کرمانشاه - خبرگزاری مهر: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه، حفظ صنایع دستی را حفظ هویت ملی دانست.

نصرت الله سپهر در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی، از حضور هنرمندان کرمانشاهی در نمایشگاه صنایع دستی کشور به مناسبت این روز خبرداد.

وی افزود: به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در استان کرمانشاه ویژه برنامه هایی تدارک دیده شده که از مهمترین این برنامه ها می توان به حضور 20 هنرمند کرمانشاهی در 17 غرفه صنایع دستی کشور اشاره کرد.

سپهر ادامه داد: در این نماسشگاه هنرمندانی از سراسر کشور حضور خواهند داشت و هنرمندان کرمانشاهی نیز نیز در کنار این عزیزان به معرفی آثار خود می پردازند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه هم چنین از حضور هنرمندانی در قالب چادرهای عشایری در بین 17 غرفه کرمانشاهی خبردادو گفت: در این غرفه ها صنایع و تولیدات عشایری به معرض دید و فروش گذاشته می شوند.

وی گفت: هم چنین در یکی از این غرفه ها هنرمندان به تولید زنده پرداخته و تولید آثار هنری چون گیوه، نمد، نقاشی روی شیشه، ساز سنتی تنبورو .... را به صورت زنده و در معرض دید بازدیدکنندگان خواهند داشت.

سپهر افزود: از دیگر برنامه های روز جهانی صنایع دستی و همزمان با برگزاری نمایشگاه می توان به تجلیل از هنرمندان خلاق و دارای سوایق علمی و پژوهشی در عرصه صنایع دستی اشاره کرد.

معاون صنایع دستی استان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: درحضور غرفه های استان کرمانشاه در این نمایشگاه به غرفه صادرارات و فروش توجه ویژه ای شده و سعی خواهد شد غرفه آرایی ها در سطح بالا صورت گیرد تا باعث جذب بیشتر مخاطبان و ترغیب آنان به سمت صنایع دستی استان کرمانشاه شود.

وی افزود: در این نمایشگاه و غرفه های استان کرمانشاه سعی خواهد شد مواد اولیه تولیدات زنده به اندازه کافی تامین و از هنرمندان کارشناس، دارای کارت شناسایی و سابقه فعالیت طولانی حضور داشته باشند.

سپهر ادامه داد: هم چنین در جهت توسعه و ترویج صنایع دستی هنرمندی به این نمایشگاه اعزام خواهد شد تا با بهره گیری از نوآوری های صنایع دستی سایر استان و توجه به این صنایع باعث ارتقا صنایع دستی استان کرمانشاه شویم.

وی، از فروش و تولید محصولات و غذاهای عشایری و بومی در غرفه های استان طی برگزاری این نمایشگاه خبرداد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه، زمان برگزاری این نمایشگاه را 16 تا 20 خرداد اعلام کرد و خواستار حضور همه هنرمندان و هنردوستان خصوصا کرمانشاهیان مقیم تهران در بازدید از این نمایشگاه شد.

سپهر، برگزاری نمایشگاه هایی در سراسر استان، برگزاری نشست های تخصصی با هنرمندان و تجلیل از هنرمندان توانای کرمانشاهی در تهران را از دیگر برنامه های روز صنایع دستی عنوان کرد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: تلاش برای بیمه هنرمندان صنایع دستی استان کرمانشاه  و ایجاد پشتوانه بازنشستگی و مستمری در دوران کهولت، ایجاد فرصت های مناسب برای فروش صنایع دستی، جمع آوری و چاپ مطالبی پیرامون صنایع دستی برای حفظ و حراست و ثبت و ضبط  که تاکنون چند جلد کتاب نیز در این حوزه چاپ و چند جلد دیگر نیز در دست چاپ است از جمله فعالیت های این سازمان در حوزه صنایع دستی است.

سپهر، از صدور کارت شناسایی، ایجاد معافیت مالیاتی، ایجاد بازارچه های فروش در داخل و خارج کشور و اختصاص جوایزی به صادرکنندگان برتر از دیگر فعالیت های این سازمان در حمایت هنر و هنرمندان صنایع دستی در استان کرمانشاه است.

وی، هم چنین از ارائه تسهیلات بانکی به هنرمندان صنایع دستی برای ایجاد بازارچه و کارگاه خبرداد و گفت: پیش از این به مشاغل خانگی نیز تسهیلاتی اختصاص داده می شد اما در حال حاضر فقط برای موارد ذکر شده و اینچنینی به هنرمندان صنایع دستی استان تسهیلات داده می شود.

سپهر، از ثبت جهانی تعدادی از صنایع دستی استان خبرداد و گفت: تاکنون موفق به ثبت 8 مورد از  صنایع دستی استان کرمانشاه شده ایم که از این جمله می توان به گیوه، گلیم، ساز سنتی تنبور و ... اشاره کرد.

وی، هم چنین از هماهنگ سازی 12 مورد از صنایع دستی استان کرمانشاه با استاندارد جهانی یونسکو خبرداد.

سپهر افزود: از جمله این صنایع می توان به گیوه، جاجیم، گلیم، منبت، تنبور و... اشاره کرد که موفق به دریافت نشان جهانی یونسکو نیز شده اند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه، از مردم خواستار استفاده بیشتر از صنایع دستی شد و گفت: استفاده از این صنایع مزایای زیادی را به دنبال دارد که از آن جمله می توان به عدم آلایندگی این محصولات اشاره کرد، چرا که ان محصولات به عنوان صنعت سفید و بدون دود مطرح است.

وی افزود: صنایع دستی در اشکال مختلف، هم خوانی بیشتری با زندگی ما ایرانیان دارد و اشتغال بومی و ترویج فرهنگ بومی ، ترویج و اشاعه این صنایع، کمک به تولیدکنندگان داخلی و حمایت از آنها از مزیت های استفاده از این صنایع است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه، حمایت از صنایع دستی را حمایت از هویت دانست و گفت: حفظ صنایع دستی، حفظ شناسنامه ملی است و از دست رفتن آن به معنی از دست رفتن شناسنامه و هویت ملی است.

سپهر در پایان، خواستار حمایت همه دست اندرکاران شد و گفت: این وظیفه برای ما دو صد چندان است اما حفظ این میراث جز با کمک های جمعی مردم امکان پذیر نخواهد بود.