمانی و کسب جایگاه تک رقمی در جدول نیازمند هزینه های مالی بیشتر است. همچنین در این سطح از فوتبال باید تعداد بازیها، قدرت حریفان و قدرت فعلی تیم مدنظر کارشناسان قرار می گرفت که نشان می دهد که این موضوع در باشگاه آلومینیوم هرمزگان مورد کارشناسی قرار نگرفت که این امر نشات گرفته از جوانی مشاوران اطراف مدیریت است.

مربی فوتبال هرمزگان معتقد است: چگونگی بسته شدن تیم و فصل آمادگی تیم بسیار مهم است که تیم آلومینیوم نه خوب بسته شد و نه از فرصت هشت هفته ای برای آمادگی پیش از شروع فصل بهره برد.

وی با اظهار اینکه برنامه ریزی مربیان برای هر مسابقه رفت و برگشت چهار امتیاز است، عنوان کرد: هر تیم برای بازیهای خانگی سه امتیاز و بازی خارج از خانه یک امتیاز را برنامه ریزی می کند در حالی که اگر به نتایج آلومینیوم نگاه بیاندازیم در هیچ بازی رفت و برگشت نتوانست چهار امتیاز کسب کند.

کامبیز رحیمی مدرس فدراسیون فوتبال هرمزگان انتخاب سیستم، تغییرات بدون تعویض، مدیریت در فشار را فاکتورهای اصلی پیشرفت در فوتبال دانست و افزود: در تعیین سیستم بازی باید با توجه به داشته ها و بازیکنان توجه شود در حالی که امروز شاهد آن هستیم اول سیستم انتخاب می شود و بازیکنان به طور نامنظم خریداری میشود.

وی در تشریح نقاط ضعف تاکتیکی تیم افزود: ایجاد برتری عددی در سیستم و حمایت از بازیکن صاحب توپ می تواند در برتری تیم نقش آفرین باشد ولی در آلومینیوم در هر بازی شاهد تغییر سیستم بازی بودیم.

زمان تعویض مربیان به ضرر آلومینیوم بود

رحیمی اظهارداشت: زمان تعویض مربی در هفته های پایانی لیگ مناسب نبود. نمی دانم جباری زاده از کجا تحت فشار بود که باید در زمان هفته های پایانی دست به ترکیب کادر فنی بزند. نباید قافل شد که ارائه نظرات غیرکارشناسی از سوی مشاوران هم بی تاثیر نیست.

وی با بیان اینکه مدیران باشگاه قبل از شروع لیگ مشکلات مالی را بهانه می کردند، افزود: اگر وضعیت مالی باشگاه خوب نیست چرا در نیم فصل ایمون زاید، میلاد میداودی و مجتبی زارعی را خریداری کردید. اگر می شد اول فصل اقدام خرید بازیکنان تاثیرگذار می کردند. متاسفانه ایمون زاید تنها به حواشی این تیم اضافه کرد و چند جلسه در تمرینات حضور نداشت.

این مدرس فدارسیون اضافه کرد: به نظر بنده مدیریت باشگاه حفظ شود اما اتاق فکری با حضور پیشکسوتان و کارشناسان اهل فن تشکل شود تا مجددا تجربه تلخ حضور در لیگ برتر تکرار نشود.

قاسم رنجبریان رئیس سابق هیئت فوتبال هرمزگان و کارشناس ورزشی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد علل ناکامی تنها نماینده فوتبال هرمزگان در لیگ برتر، عدم ثبات در مدیریت هیئت فوتبال، عدم ثبات در مدیریت باشگاه و نبود مشاوران قوی و کارامد و جابه جایی مربیان در زمان نامناسب بدون توجه به فضای مسابقات لیگ را مهمترین علل ناکامی آلومینیوم هرمزگان در لیگ برتر دانست.

وی با بیان اینکه حمایت مسئولان استان و مجموعه صنایع از تیم کجدار و مریض بود، عنوان کرد: اگر حمایت ها از روز اول به خوبی انجام می شد می توانستیم در فصل نقل و انتقالات موفق عمل کنیم و در میانه راه با مشکل روبرو نشویم.

مسئولان باید از ابتدا با قدرت از تیم حمایت می کردند

رنجبریان با تاکید بر اینکه باید حمایتها از ابتدا با قدرت تا پایان لیگ ادامه پیدا می کرد، تصریح کرد: در هفته های آغازین لیگ حمایت های بدی نشد ولی به مرور زمان و با کسب نتایج ضعیف و قوت گرفتن در سقوط آلومینیوم حمایت ها کمتر و کمتر شد. اگر فشارهای هواداران و فعالان عرصه ورزشی نبود در روزهای پایانی لیگ شاهد حمایتهای مسئولان نبودیم.

دبیر سابق هیئت فوتبال هرمزگان نبود ثبات در مدیریت هیئت فوتبال را هم تاثیرگذار در سرنوشت تیمهای فوتبال هرمزگان در رقابتهای کشوری داست و افزود: هیئت های ورزشی به عنوان یکی از ارکان حمایتی از تیم ها بشمار می آیند. اما در هرمزگان به دلیل تعلل در انتخاب رئیس هیئت و بلاتکلیفی در این مجموعه موجب شد تا تیم های ورزشی فوتبال هرمزگان از جمله آلومینیوم هرمزگان در سطح اول فوتبال هرمزگان از یکی از ستونهای حمایتی بی بهره باشد.

70 درصد علل ناکامی ضعف مدیریتی مجموعه آلومینیوم/عدم استفاده از خرد جمعی و پیشکسوتان

این کارشناس فوتبال با بیان اینکه 70 درصد ناکامی تیم به عهده مدیریت باشگاه است، بیان داشت: مجموعه مدیریتی باشگاه آلومینیوم از پیشکسوتان فوتبال هرمزگان در امور کارشناسی و مشاوره بهره نبرد. عدم استفاده از پیشکسوتان هرمزگانی می توانست در تصمیم گیری ها، مجموعه مدیریتی باشگاه را یاری کنند، ولی استفاده از مشاوران غیربومی و ضعف امور کارشناسی در این مجموعه موجب شد تا تنها نماینده هرمزگان در سطح اول فوتبال کشور عملکرد مناسبی نداشته باشد و نارضایتی هواداران و ورزش دوستان را به همراه داشت.

رنجبریان عدم استفاده از خرد جمعی و نظرات کارشناسان فوتبالی در هرمزگان افزود: نبود مدیریت فنی قوی، آنالیزورهای حرفه ای و بی توجهی به خرد جمعی و نظرات کارشناسان فوتبال هرمزگان دست به دست هم داد تا تصمیمات اشتباه در مجموعه آلومینیوم تنها نماینده هرمزگان را به لیگ یک هدایت کند.

وی در مورد نظرش نسبت به تغییر کادر فنی در هفته های پایانی، خاطرنشان کرد: مظلومی در 9 بازی 10 امتیاز و میثاقیان در 25 بازی 25 امتیاز کسب کرد و تفاوت چندانی نداشتند. در زمان مظلومی علیرغم تغییرات تاکتیکی و میل به هجوم باز هم شاهد نتایج ضعیف و شکست سنگین در مقابل فجر سپاسی شیراز بودیم.

رئیس سابق هیئت فوتبال هرمزگان افزود: اگر قرار بر تغییر کادر فنی بود باید در نیم فصل این اقدام انجام می شود. زیرا بازیکنان با شرایط فکری و تاکتیکی میثاقیان هماهنگ تر بودند و درصد گرفتن امتیاز لازم برای ماندن بیشتر بود تا اینکه در 9 هفته پایانی شاهد تغییر مربی باشیم. بازیکنان برای تطبیق با تغییرات تاکتیکی و شرایط جدید نیاز به زمان داشتند و در هفته های پایانی که هر بازی حکم فینال را برای آلومینیوم داشت این تغییرات نوعی به استقبال لیگ یک رفتن بود.

مدیریت باشگاه باید از ابتدا به فکر ماندن بود نه امروز

رنجبریان در ادامه با بیان اینکه ما هم دوست داریم آلومینیوم در لیگ برتر بماند، اظهارداشت: فدارسیون فوتبال یک سال و نیم پیش طی جلسه ای که با حضور مدیران باشگاه ها بود موضوع 16 تیمی بودن لیگ را اعلام کرد. سئوال من این است مگر همین مدیر یک سال و نیم پیش مگر مدیر باشگاه آلومینیوم نبود مگر از موضوع بی خبر بود. آن زمان باید بگونه ای تیمداری می کرد که امروز با اما، اگرها و شایدها روزها را سپری نکنیم.

وی عنوان کرد: فدارسیون فوتبال تصمیمی گرفته است و باید تابع تصمیمات بود، با این مصاحبه ها و برخی گفته ها نمی توان امیدوار به ماندن بود. باید به آینده خوشبین بود که شاید فدراسیون زیر حرفش بزند.

همچنین در ادامه بررسی علل سقوط تیم فوتبال آلومینیوم به لیگ یک به سراغ محمد رحیمی سرمربی اسبق تیم فوتبال شهرداری بندرعباس نماینده هرمزگان در لیگ یک رفتیم وی که تجربه سرپرستی و مدیریت باشگاه شهرداری را در کارنامه دارد در این خصوص اظهارداشت: سه عامل مدیریت، بازیکنان و مربی در عدم نتیجه گیری آلومینیوم نقش دارد.

وی خاطرنشان کرد: از اوایل شروع فصل حمایت خوبی از سوی مسئولان استانی نشد و اگر شد نمی دانم چرا تیم در فصل نقل و انتقالات ضعیف عمل کرد.

وی عنوان کرد: در ابتدای فصل زمانیکه نمایندگاه استان در مجلس نظر بنده را در مورد آینده تیم پرسیدند صراحتا گفتم این تیم با این وضعیت مجددا به لیگ یکی سقوط خواهد کرد.

رحیمی اظهارداشت: میثاقیان در میانه راه با تیم به بن بست رسیده بود و قبل از آغاز نیم فصل دوم باید مربی عوض می شد اما زمانیکه تعلل کردند نباید تا آخر فصل به ترکیب کادر فنی دست می زدند زیرا هیچ مربی دیگری نمی تواند در زمان اندک پایان فصل تیم را از بحران خارج کند.

این پیشکسوت فوتبال هرمزگان با اظهار اینکه گفته های مربیان و مدیریت باشگاه در رسانه ها در خصوص اینکه "سر این تیم را بریده اند" و یا "ما را از لیگ بیرون کردند" نوعی توجیه است، ادامه داد: از ابتدای فصل مدیران باشگاه از مصوبه و تصمیمات لیگ باخبر بودند از این رو باید از ابتدا قدرتمند حرکت می کردند تا در آخر فصل با این مشکلات روبرو نباشند.

وی اضافه کرد: نباید از حق هم گذشت فدراسیون در این موضوع بد عمل کرد در برخی از مواقع متزلزل عمل کرد و شائبه هایی را بوجود آورد.

حال باید دید فدراسیون همچنان بر مصوبه 16 تیمی شدن لیگ برتر اصرار خواهد داشت یا در صورت شکست ذوب آهن در بازی پلی آف شاهد تغییر گفته مسئولان فوتبال کشور خواهیم بود. در صورتیکه آلومینیوم نتواند در رقابتهای این فصل در لیگ برتر حضور داشته باشد باید منتظر ماند تا ببینیم آیا مردم هرمزگان باز هم باید صبر عیوب پیشه کنند تا شاهد حضوری دوباره د لیگ برتر باشند.

----------------------------------

گزارش از رضا زرگر