آیت الله سید محمد غروی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پانزدهم خرداد برای مردم ایران یادآور روزی است که قیام بزرگ ملت به رهبری مرجعیت و با اقتدای مردم به معارف دینی آغاز شد. در این روز نهضتی در کشور پا به عرصه وجود گذاشت که با لایههای عمیق خود و ویژگیهای منحصر به فردش توانست بسیاری از مناسبات را در سطح منطقه و جهان تغییر دهد.
وی اظهار داشت: سحرگاه 15 خرداد 1342 امام خمینی(ره) به دنبال موضعگیری حق طلبانهاش در مورد لایحه انجمنهای ایالتی ولایتی توسط ماموران رژیم و به دستور شاه دستگیر شد. ایشان را شبانه از منزلشان در قم به تهران بردند و فردای آن روز به دنبال اطلاعرسانی مطبوعات، مردم در قم و تهران به خیابان ریختند.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: مردم در این شهرها وقتی در میادین شهر جمع شدند با ماموران رژیم پهلوی روبهرو شدند که خود را برای حمله به آنها آماده کرده بودند. ماموران بر اساس دستوری که از مقامات بالا داشتند، به سوی مردم معترض آتش گشودند و بسیاری به خاک و خون کشاندند.
وی با بیان اینکه تیراندازی عوامل رژیم شاه تا غروب ادامه داشت و شب حکومت نظامی اعلام شد، گفت: ائمه جماعات به احترام امام خمینی(ره) نماز جماعت را تعطیل کردند و در همین احوال بسیاری از علما و معتمدین مردم در قم و تهران دستگیر شدند. از سوی دیگر مردم ورامین که از حرکت مردم در قم و تهران مطلع شده بودند، کفنپوش شده و نسبت به دستگیری امام خمینی(ره)رفتار رژیم با مردم اعتراض کردند.
پهلوی میخواست امام راحل را پای میز محاکمه بکشاند
آیت الله غروی گفت: در واقع رژیم با این رفتار خشونتآمیز خود میخواست در مردم و علما رعب و وحشتی به وجود بیاورد تا صدای اعتراضات را خاموش کند. حکومت پهلوی میدانست که نهضتی از دل مردم و با رهبری حوزههای علمیه در حال شکلگیری است که میتواند حکمرانی او را با چالشهای جدی روبهرو کند. پهلوی حتی میخواست امام راحل را پای میز محاکمه بکشاند اما علما و مراجع در قم، تهران، مشهد و حتی نجف با تمام قدرت از امام خمینی(ره) حمایت کردند و رژیم نتوانست به هدف خود که از بین بردن نهضت ملت ایران در نطفه بود، دست پیدا کند.
به گفته وی تا پیش از 15 خرداد تظاهرات علیه رژیم پهلوی و شعار دادن ضد شخص اول مملکت تابوی بزرگی بود که حتی روحانیون شجاع و انقلابی نتوانسته بودند آن را بشکنند اما دستگیری امام خمینی(ره) در این روز موجب شد تا مردم برای نخستین بار با شعارهایی مانند «مرگ بر شاه» و«خمینی، خدا نگهدار تو، بمیرد دشمن جبار تو» و «پیروز باد ملت، بر شاه، ننگ و نفرت» موضع خود را نسبت به رژیم پهلوی اعلام کنند.
این عضو جامعه مدرسین اظهار کرد: همین موضوع نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران محسوب میشد و سرآغازی شد برای حرکت ملت ایران به سوی براندازی رژیم پهلوی. در واقع 15 خرداد 42 انقلابی بود که ملت ایران را نسبت به بسیاری از مسائل دوران خود هوشیار کرد و تمام اقشار جامعه فهماند که برای به دست آوردن سعادت دنیا و آخرت خود و رهایی از استبداد و استعمار به حرکت عظیم انقلابی با رهبری مرجعیت دینی نیاز دارند تا از آفاتی که دیگر نهضتها مانند مشروطه به آن دچار شده بودند، در امان بمانند.
وی ادامه داد: در واقع 15 خرداد 42 نقطه عطفی بود که موجب شد تا ملت ایران راه خود را در مسیر مبارزه با ستم پهلوی بیابند. شاید اگر همان زمان تمام اقشار جامعه و تمام شهرهای کشور با این حرکت امام راحل همراه میشدند، پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 57 به تاخیر نمیافتاد اما این قیام شروعی بود برای آگاه شدن تمام اقشار جامعه و تقویت نفرت عمومی از استبداد و استعمار در آن دوران.
هویت انقلاب اسلامی در ماهیت قیام 15 خرداد مستتر است
به اعتقاد آیت الله غروی قیام 15 خرداد موجب شد تا تشکلهای متعدد مردمی و دینی برای مبارزه با پهلوی شکل بگیرد و حتی در نیروهای مسلح و ادارات دولتی نیز روحیه مبارزه با ستمگری این حکومت تقویت شود.
وی با بیان اینکه میتوان گفت هویت انقلاب اسلامی در ماهیت قیام 15 خرداد مستتر است، تصریح کرد: این قیام در متن خود مردم و بر اساس اعتماد و علاقه به روحانیت شکل گرفت. همانطور که انقلاب اسلامی نیز به حزب و گروه خاصی تعلق ندارد بلکه انقلابی است مردمی که بر اساس رسالت انسان در نپذیرفتن حکومت طاغوت شکل گرفته است.
آیت الله غروی تاکید کرد: نگاهی به وقایع 15 خرداد 42 بیش از هر چیز به ما نشان میدهد که انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن تا چه اندازه وامدار مرجعیت است. این قیام نشان میدهد مردم و مرجعیت در هر حرکت مثبت و سازندهای دو روی سکه موفقیت هستند و برای تحقق کامل آرمانهای انقلاب اسلامی و پیشتازی در سطح جهان باید به این دو عامل توجه داشت.