اصفهان- خبرگزاری مهر: کشتی استان اصفهان طی چند سال گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری رو به رو بوده و تعویض سرپرست و رئیس هیئت و حتی مدیرکل ورزش و جوانان استان نیز نتوانسته است مشکلات این رشته ورزشی در اصفهان را برطرف کند.

به گزارش خبرنگار مهر، با مروری‌بر تیتر اخبار ورزشی اصفهان طی ماه‌های گذشته نگرانی از وضعیت کشتی در سال‌های گذشته احساس می‌شود و این نگرانی‌ها باعث انتقادات اهالی کشتی استان شده است. پیشکسوتان کشتی اصفهان طی ماه‌های گذشته در کمتر زمانی از وضعیت کشتی در اصفهان راضی بوده‌اند و در بیشتر مواقع در مصاحبه‌های مختلف نگرانی خود را از این وضعیت ابراز کرده‌اند.

نتیجه این اعتراضات چیزی به جز تغییر سرپرست به رئیس و رئیس به سرپرست را در هیئت کشتی استان در پی نداشت و با گذشت چند سال هنوز این هئیت رئیسی که مورد قبول پیشکسوتان و کشتی‌گیران اصفهانی باشد به خود ندیده است.

شروع اعتراض‌ها از دوران انصاری

در زمان ریاست سعید انصاری به عنوان رئیس هیئت کشتی استان، انتقادات فراوانی نسبت به عملکرد این هیئت از طرف اهالی کشتی وجود داشت. آن‌ها معتقد بودند که تدریس انصاری در دانشگاه در کنار ریاست هیئت کشتی، فعالیت‌های او را در این هیئت محدود کرده است، ضمن اینکه این افراد نسبت به رکود حاکم بر کشتی استان نیز معترض بودند. به گفته اهالی کشتی در زمان انصاری خبری از میزبانی و برگزاری مسابقات داخلی و کلاس‌های آموزشی نبود و همین امر منجر به اعتراض اهالی کشتی و دوست داران این رشته ورزشی شد.

در زمان علنی شدن موج انتقادات به عملکرد سعید انصاری، شایعاتی مبنی‌بر تغییر در ریاست هیئت و آمدن داوود شیران به جای سعید انصاری به گوش می‌رسید، شایعاتی که تنها چند ماه بعد به واقعیت تبدیل شدند.

شیران رئیس هیئت کشتی استان اصفهان شد

در تاریخ 11/2/1387 با برگزاری انتخاباتی با حضور محمدرضا یزدانی‌خرم رئیس وقت فدراسیون کشتی کشور، داوود شیران که به خاطر برکناری انصاری سرپرستی موقت این هیئت را بر عهده گرفته بود و تنها کاندیدای این انتخابات نیز به حساب می‌آمد، با کسب 17 رای از مجموع 18 رای ماخوذه برای مدت چهارسال به عنوان رئیس هیئت کشتی استان اصفهان انتخاب شد.

شیران بعد از این انتخابات اعلام کرد براي رونق هرچه بيشتر كشتي استان همه تلاش خود را خواهد کرد و ايجاد مدرسه كشتي، استعداديابي و تشكيل اردوهاي مشترك با استان‌هاي كشتي خيز به همراه شركت در ليگ‌هاي منطقه‌اي و باشگاهي را در دستور كار خود قرار خواهد داد.

با روی کار آمدن داوود شیران بر خلاف دوران مدریت سعید انصاری کشتی اصفهان رنگ تازه‌ای به خود گرفت و اصفهان میزبان مسابقات مهم کشوری از جمله جام تختی شد. شیران به حمایت رئیس وقت فدراسیون بارها توانست برنده مزایده میزبانی مسابقات باشد.

اختلاف خدابخش با شیران

حدود دو سال از ریاست شیران بر این هیئت نگذشته بود که رشید خدابخش، مدیر کل وقت تربیت بدنی استان اصفهان تصمیم به برکناری شیران گرفت. خدابخش معتقد بود او در یک مجمع غیرقانونی به عنوان رئیس هیئت کشتی انتخاب شده و مشکلات سن، مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت را از جمله دلایل کافی برای برکناری شیران عنوان کرد. در این میان پای یزدانی خرم، رئیس فدراسیون کشتی و عارف ربطی دبیر این فدراسیون نیز به این ماجرا باز شد که در انتها با حمایت مسئولان وقت استان و خواست فدراسیون شیران در سمت خود باقی ماند.

بعد از این ماجراها تا مدت کوتاهی کشتی اصفهان رنگ آرامش را به خود دید، زیرا در این مدت نه خدابخش در کار هیئت کشتی دخالتی داشت و نه شیران بر علیه مدیرکل تربیت بدنی استان انتقاداتی را بیان می‌کرد.

شروع انتقاد پیشکسوتان به ریاست شیران

با توجه به گستردگی فعالیت‌های شیران از جمله برگزاری مسابقات مختلف در اصفهان برخی از پیشکسوتان کشتی اصفهان ضمن انتقاد و بیان این حرف که "با میزبانی گرفتن، کشتی‌گیر ساخته نمی‌شود" انتقادهای خود را نسبت به عملکرد داوود شیران آغاز کردند.

عده ای معتقد بودند شیران از کشتی به عنوان نردبانی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده‌است و  خواستار شرکت نمایندگانی از استان اصفهان در رقابت‌های لیگ آزاد و فرنگی بودند.

این اعتراضات در اوایل تابستان 91 پررنگ شده و به صورت جدی توسط این اشخاص پیگیری شد. در این میان داوود شیران به مقابله با این اعتراضات پرداخت و مصاحبه‌هایی را بر علیه منتقدان خود انجام داد و حتی اقدام به تعطیل کردن چند سانس کشتی به بهانه کم کاری مربیان کرد.

در ادامه اقدامات رئیس وقت هیئت کشتی استان اصفهان، اهالی این ورزش به اعتراضات خود ادامه دادند و دامنه این اعتراضات حتی به دفتر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز کشیده شد. اهالی کشتی با تجمع مقابل دفتر نماینده مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت این ورزش کهن و ریشه دار در اصفهان شدند، هرچند که برخی نیز معتقد بودند داوود شیران تحولی در ورزش کشتی اصفهان ایجاد کرده و تغییر در ریاست این هیئت اصلا صحیح نیست.

به هر حال اگرچه تعدادی از پیشکسوتان کشتی اصفهان نسبت به عملکرد داوود شیران در هیئت کشتی استان انتقاداتی داشتند اما بسیاری نیز بر این باور بودند که شیران می‌تواند پس از سال‌ها وضعیت کشتی اصفهان را به نقطه اوج خود بازگرداند.

یک هیئت با دو مدیر

با برکناری خدابخش و انتخاب محمد جواهری به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، جواهری در اقدامی غیرمنتظره و درست زمانی شیران در ایران حضور نداشت و حجت خطیب، سرپرست فدراسیون کشتی نیز برای حضور در بازی‌های المپیک 2012 لندن به انگلستان رفته بود، حکم برکناری داوود شیران را با امضای حسن رنگرز نایب رئیس فدراسیون صادر کرد و میرواحدی پیشکسوت کشتی اصفهان و دبیر سابق هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای استان اصفهان را به عنوان سرپرست موقت معرفی کرد.

این کار باعث شد تا مدتی بعد هیئت کشتی اصفهان همزمان دو مدیر را در راس خود ببیند زیرا شیران در این مدت این حکم را غیرقانونی می‌دانست و حاضر به ترک سمت خود نمی‌شد و البته حجت خطیب بلافاصله بعد از بازگشت به ایران در نخستین اقدام خود حکم شیران را باز گرداند.

با ادامه اعتراض پیشکسوتان و مصمم بودن جواهری بر برکناری داوود شیران و جایگزینی علیرضا میرواحدی، طی حکمی قانونی از طرف حجت خطیب بالاخره داوود شیران از سمت خود کناره گیری کرد و میرواحدی به عنوان سرپرست هیئت کشتی استان اصفهان انتخاب شد.

نکته جالب این بود که بسیاری از همین پیشکسوتانی که با اعتراض های خود خواستار برکناری شیران شده بودند، پیشتر نیز در کنار شیران خواستار برکناری سعید انصاری نیز بودند. با این حال نباید از عملکرد شیران در فعال سازی هیئت شهرستان ها و تجهیز سالن های کشتی به تجهیزات ورزشی نیز چشم پوشی کرد.

باز هم مخالفت پیشکسوتان

بعد از انتخاب میرواحدی به عنوان سرپرست جدید هیئت کشتی استان اصفهان تا چند ماه اهالی کشتی منتظر تشکیل مجمع و انتخاب مدیر برای این هیئت شدند، اما گویا فعالیت زیاد جواهری که او نیز به تازگی به عنوان مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان معرفی شده بوده مانع از تشکیل این مجمع بود.

بعد از گذشت 3 ماه که به گفته همین پیشکسوتان معترض زمان قانونی برای تشکیل مرجع به حساب می‌آید، بار دیگر اعتراض کنندگان کار خود را از سر گرفته و نسبت به طولانی شدن زمان سرپرستی میرواحدی دست به اعتراض های فراوانی زدند.

آن‌ها معتقد بودند نداشتن رئیس هیئت باعث رکود کشتی اصفهان شده است و در عین حال عنوان می‌کردند که در مدت فعالیت میرواحدی هیچ کار مثبت و قابل توجهی در هیئت کشتی استان انجام نشده است.

در پایان سال 91 از طرف اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان 9 اسم به عنوان کاندید برای ریاست هیئت کشتی استان اصفهان اعلام شد و این کار باعث شد اهالی کشتی امید خود برای برگزاری این مجمع را از دست ندهند.

اتفاقاتی عجیب و باور نکردنی در کشتی اصفهان

در این میان اتفاقات عجیب و باور نکردنی در تشک‌های کشتی در سالن‌ها و مسابقات مختلف روی داد که از جمله این اتفاقات می‌توان به اتفاقات رخ داده در جریان مسابقات کشتی قهرمانی استان اصفهان و درگیری و استفاده از چاقو در این مسابقات و تکرار این اتفاق و دعوای مسئولان بر سر یک بنر تشویقی از امیر فتاح اشاره کرد.

اهالی ورزش که به گفته خودشان بارها و بارها شکایت خود را به دفتر جواهری و ابراهیمی معاون توسعه اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان برده و نتیجه‌ای نگرفته بودند، چند روز پیش با تجمع مقابل استانداری اینبار شکایت مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان را پیش ذاکر اصفهانی استاندار اصفهان بردند.

بعد از گذشت چند روز از این تجمع بار دیگر اسامی کاندیداهای ریاست هیئت کشتی اصفهان از طرف اداره کل ورزش و جوانان اعلام شد، که این بار نام میرواحدی سرپرست فعلی هئیت کشتی در بین اسامی دیگر دیده نمی‌شد.

در حال حاضر تاریخی برای تشکیل این مجمع از طرف اداره کل ورزش و جوانان استان به فدراسیون پیشنهاد شده است، اما اهالی ورزش و پیشکسوتان تا زمانی که این مجمع تشکیل نشود باور نخواهند کرد که بعد از گذشت 6 ماه هیئت کشتی دارای یک رئیس ثابت شده است.

باید دید آیا در صورت تشکیل مجمع هیئت کشتی و انتخاب رئیس مورد نظر، پیشکسوتان همیشه معترض اصفهانی بالاخره از شرایط این رشته ورزشی اصفهان رضایت خاطر پیدا خواهند کرد یا بار دیگر نیز شاهد اعتراضات مختلف این پیشکسوتان در عرصه‌های مختلف خواهیم بود.

------------------------------

گزارش: الهه مهری