به گزارش خبرنگار مهر، در پایان بخش دومین مناظره تلویزیونی 8 کاندیدای ریاست جمهوری مرتضی حیدری مجری این مناظره طی سخنانی گفت: موضوعات فرهنگی و اجتماعی تنوع بسیاری دارد، بیش از نیمی از 2 هزار سوالی که از طرف نخبگان، استادان دانشگاه، مردم و صاحب نظران و مراکز تحقیقاتی و آموزشی برای طرح در برنامه های انتخاباتی به ما رسیده است در برگیرنده مسایل فرهنگی و اجتماعی است، به همین دلیل تصور می کنم که نتیجه مناظره امروز در وضعیت نامزدهای محترم برای انتخاب از طرف مردم بسیار تعیین کننده خواهد بود.
حیدری وقت های مانده 8 کاندیدا را به این ترتیب اعلام کرد:
محمد عارف 5:20 ؛ محمد غرضی 12:27 ؛ محمد باقرقالیباف 4 دقیقه؛ علی اکبر ولایتی 10:25 ؛ غلامعلی حدادعادل 1:51 ؛ سعید جلیلی 7:24 ؛ حسن روحانی 54 ثانیه؛ محسن رضایی 11:30.
روحانی به مباحث اجتماعی پرداخت / بیمه را رقابتی کنیم
حسن روحانی که نامش به قید قرعه انتخاب شد در فرصت باقی مانده خود طی سخنانی گفت: معتقدم در بحث سلامت مردم مشکلات بسیار زیادی امروز دارند و برای راه حل آن باید در بحث بیمه، پوشش همگانی داشته باشیم، 5 میلیون نفری که بیمه ندارند بیمه شوند و بیمه را رقابتی کنیم
وی افزود: ما بیمه های متعددی باید ایجاد کنیم تا مردم بتوانند انتخاب کنند و از طرف دیگر دولت بتواند کمکی کند تا سهمی که مردم برای درمان خود پرداخت می کنند و حدود 70 درصد است این سهم قدم به قدم کاهش پیدا کند تا حدی که به تورم جهانی برسد.
روحانی درباره معلولان نیز گفت: 5 درصد جامعه ما معلول است، قانون داریم که حداقل سه درصد آنها باید در استخدام قرار گیرند، متاسفانه این قانون اجرا نمی شود و به مقررات دیگری که مربوط به معلولان است عمل نمی شود.
انتقاد عارف از محدودسازی فعالیت های سیاسی در دانشگاه ها
محمدرضا عارف نیز در جمع بندی پایانی خود درمورد دیدگاهها و رویکرد فرهنگی اش در دولت آینده گفت: بحثی بین آقای دکتر جلیلی و دکتر روحانی در رابطه با فضای امنیتی در دانشگاه شکل گرفت که من می خواهم در این خصوص توضیحاتی بدهم.
وی افزود: من یک استاد دانشگاه هستم و می دانم یک فضای امنیتی بی سابقه ای متاسفانه در سالهای اخیر در دانشگاهها ایجاد شده و نتیجه آن عملا بی انگیزگی دانشجو بود چرا که هیچ رغبتی نمی کرد در سالهای اخیر در فعالیت های سیاسی و فرهنگی مشارکت کند و حتی اجازه فعالیت های صنفی را در بعضی از فعالیت ها به دانشجو نمی دادند.
وی با بیان اینکه با چماق کمیته انضباطی عملا دانشجو در یک کانال خاص آموزش قرار گرفته است گفت: متاسفانه بحث ستاره دار کردن دانشجو نیز در کنار دیگر بحث ها است که گاهی جلوی ادامه تحصیل دانشجو نیز گرفته می شد.
عارف با بیان اینکه جایگاه تشکل های دانشجویی و فعالیت های صنفی، گروهی، سیاسی و فرهنگی کمرنگ شده است، افزود: حتی بعضی از تشکل ها نیز در دانشگاهها تعطیل شده است و به عنوان مثال نمی دانم به چه دلیل دانشگاه در نیمسال دوم ترمش فشرده شددر حالی که دانشجو باید در فضای سیاسی حضور داشته باشد چرا که قرار است یک حماسه سیاسی ایجاد شود و دانشجو همیشه نقش محوری داشته است.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دانشگاه و دانشجو را یک گروه مرجع در فعالیت های سیاسی دانست و تصریح کرد: ما شاهد تعطیلی دانشگاهها تا پایان اردیبهشت ماه بودیم ، الان که باید دانشجو در دانشگاه حضور داشته باشد و فعال باشد زمان امتحاناتش است و روح و شادابی و نشاطی که باید در دانشگاه حاکم باشد نمی بینیم.
وی همچنین در مورد مشکلات استادان دانشگاه افزود: استاد دانشگاه امروز برای اینکه به یک کنفرانس عملی برود وقتی که حراست از آن می پرسد کجا می خواهی بروی اگر مخالفتی کند با مسئله لغو قرارداد استخدامی و یا بازنشستگی مواجه می شود.
عارف با اشاره به کرسی های آزاد اندیشی گفت: این موضوع نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که کرسی های آزادی اندیشی که یکی از دغدغه رهبری است چرا امروز مورد توجه قرار نمی گیرد روشن است که در یک فضای امنیتی دانشجو بیاید نظر خود را بدهد و بحث و جدل کند که ضرورت سنش است باید هزینه دهد. بنابراین معلوم است دانشجو وارد چنین فضایی نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه نگاه امنیتی باید از دانشگاهها برداشته شود گفت: امیدواریم فضای امنیتی از دانشگاه برداشته شود تا دانشجویان بتوانند با مشارکت بیشتری کارها را دنبال کند.
ولایتی : حفظ فرهنگ فتوت ایرانی اسلامی در صحبت های نامزدها مغفول ماند
علی اکبر ولایتی در وقت باقی مانده از صحبت های خود با اشاره به نقش مردم در حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی گفت: نکته فراموش شده در مجموع صحبت های نامزدها موضوع نقش مردم در حفظ فرهنگ اسلامی ایران است. نخستین کسی که در این زمینه کار کرده است حکیم ابوالقاسم فردوسی است که با تمسک به روحیه جوانمردی ایرانی و همچنین معنویت اهل بیت شاهنامه را نوشت.
وی در ادامه افزود: بلافاصله 50 سال بعد از فردوسی دیوان "علی نامه" به سبک شاهنامه نوشته شد. این دیوان در برگیرنده رشادت های امیرالمومنین علی (ع) که در همان بحری که فردوسی اشعار خود را سروده بود؛ بیان کرد.
ولایتی در ادامه افزود: فرهنگ فتوت جوانمردی در ایران از قرنهای بسیار دور شکل گرفته و این فرهنگ تا به امروز جامعه را بر مبنای اسلام تقویت و حفظ کرده است به این معنا که ساختار فرهنگی و عرفانی مردم با دین و اهل بیت توانست دولت ها را جابجا کند نمونه آن سر به داران بودند که ایلخانان را با همین فرهنگ اسلامی و اصیل دینی و ایرانی از صحنه بیرون راندند. دولت صفویه نیز به همین شکل.
این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت های خود گفت: دوره صفویه که جلوتر می آییم اشغال ایران توسط استعمارگران زمانی که میرزا احمد شیرازی مجتهد زمان کشیدن قلیان را تحریم کرد توسط حاکم آن روزگار پیغام آمد برای میرزا احمد شیرازی که یا قلیان بکش یا از تهران برو. مردم وقتی این خبر را شنیدند در قالب هیئت های مذهبی ظاهر شدند و نگذاشتند میرزا از تهران خارج شود. در جنگ جهانی اول در زمان اشغال ایران با استناد به فرهنگ اسلامی و شیعی کشور زنده نگه داشته شد این در حالی است که دولت عثمانی در همان روزگار از هم پاشیده شد.
علی اکبر ولایتی در ادامه افزود: در زمان رضا خان هیئت های مذهبی توانستند اساس اسلام را نگه دارند و در پیروزی انقلاب اسلامی هم که از 15 خرداد سال 42 آغاز شد هیئت های مذهبی این رخداد را برپا کردند تا این که به انقلاب اسلامی رسیدیم و در پیروزی این انقلاب این هیئت ها نقش مهمی ایفا کردند.
وی در ادامه افزود: در زمان دفاع مقدس افرادی مثل آهنگران و دیگر خواننده ها هر وقت می خواستند روضه خوانی کنند با ترکیبی از کربلا و جنگ شور در میان رزمندگان ایجاد می کردند.
ولایتی در ادامه متذکر شد: همچنین در فتنه های سال 87 و 88 هیئت های مذهبی نقش اساسی در حفظ انقلاب داشتند.
وی در پایان افزود: در ماجرای هسته ای و توطئه بیگانگان باز مردم نقش اساسی داشتند و این نقش در دولت آینده باید گسترش پیدا کند. حفظ فرهنگ جوانمردی که مقتدای خود را از امیرالمومنین و فرهنگ عاشورایی می گیرد از مهمترین فاکتورهای فرهنگی ایران اسلامی است.
جلیلی : بر مثلث مادر و معلم و مسجد تاکید دارم
سعید جلیلی در جمع بندی سخنان خود گفت: برای ورود به یک مرحله جدید تمدن اسلامی، باید سازوکار و برنامه داشته باشیم تا این تمدن را به جهانیان معرفی کنیم. در این زمینه بحث عمده در کنار سخت افزارها مثل اختراعات و فناوریها، روح فرهنگ است که باید الگوهایی در زمینه آن داشته باشیم که به جهان ارائه کنیم.
وی افزود: ساماندهی فرهنگی باید به نحوی باشد که بین بخشهای فرهنگی که در دولت کار میکنند هماهنگی باشد و به سمت اهداف پیش بروند. مثلا آموزش و پرورش و ارشاد باید در یک آهنگ واحد و مکمل یکدیگر باشند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: به نقش دولت در اقتصاد فرهنگ اشاره میکنم. ما اگر در برخی جاها هزینه و سرمایه گذاری کنیم، این هزینه ده ها برابر از جاهای دیگر صرفه جویی شود. مثلا در زمینه اجتماعی، اگر ما مسجد را یک ظرفیت تمام وقت حساب کنیم که صرفا از آن روزی سه ساعت از آن استفاده نمیشود و 24 ساعت بشود از آن استفاده کرد به این هدف می رسیم.
جلیلی یادآور شد: یکی از دوستان میگفت در کتابی برای 1100 سال پیش اشاره کرده بودند که در آن زمان کتابخانه شبانه روزی بوده که نان و غذا و کاغذ را به رایگان در اختیار مردم قرار می دادند و چنین ظرفیتی وجود داشته است.
وی ادامه داد: اگر ما به مادری به عنوان نقشی تمام قد و موثر نگاه کنیم که در جهت فرهنگ تربیت کار میکند موثر است. مادر و معلم و مسجد؛ من بر این ثلث تاکید دارم و اگر ظرفیتی برای بهره گیری از آنها فراهم کنیم، بسیاری از آسیبهایی که با آنها روبرو هستیم از بین می روند. اگر در این زمینه هزینه و سرمایه گذاری کنیم یعنی خانواده، مسجد و مدرسه؛ مادر، امام جماعت و معلم را در نظر گرفته و درباره آنها سرمایه گذاری کنیم بهتر است. اینکه این افراد شغل دوم و سوم نداشته باشند، ظرفیت ایجاد میکند.
دبیر شورای امنیت خاطرنشان کرد: فرهنگ ما به اندازه کافی ظرفیت دارد که نشاط فرهنگی را در بخشهای مختلف ایجاد کند و ارتقا دهد. یک راننده کامیون را در نظر بگیرید که کنار جاده نماز میخواند. اگر همگی کمک کنیم ظرفیتهای بزرگی خواهیم داشت. اصولا هدف انقلاب اسلامی و فرهنگ شکل گرفتن حیات طیبه است.
جلیلی تأکید کرد: دولت در این زمینه موثر است و باید فرهنگ سازی کند. وقتی میگوییم مردم فرهنگ دولتمردانشان را دنبال میکنند این سوال مطرح میشود که چه فرهنگی را دولتمردان تزریق میکنند؟ اشرافیت یا ساده زیستی. عدالت یا تبعیض؟ آثار فرهنگی وقتی به خوبی بروز می کند همه را جذب میکند. مثل حضور امام در نوفل نوشاتو یا حضور حضرت امیر (ع) که یهودیان را هم به اسلام جذب میکرد.
وی ادامه داد: ما ظرفیتهای بسیار خوبی داریم که متناسب با فرهنگ میتوانند نشاط ایجاد کنند. شما هیئات مذهبی را در نظر بگیرید. جوانانی که مثلا در مجلس محمود کریمی شرکت می کنند، یک ظرفیت و مواهب است که باید از آن استفاده کرد. هرچقدر امکان استفاده از این مواهب در بستر خانواده فراهم تر باشد بهتر است و در این زمینه باید برنامه ریزی شود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در عرصه های مختلف هنر اگر با استفاده از ظرفیت فرهنگی پیام را منتقل کنیم، بهتر است و هر چقدر پیام ما هنریتر باشد بازارهای جهان را راحت تر تسخیر خواهیم کرد. مهم ترین بحث این است که از ظر فیت استفاده کنیم.
وی با اشاره به سخنان عارف درباره امنیتی بودن فضای دانشگاهها، گفت: مثالهای آقای عارف مصداق دقیقی ندارد. این همه اساتید ما در جلسات مختلف شرکت میکنند و مشکلی ندارند. خود من شب گذشته در دانشگاه زاهدان در جلسه ای شرکت داشتم، فضای باز و با نشاطی حاکم بود و حتی انتقادات بسیاری از من به عنوان دبیر شورای امنیت شد. بنابراین چیزی که آقای عارف میگوید نمیدانم کجاست.
جلیلی تصریح کرد: اگر می خواهیم کارها به شکل زرد نباشد و به شکل واقعی و در جهت پیشرفت کشور باشد همان کرسی های مناظره قابل بهره برداری است. اتفاقا در سال 80 که این موضوع مطرح شد در آن چهار سال دولت هیچ کاری ندیدیم در این زمینه انجام شود و کرسی های مناظره، بحث های نظریه پردازی و حتی پاسخگویی به شبهات و افکار عمومی ندیدم در آن چهار سال اتفاقی بیفتد. افکار عمومی می توانند در این زمینه قضاوت کنند که این بحث ها کجا بود.
غرضی : این تفکر که فرهنگ مذهبی ناشی از قدرت سیاسی است خطاست
سیدمحمد غرضی در سخنان پایانی خود گفت: ایران یک مجموعه فرهنگی قبل و بعد از اسلام است اینکه ابوکلام آزاد بیان می کند که کورش همان ذوالقرنین است.
وی افزود: اسلام در حاکمیت پیروز شد نه بر ملت ما در تاریخ توانایی های بسیاری داشتیم که ناشی از فرهنگ عمومی بوده و ناشی از اشخاص و حکومتهانبودمن بزرگانی را می بینم که به توانایی دولتها اشاره می کنند و به آن وجه اجتماعی می دهند آنچه بر فرهنگ مسلط است ناشی از حکومتها نیست
وی گفت: شیخ صفی الدین اردبیلی که تمام طول و عرض تاریخ را در می نوردد وقتی سعدی را می بیند سعدی کلیاتش را به او میدهد که او می گوید کلیاتت مال خودت من با قرآن کار می کنم و می تواند حکومت مقتدر صفویه را به وجود بیاورد در تمام حکومت صفویه یک جنگ داخلی هم بوجود نیامد.
وی تاکید کرد: این تفکر که فرهنگ مذهبی ناشی از قدرت سیاسی است خطاست اینکه قدرت سیاسی می تواند در فرهنگ دخالت کند خطاست شما شاهدید در جنگ ایران و عراق حرف اجباری نزدیم خدا لعنت کند رضا شاه را که کلمه اجباری را آورد. علمای ما در مقابل آن مقاومت کردند.
وی با بیان اینکه چه بر سر فرهنگ آورده ایم گفت: آموزش و پرورش رضاخانی که در سال 1304 به وجود آمد همچنان بر مدارس ما حاکم است در دانشگاهها مدرک گرایی را مطرح می کنیم جوانان را در سن 27 سالگی در جامعه رها می کنیم بعد از درس سربازی تازه کارشان شروع می شود. روش رضاخانی متروکه شده است.
وی با بیان اینکه4 میلیون دانشجو داریم و باید برای آنها مهارت آفرینی کنیم گفت: لعنت بر ما که به جای اینکه بر نرم افزار تاکید کنیم بر سخت افزار تاکید می کنیم باید شبکه نرم افزار وسیعی ایجاد کنیم.
وی گفت در دولت من نسل 2 موبایل را آوردیم وهمچنان از آنان استفاده می کنیم نسل سوم وچهارم موبایل هم آمده است. همه جا اشتغال به سمت نرم افزار است ولی ما همچنان به سمت سخت افزار حرکت می کنیم.
پاسخ حداد عادل به عارف
حدادعادل در جمع بندی سخنان خود گفت: دوست عزیزم دکتر عارف میگویند در بحث ماهواره منع ممکن نیست و باید به جوانان و جامعه مصونیت ببخشیم تا تحت تاثیر قرار نگیرند، ایشان مثال اعتیاد را زدند که من هم قبول دارم زمینه فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی دارد. اما سوال من اینجا است اگر عارف رئیس جمهور شود، میگذارد موادر مخدر بدون حساب از مرزها وارد کشور شود؟
وی ادامه داد: قطعا ایشان هم جلوی مواد مخدر را میگیرند و هم مصونیت ایجاد میکنند. ما باید در همه زمینهها مصونیت ایجاد کنیم. اگر از نظر فنی ممکن نبود که از اختیار ما خارج است اما ما تا جایی که میتوانیم باید مصونیت ایجاد کرده و از ریزش سم به غذای روح مردم جلوگیری کنیم.
این نامزد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مردمی که پای تلویزیون نشستند از ما که داوطلب ریاست جمهوری هستیم انتظار دارند طوری صحبت کنیم که بتوانند جمع بندی کنند. اما اینکه موزاییک وار حرف بزنیم و همه چیز توی حرفهایمان باشد درست نیست. نباید از هر چیزی 5 ثانیه 10 ثانیه بگوییم و نظمی وجود نداشته باشد.
رضایی: شورای عالی راهبردی فرهنگ و هنر تشکیل می دهم
محسن رضایی در وقت اضافه خود و باقیمانده زمانهای بخش اول مناظره فرهنگی اجتماعی گفت: من در بخش اول صحبتهای خود مسایل فرهنگی را در سه محور آسیبشناسی میکنم. یکی فقر و مسایل اقتصادی است که بر فرهنگ و هنر کشور سایه افکنده است.
وی افزود: بحث دوم رفتار دولتمردان و سیاسیون با مقوله فرهنگ، هنر و اخلاق است که متاسفانه با این سه مقوله در کشور ما در سال های اخیر برخوردی سیاسی شده است، حتی به جرات میگویم اپوزیسیون خارج از ایران که نظام اسلامی ما را نقد میکند در فضای دهه اول انقلاب صحبت میکند و همه چیز را از دید سیاست نگاه میکنند، در صورتی که ما از عصر قدیم گذشته و به عصری جدید رسیدهایم.
رضایی ادامه داد: بحث سوم من ظرفیت مراکز فرهنگی است که به آن توجه نمیشود به عنوان مثال شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور ما وجود دارد که اختیارات گستردهای نیز دارد ولی برآیند نشان میدهد که از این اختیارات استفاده نشده و ظرفیت این مرکز مورد توجه قرار نگرفته است.
وی با ذکر این مساله که تمام این مسایل که امروز مطرح میشود در دوره های گذشته و در انتخابات گذشته نیز گفته شد ولی راهگشایی برای آن داده نشد، بیان کرد: ما در انقلاب اسلامی، اسلام سیاسی را نهادینه کردیم، انقلاب ما حکومت اسلامی را تشکیل داد و قدرت را به دست مردم سپرد ولی بعد از مدتی وضعیت نامعلوم شد.
رضایی فرهنگ سیاسی کشورمان را فرهنگی دانست که از مرزها بیرون رفته و مسایلی مانند استکبارستیزی، مقاومت و ظلمستیزی را در دنیا نهادینه کرده و گفت: ما باید کاری کنیم که اسلام اجتماعی که برگرفته از معرفتشناسی اسلامی است را نیز به خارج از مرزها صادر کنیم و بدانیم بدون این اسلام اجتماعی چیزی درست نمیشود.
وی افزود: آن کسانی که اسلام را صرفا از بعد سیاسی آن میبینند نوعی دیکتاتوری جدید درست میکنند. بسیاری از دوستان به جای اینکه دین را در سیاست، فرهنگ، ادبیات، هنر و جامعه داخل کنند مسایل امنیتی را در همه شئونات گفته شده دخالت میدهند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ما نباید فقر خودمان را به گردن دیگران بیاندازیم. اکنون موشکهایی ساختهایم که به تمام دنیا میرسد ولی در تامین گوشت و مرغمان ماندهایم. چرا نمیتوانیم بدون نگاه سیاسی، امنیتی در کنار هم زندگی کنیم، چرا اصولگراها در کنار هم و یا در کنار اصلحطلبان نمیتوانند زندگی کنند. همه اینها ریشه در سبک اجتماعی اسلامی زندگی ما دارد.
وی خواستار برداشته شدن عینک سیاسی از چشمها و گذاشتن عینک اسلامی اجتماعی به جای آنها شد و گفت: من میخواهم پای سیاست و امنیتی را از مسایل نامربوط به آن بیرون بکشم نه اینکه به سمت مسایل انحرافی بروم، نه! خلاء دین را نباید با سیاست پاک کنیم، باید نگاه فرهنگی و اجتماعی اسلامی را به میان مردم بیاوریم.
رضایی با انتقاد از سیاستها و سکوتهای شورای انقلاب فرهنگی گفت: در کشور ما به آذریها، لرها و ... اهانت میشود ولی این شورا در مقابل آنها سکوت میکند، می خواهم بدانم که بخشنامه شورای انقلاب فرهنگی در معماری کجاست که شهرهای ما درست شود؟
وی مساله دوم در مورد راهکارهای ارایه شده توسط خود برای مباحث فرهنگی و اجتماعی را بازگرداندن اخلاق به جامعه بیان کرد و در مورد مساله سوم راهکارهای خود گفت: برنامهها را به سمت و سوی زندگی و مردم باز خواهم گرداند. ما اکنون در یک گردنه فرهنگی اجتماعی هستیم که باید از آن عبور کنیم، گفتمان انقلاب ما محدود به سیاست نیست و در دنیا میتواند گفتمان فرهنگی جایگزین گفتمان سیاسی شود.
رضایی در پایان رئوس برنامه های خود در مسایل فرهنگی هنری را این گونه بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی تبدیل خواهد شد. اقتصاد فرهنگ ، هنر و ورزش را ساماندهی خواهم داد. شورای عالی راهبردی فرهنگ و هنر در دولت من درست خواهد شد. خط قرمز در دولت من اهانت به مرجعیت است. امور فرهنگی کلاً از دولت گرفته شده و به فرهنگی ها سپرده می شود. فدراسیون ها به ورزشی ها سپرده می شود.
قالیباف: اولویت را بر روی نیروی انسانی قرار دهیم
محمدباقر قالیباف گفت: متاسفانه طی سال های گذشته با تمام زحماتی که کشیده شده کارنامه ما در حوزه اقتصادی و فرهنگی قابل قبول نبوده است، ما نیازمند یک تغییر اساسی و تحول جدی هستیم و باید به چنین مدیریت نا کارآمدی پایان دهیم.
وی با اشاره به این مطلب که از انقلاب، امام و اسلام یاد گرفته ایم که توجه به رویکرد اجتماعی اساس کار ما است، توضیح داد: به جای برنامه ریزی بر روی منابع مادی باید اولویت را بر روی نیروی انسانی قرار دهیم، در این صورت توانسته ایم ققر را در جامعه حل کرده و بر فساد غلبه کنیم. در دوران دفاع مقدس نیز با رویکرد اجتماعی پیش رفتیم و توانستیم با موفقیت های بسیاری روبرو شویم.
وی بیان کرد: متاسفانه در حوزه اقتصاد، فرهنگ و سیاست چنین رویکرد اجتماعی دنبال نشده است، در حوزه فرهنگ نیز آنقدر بی اعتمادی ایجاد شده که توانسته ضربات بسیاری به جامعه امروز وارد کند، نباید فراموش کرد که دولت اجتماعی دولتی است که تبلور حضور اقشار مختلف جامعه است. دولت اجتماعی باید آمار دهد، اما قبل از آمار باید به شعور جمعی نیز اهمیت بدهند.
قالیباف گفت: این رویکرد همیشه برای من اصل بوده و چه در زمانی که در پلیس فعالیت کرده و چه زمانی که در شهرداری می کردم، رویکرد اجتماعی در بخش مدیریتی من وجود داشته است. به عنوان مثال مسئله بستن کمربند ایمنی، در 75 روز عملی شد.
وی در پایان بیان کرد: بی کاری، نبود شغل و فقر دلیلی برای اعتیاد افراد جامعه است، به همین دلیل نمی توان یک فرد معتاد را مجرم دانست، چرا که در جرم وی دولت و خانواده نیز سهیم بوده اند، سوال اینجاست که آیا دولت و خانواده جریمه خود را از این جرم پرداخته اند یا خیر.